Kronik

Skal man spille computerspil eller tage en uddannelse?

Forældre og politikere er enige: Unge skal se at få sig en uddannelse, så de kan vinde fodfæste på arbejdsmarkedet. Men i takt med, at markedet bliver mere og mere lunefuldt, oplever stadig flere unge, at uddannelse ikke er en enkeltbillet til det gode, stabile arbejdsliv
Forældre og politikere er enige: Unge skal se at få sig en uddannelse, så de kan vinde fodfæste på arbejdsmarkedet. Men i takt med, at markedet bliver mere og mere lunefuldt, oplever stadig flere unge, at uddannelse ikke er en enkeltbillet til det gode, stabile arbejdsliv

Johanne Sorgenfri/iBureauet

Debat
5. juli 2016

20-årige Jacob har et arbejde, som de færreste i hans nære omgivelser forstår som et rigtigt arbejde. Han arbejder som professionel Counter Strike-spiller, er blandt verdens 40 bedste og har spillet live foran 12.000 tilskuere på et kæmpemæssigt stadium.

På trods af at Jacob har et atypisk arbejde, er han en del af en trend: Det skønnes, at hver sjette unge under 35 år arbejder på midlertidige kontrakter, og at den slags ansættelser især er i vækst blandt unge. International ungdomsforskning peger på, at usikker tilknytning til arbejdsmarkedet er et generationelt karakteristika for unge på tværs af nationaliteter.

Den usikkerhed, der for tidligere generationer af unge var knyttet til en afgrænset ungdomsperiode, fortsætter ofte langt ind i voksenlivet.

Og Jacobs forhold er usikre. Hans kontrakt binder ham til et hold i et år, han har ikke nogen kompetencegivende uddannelse, og selv om han på mange måder føler sig privilegeret, har han et ønske om mere stabilitet og mere forudsigelighed.

»Jeg kan godt være lidt bange for, at det hele stopper, når jeg er 29 år, og jeg så står uden uddannelse og muligheder. Omvendt, hvis jeg er med i gamet, til jeg er 29 år, og udviklingen fortsætter som nu, så vil jeg givetvis være et stort navn og måske også et stort brand, og så vil jeg sagtens kunne finde noget at lave.