Kronik

Skal man spille computerspil eller tage en uddannelse?

Forældre og politikere er enige: Unge skal se at få sig en uddannelse, så de kan vinde fodfæste på arbejdsmarkedet. Men i takt med, at markedet bliver mere og mere lunefuldt, oplever stadig flere unge, at uddannelse ikke er en enkeltbillet til det gode, stabile arbejdsliv
Forældre og politikere er enige: Unge skal se at få sig en uddannelse, så de kan vinde fodfæste på arbejdsmarkedet. Men i takt med, at markedet bliver mere og mere lunefuldt, oplever stadig flere unge, at uddannelse ikke er en enkeltbillet til det gode, stabile arbejdsliv

Johanne Sorgenfri/iBureauet

Debat
5. juli 2016

20-årige Jacob har et arbejde, som de færreste i hans nære omgivelser forstår som et rigtigt arbejde. Han arbejder som professionel Counter Strike-spiller, er blandt verdens 40 bedste og har spillet live foran 12.000 tilskuere på et kæmpemæssigt stadium.

På trods af at Jacob har et atypisk arbejde, er han en del af en trend: Det skønnes, at hver sjette unge under 35 år arbejder på midlertidige kontrakter, og at den slags ansættelser især er i vækst blandt unge. International ungdomsforskning peger på, at usikker tilknytning til arbejdsmarkedet er et generationelt karakteristika for unge på tværs af nationaliteter.

Den usikkerhed, der for tidligere generationer af unge var knyttet til en afgrænset ungdomsperiode, fortsætter ofte langt ind i voksenlivet.

Og Jacobs forhold er usikre. Hans kontrakt binder ham til et hold i et år, han har ikke nogen kompetencegivende uddannelse, og selv om han på mange måder føler sig privilegeret, har han et ønske om mere stabilitet og mere forudsigelighed.

»Jeg kan godt være lidt bange for, at det hele stopper, når jeg er 29 år, og jeg så står uden uddannelse og muligheder. Omvendt, hvis jeg er med i gamet, til jeg er 29 år, og udviklingen fortsætter som nu, så vil jeg givetvis være et stort navn og måske også et stort brand, og så vil jeg sagtens kunne finde noget at lave.

Man lærer jo også en masse af at være i det her game, så noget vil jeg under alle omstændigheder have med mig. Men usikkerheden nager mig,« sagde Jacob, da jeg interviewede ham til en kommende bog.

Som så mange andre unge er Jacobs liv ikke kun uforudsigeligt pga. hans kontraktmæssige forhold. Uforudsigeligheden knytter sig også til et højt forandringstempo på arbejdsmarkedet generelt. Til usikkerheden om, hvilke kompetencer der efterspørges lige om lidt, for markedet og den teknologiske udvikling lader sig vanskeligt forudse.

For Jacob betyder det, at ingen – heller ikke ham selv – kan forudse, hvor langt arbejdet som gamer kan bringe ham. For hvem ved, om markedet fortsat vil efterspørge, det han lever af: e-gaming?

Det høje forandringstempo har også den konsekvens, at Jacob har en oplevelse af at være alene; at han ingen referenceramme har. Han beskriver det selv som mangel på retningslinjer i livet.

Generation Usikkerhed

Den oplevelse er han ikke alene om. Internationale ungdomsforskere argumenterer for, at usikkerhed er et vilkår, der kendetegner en hel generation af unge. Og forældregenerationens råd om at sikre sig en uddannelse hjælper ikke nødvendigvis de unge ud af den klemme. For selv om de unge generelt har langt mere uddannelse end tidligere generationer, oplever de, at værdien af den konstant devalueres.

For at kunne begå sig må nytilkomne på arbejdsmarkedet ifølge den britiske forsker Beverly Skeggs »skabe sig selv som en omsættelig vare, der skal kunne sælges og videresælges på et hurtigt omskifteligt marked«.

Begreber som neoliberale subjekter og homo economicus vinder indpas i forsøget på at forklare, hvad den aktuelle samfundsudvikling gør ved os som mennesker. Begreberne konceptualiserer den måde, vi kontinuerligt skaber og evaluerer os selv ud fra vurderinger af, hvilke valg og handlinger der er mest rentable i markedsmæssig forstand. Vi bliver individuelle ’selv-virksomheder’ – strategiske og entreprenante.

Det er denne selvkonstruktion, som Jacob har så svært ved, for det er svært at vurdere, hvad der er mest rentabelt på lang sigt: Uddannelse eller Counter Strike. Men han oplever, at det er hans ansvar at foretage den vurdering. Og kombinationen af usikkerhed og ansvar virker voldsom.

Som han selv siger: »Personligt bryder jeg mig ikke om, når jeg ikke ved, hvordan min fremtid kommer til at se ud. Jeg vil ikke sige, det er skræmmende, men det føles utrygt. Der er nogle, der er gode til at tage det, som det kommer. Det er jeg ikke. Jeg vil gerne have nogle retningslinjer at gå efter, og det har jeg ikke.«

Uddannelse som et minus

Og man kan hurtigt vælge forkert. Selv hvis man lytter til politikere og forældregenerationens velmenende råd og tager sig en uddannelse. Ja, faktisk kan det netop ende med at gøre etableringen af et selvstændigt voksenliv vanskeligt. Det har 23-årige Sarah, som jeg har interviewet som en del af min forskning, måttet sande.

Hun er uddannet butiksassistent. Siden hun var 16 år, har hun arbejdet i detailhandlen, mens hun har gået i skole. Hun fortæller, at hun altid godt havde kunnet lide at arbejde og tjene sine egne penge, og faktisk har hun allerede stor erfaring fra arbejdsmarkedet og nævner i flæng en lokal bager, en legetøjsbutik, en trælast og flere forskellige supermarkeder som tidligere arbejdspladser.

Hun har igennem sit ungdomsliv bevæget sig ind og ud af arbejdsmarkedet, mens hun samtidig har været inde og ude af forskellige uddannelsesforløb.

Læs også: En verden, voksne ikke forstår

Hun har altså både erfaring og uddannelse, men netop uddannelsen har vist sig at give problemer. For som faglært er hun for dyr i drift. Der skal mange flere lønmidler til at ansætte hende nu, end da hun var elev. Derfor er hun ansat på en seks måneders fuldtidskontrakt med statsligt løntilskud.

Forinden har hun været ansat i samme butik i en tre måneders praktikordning. Trods sin usikre ansættelse indgår Sarah i personalegruppen som en helt central medarbejder.

Hendes chef vil gerne give unge som Sarah en chance og ønsker, at hans supermarked skal være en rummelig og mangfoldig arbejdsplads, men han har brug for at kunne holde lønudgifterne nede, og i den forbindelse er endnu en fast fuldtidsmedarbejder en alt for stor investering. Lønstilskudordninger får derimod budgettet til at hænge sammen.

Som så mange andre unge har Sarah derfor svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Uddannelsen som butiksassistent var ellers hendes forsøg på at sikre sin egen fremtid. Hun deler ligesom Jacob ideen om uddannelse som et socialt sikkerhedsnet. Men det sikkerhedsnet har vist sig at have huller.

Sarah er en del af den voksende gruppe, som den britiske professor Guy Standing har døbt prekariatet. De arbejder på særdeles usikre vilkår på fleksible, ustabile og kortvarige kontrakter uden fremtidsudsigter. Et kendetegn ved den type arbejde, som medlemmer af prekariatet udfører, er at det er muligt at udskifte den ene midlertidigt ansatte med en anden, i det øjeblik markedet eller produktionen kræver det. Markedets usikkerhed forskydes med andre ord til de ansatte.

Markedet som modstander

Unge har en særlig risiko for at havne i prekariatet, fordi et midlertidigt usikkert arbejde ikke længere altid fungerer som en trædesten til et mere fast job, en fast indtægt og et selvstændigt voksenliv. Samfundets svar er typisk, at den enkelte kan sikre sig mod langvarig arbejdsløshed ved at tage sig en uddannelse. Jacob og Sarah deler den forestilling, men er begge eksempler på, at den ikke er så skudsikker, som de og mange af os andre tror.

Mens Jacob har valgt uddannelse fra, har Sarah valgt den til. Mens der for Jacob synes at være udsigt til mere succes, er det ikke tilfældet for Sarah. Markedet er ikke med hende, som det er med ham.

Deres eksempler er ikke enestående. De er del af en større trend, der bør mane til eftertanke hos voksengenerationen. Vi fortæller vores børn og unge, at uddannelse er vejen frem. At de må følge den slagne vej og komme hurtigt og effektivt gennem deres uddannelse.

Men hvad siger vi til dem, hvis uddannelse viser sig ikke altid at udgøre det sikkerhedsnet, som vi gerne vil spænde ud under dem? Kan vi indrette et arbejdsmarked, hvor gamet er mindre usikkert? Hvis svaret er nej, må spørgsmålet være, hvordan vi ruster kommende generationer til et arbejdsliv, der for flere og flere viser sig at være et usikkert game. Hvad ville du vælge – uddannelse eller Counter-Strike? Svaret er ikke længere så entydigt, som det var engang.

Mette Lykke Nielsen er lektor ved Center for Ungdomsforskning, Ålborg Universitet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Det har aldrig været en sikker investering at tage en uddannelse - hvor sikker det er, bestemmes i Finansministeriet.

Torben Knudsen

Vi uddanner stadig de unge efter samme model som f.eks bryggeriarbejdere før i tiden nu afløst af computere til dødsyge jobs.
Omlægningen af de unges uddannelse skal startes lang tidligere og baseres på at individet og dets evner fremmes som individualister med focus på deres talenter.
Derudover en indgående orientering om mulighed for selvstændig virksomhed, og jobmulighederne i det privat og offentlige system.
Med en baggrund der har skabt individualisten med selvtillid vil de unge selv være i stand til at forme egen fremtid.
Nu er uddannelsesystemet blot en fortsættelse af at tilskære og fravælge masser af talent til at passes ind i at forøge formuen for de få der ejer 35% af denne. (Måske med en lidt bedre løn end bryggeriarbejderen.

Herman Hansen

Thjaaa, da ingen gider strejke længere, der ingen sammenhold er længere, fagforeningerne er sygnet hen i "elite" taburet pamperi, gode løn og arbejdsforhold i dag betegnes som ren "kommunisme" og alle synes de er "seje" og sejler sin egen sø og hakker ned på hinanden går lønmodtageren en trist fremtid i møde.

...God fornøjelse med fremtiden.

Nille Torsen, Ib Christensen og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar
Christel Larsen

Alle de løntilskuds stillinger og praktikker, er jo konkurrenceforvridende og med til at lave den usikkerhed. Det er da også underligt at man afskaffede slaveri og stavnsbinding. Nu tildags er det afløst af praktik ( arbejd gratis ) og løntilskudsstillinger og ingen sikkerhed. Du kan arbejde fuldtid og stadig kun have en kontanthjælp og stadig være omfattet af de mangler på frihed som man har med en kontant hjælp. Hvorfor afskaffer man ikke det cirkus? Det er præcis sådanne eksempler ( udover syge som skal arbejde for de må da have en arbejdsevne et sted?) som gør jeg går ind for borgerløn.
Det er heller ikke rimeligt at man i en branche , er oppe mod virksomheder som kun modtager folk i praktik/løntilskudsjob, det giver da fordele at de kan spare på lønnen og presser de andre i branchen til at gøre præcis det samme. Fjern det dog! Eller lav et max på hvor mange de må ansætte på de vilkår. Hvis det er gennemgående det benyttes som billig arbejdskraft og ikke til at få folk i arbejde , så bør de virksomheder have forbud mod at få folk i praktik/løntilskudsjob

Niels Duus Nielsen, Nille Torsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Snup computerspillet, det er sjovere.

Ib Christensen

Fra artiklen:
"Hun har altså både erfaring og uddannelse, men netop uddannelsen har vist sig at give problemer. For som faglært er hun for dyr i drift. Der skal mange flere lønmidler til at ansætte hende nu, end da hun var elev. Derfor er hun ansat på en seks måneders fuldtidskontrakt med statsligt løntilskud."

Det løntilskud blev vedtaget og indført, begrundet med, at det var for at hjælpe vores landsmænd med manglende relevante kvalifikationer tilbage på arbejdsmarkedet.
Det koster os over 17 milliarder hvert år. Det er over kr. 3.460,- fra hver skatteyder hver år!

Hvad blev der af de borgerliges hylen op om at dem med behovet selv betaler omkostningerne.
Vi betaler ikke for at folk skal uddanne sig og derefter også betale for at de kan få et arbejde vel?
Alt imens vi skal høre på at erhvervslivet skal slippe for erhvervsskat og tilgodeses med skattelettelser og afgiftsfritagelser.
Det er lønmodtagerne i det private erhvervsliv der skal give et plus i kassen. Udover hvor sjofelt det er at lade dem selv betale for at arbejde, så bliver der ikke ved med at være et plus at give, selv om vi blev ved med at være villige/godtroende, på den her måde!

Herman Hansen

Først 3 års sjov og party på gymnasiet. Så 6 års rødvins hygge på uni. Siden 30 års kaffe hygge som AC'er i det offentlige med 45.000 kr i løn plus 17,7% i pension pr. måned, betalt ferie, fryns, anseelse og status som medlem af socialgruppe 1 - Så let som en fjer gennem livet.

...Jo, jeg vil fandeme på det aller kraftigste anbefale mine børn at tage en akademisk uddannelse.

Steffen Gliese

At tage en uddannelse i det, man interesserer sig for, er at gøre gældende, hvad man mener, samfundet skal prioritere at udvikle.