Klumme

Giv mig hængenosser og baller med arvæv

Alle burde tage en tur i svømmehallens fællesbad og kigge på kropskrummelurer, arvæv, udslæt og hængenosser. Der står det pludselig klart, at man ikke behøver at leve op til damebladenes idealer for at være smuk
2. juli 2016

Jeg er for nylig flyttet fra Hvidovre til Frederiksberg. Det betyder, at jeg er holdt op med at træne i Hvidovrecenteret. Et sted, jeg ellers elskede at komme.

Her kunne man tit møde Daniel Agger. Og ingen kiggede mærkeligt, hvis man tog et krus af den kaffe, der faktisk står fremme i de fleste centre. Nu udforsker jeg træningsfaciliteterne på Frederiksberg.

For nylig var jeg til bootylicious – 55 minutters røvtræning. Øvelserne var fine nok, men jeg havde svært ved at gå i tre dage efter. Flækkede i øvrigt to par bukser, fordi min numse svulmede op som en bavians. Det er sandt. Bukserne var måske også lidt til den møre side.

Nå, men for nylig meldte jeg mig til Aqua. En aerobictime, som foregår i vand. Jeg havde ikke været i Frederiksberg Svømmehal før og kendte ikke omklædningsrummets indretning. Jeg tog mit tøj af og gik derefter hen til de eneste brusere, jeg kunne se.

Jeg gik ind i en kabine, trak forhænget for og undrede mig måske nok lidt over, at bruserne var individuelle og adskilte af murstensvægge. Jeg tog min badedragt på – et i øvrigt næsten umuligt projekt, når både dragt og krop er våd.

Det føles som at klemme en færge ned i et ru spækhuggerskind. Jeg konstaterede, at jeg havde tykke skuldre og ikke kan bære brydersnit.

Efter at være gået forkert et par gange og sendt retur ind under bruseren af en livredder, som ikke syntes, mit hår var skyllet godt nok, fandt jeg ned i kælderen til ’Familiehallen’.

Her stod 10-12 mennesker i klorvand til brystet i gang med at spænde flydeklodser på fødderne. Jeg fulgte deres eksempel, prøvede at lure, hvordan min sidemand holdt sig lodret i vandet, men blev mere optaget af hendes struttende mås.

Gad vide, hvor mange bootylicioustimer, hun har været til, tænkte jeg og lavede frøhop, så godt jeg kunne.

Efter timen fandt jeg ud af, at der selvfølgelig var et stort fælles bruseområde i svømmehallen.

Jeg overvejede et sekund at stille mig tilbage i min egen separate bruseniche med forhæng, men gjorde det ikke. Det var en god beslutning. For hold da op, hvor er det sundt at tage et kig rundt på andres nøgne kroppe i stedet for kun at glo på sin egen.

Under nabobruseren stillede kvinden med den struttende numse sig. Numsen var stadig vildt flot, men den havde også et stort lyserødt ar, som jeg ikke havde set i vandet, og på lænden havde hun mediumlange sorte hår.

En anden kvinde i bruserummet havde tydeligt asymmetriske bryster. En tredje havde nogle gendigne kønslæber. Og en fjerde, som jeg en time forinden havde set ankomme til svømmehallen i tørklæde og lange klæder, stod nu under bruseren og afslørede, at hun havde eksem på både arme og ben.

Selv havde jeg bruseområdets absolut største brystvorter. Jeg prøvede ikke at stirre for meget, mens det gik op for mig, at jeg nok egentlig er mere påvirket af reklameverdens kropsidealer, end jeg troede.

Ingen af os lignede noget, man ville være bekendt at lægge uretoucheret på Instagram. Og hvis det var op til damebladene at vurdere, ville ingen af os være ’bikiniklar’.

Alligevel så vi alle sammen ret dejlige ud, tænkte jeg. Det var interessant at opdage, at jeg bedømte mit eget udseende hårdere, da jeg stod alene under bruseren, end da jeg stod blandt andre kroppe i fællesbadet.

Jeg kom til at tænke på alle de veninder, jeg aldrig har set uden tøj på. Og på de skoler, som sætter brusenicher op, så eleverne slipper for at kigge på hinandens kroppe.

I morgen skal jeg i svømmehallen igen, og jeg kan kun opfordre folk, der i lang tid ikke har set andre end deres koner og kærester nøgne, til at smutte en tur i svømmeren og kigge på kropskrummelurer, arvæv, udslæt og hænge-nosser.

Lærke Cramon er journalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Lise Lotte Rahbek
  • Steffen Gliese
Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu