Læserbrev

Læserbreve

13. juli 2016

Flere kvindelige skribenter, tak

Kate Lassen, Virum

Man kunne i lørdagens kultursektion (9. juli) læse, at Informations konstituerede chefredaktør Lotte Folke Kaarsholm mener, at avisen skal blive bedre til at skrive om et bredere spektrum af emner, hvis »vi vil have flere kvinder i avisen«. Jeg er helt enig. Jeg har fulgt Information siden 1969 og læst de kvindelige koryfæers artikler med glæde, men hold op, hvor har de fyldt lidt i mængden af skrevne sider i avisen. Så det er bare at sætte i gang, ja. For Danmark og verden er fuld af vidende kvinder, der gerne vil bidrage til et nuanceret billede på vor tid.

Europæisk samarbejde eller modarbejde?

Claus Bryld, Charlottenlund

Informations prisværdige serie om venstrefløjen og EU dokumenterer tydeligt, at Enhedslisten ikke har nogen plan B for et dansk EU-exit – tankerne er kun ganske diffuse. I interviewet med den ellers dygtige udenrigsordfører Nikolaj Villumsen (EL) (9. juli) flirtes der ligefrem med national protektionisme. Vi skal tilbage til »et mellemstatsligt samarbejde«, som vi havde før EU, og som tilskrives stor værdi. Det er godt i forhold til demokrati og muligheden for at gå foran, siger han. Ja, det så vi jo klart i mellemkrigstiden. Italien og Tyskland gik foran: Hitler med løfter om langt bedre dyrebeskyttelse og fuld beskæftigelse, mens Mussolini opdyrkede de pontinske sumpe til fordel for de italienske arbejdere. Ved mellemstatsligt samarbejde fik de deres samfundssystem udbredt til flere andre lande. Og det klarede de ovenikøbet uden demokrati. Europarådet, som Villumsen sætter sin lid til, er en gammel koldkrigsorganisation, der dog har ændret sig til det bedre. Men rådet har bare stadig ingen politisk betydning. Enhedslistens politikere bør nærmere sætte sig ind i det 20. århundredes europæiske historie. For historien er somme tider den bedste, man kan sætte sin lid til.

Magthygiejniske problemer i retssystemer

Christian Harlang, København

Den 5. juli bragte Information et ritzautelegram vedrørende Københavns Byrets afgørelse den 22. juni (ifølge telegrammet skal advokat Christian Harlang betale fire millioner kroner til Det Danske Franske Dampskibsselskabs Understøttelsesfond af 1950, fordi hans arbejde for fonden ikke har haft nogen værdi, red.). Hverken Ritzau eller avisen har forelagt mig sagen til udtalelse, udover at Ritzau har forespurgt, om der, som sket, er anket til landsret.

Afgørelsen er truffet af en inhabil dommer, der holder hånden over de egentligt ansvarlige embedsfolk i Civilstyrelsen under Justitsministeriet. Uanset syv års forsømmelser hos Styrelsen blev jeg af byretten på forhånd afskåret fra at afhøre den resultatlønnede direktør Nina Koch, hendes afdelingschef Nicolai Pii, samt andre ansvarlige. Sagen vedrører også en magtsammenblanding ved Nicolai Piis dobbeltrolle ved dennes arbejde først i Civilstyrelsen og dernæst – i samme sag – at behandle den i Advokatnævnet, der traf afgørelse uden adgang til bevisførelse fra min side.

Nævnets afgørelse er underskrevet af en landsdommer, og det er en retssikkerhedsmæssig absurditet, at domstolsprøvelse af landsdommerens arbejde udførtes af byretten. Byretsafgørelsen er baseret på forhold, der tidligere – og altså uden nødvendig adgang til bevisførelse – har været behandlet af Advokatnævnet, hvis chefer er byretsdommernes overordnede.

I de seneste år har disse sammenblandinger af magt og ansvar, sammen med visse overordnede dommeres bibeskæftigelser, udviklet stadigt flere administrative råd og nævn til juridiske galehuse. Afgørelsen afspejler således alvorlige defekter i retssystemet, når det drejer sig om at udøve kontrol med systemet selv. For landsretten agter jeg – både af hensyn til mig selv og til behovet for en reform af disse magthygiejniske problemer – at bringe de relevante fakta frem til offentlighedens kendskab.

Der har i de senere år udviklet sig en nærmest systematisk fjendtlighed mod at give skadelidte adgang til retfærdig rettergang. I sagen for de 23 irakiske torturofre måtte jeg som deres advokat kæmpe i syv år, før Civilstyrelsen blev underkendt, og der blev bevilget fri proces. Fjendtligheden er nu slået over i, at legitimt advokatarbejde forsøges saboteret af systemtro aktører. Denne besværlige dybde magter pressen – endnu – ikke; for det er nemmere at montere en gabestok og alene holde sig på den underholdende softice-overflade.

Efterspørgsel om tegneseriefornyelse

Jens Mose Pedersen, Lyngby

Jeg er meget glad for både Information og for tegneserier. Og det er altså ved at være tid til, at Information finder en afløser for den daglige stribe med Doonesbury. Tegneseriens 30 år gamle amerikanske collegehumor er ved at være udtjent, og der må uden tvivl findes en mere dagsaktuel tegneserie til avisens læsere.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer