Læserbrev

Læserbreve

23. august 2016

Det handler ikke om armslængdeprincippet

Britt Bager, kultur- og medieordfører for Venstre

I Information den 13. august beskylder Socialdemokraternes formand for Borgerrepræsentationen, Lars Weiss, både mig og min partifælle kulturminister Bertel Haarder for ikke at overholde armslængdeprincippet.

At Venstre er åben over for at kigge på fordeling af kunststøtten handler hverken om sabotage eller en forkortelse af armslængdeprincippet, som Lars Weiss hævder. Faktisk er jeg grundlæggende i tvivl om, hvorvidt Lars Weiss overhovedet har forstået, hvad armslængdeprincippet går ud på.

Lad mig en gang for alle slå fast, at jeg hverken vil blande mig i, hvad de sender på DR, udstiller på Arken eller sætter på programmet på Det Kgl. Teater.

Jeg har på intet tidspunkt udtalt mig om, hvad der skal udstilles eller sendes nogen steder. Og det er præcis det, som armslængdeprincippet går ud på. Politikerne på Christiansborg og i kommunerne skal prioritere midlerne, men naturligvis holde sig ’en armslængde’ fra den daglige ledelse.

Bertel Haarder skrev for nylig i en kronik, at »kulturen svigtes, hvis vi ikke tør udvise lederskab og foretage visse valg«. Det har kulturministeren fuldstændig ret i – og det burde Lars Weiss notere sig.

For en grundlæggende del af et innovativt og sundt kulturliv i Danmark er, at politikerne tør prioritere, så vi får mest muligt for de penge, som vi giver til kunst og kultur. Netop det er den politiske rolle både inden for kulturen og alle andre resortområder.

Mener Lars Weiss også, at det var en forkortning af armslængdeprincippet, da daværende kulturminister Uffe Elbæk foreslog at lukke Gamle Scene på Det Kgl. Teater?

Uffe Elbæk, der inden valget i 2011 havde udtænkt en såkaldt Marshallplan for kultur fyldt med politiske visioner og prioriteringer. Var det så også Helle Thorning og S-regeringen, der ønskede at forkorte armslængdeprincippet?

Politik handler om at prioritere de midler, der er. Og modsat Socialdemokraterne tør Venstre godt prioritere, hvis det betyder bedre kultur for pengene.

Vi ser ikke noget problem i, at man udstikker en politisk vision – også på kulturområdet. Men at blande dét sammen med armslængdeprincippet er decideret forkert.

Kjærsgaards flertalsdiktatur

Andreas Ellgaard Bruhn, Haderslev

Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, udtalte den 18. august i Berlingske, at folkets stemme altid er den rigtige. Flertalsvælde er tilsyneladende blevet en agenda i sig selv for mange demokratister.

Dette forekommer dog en anelse historieløst, da det ikke er for ingenting, at præfikset ’liberalt’ blev sat foran ’demokrati’ af ledende politiske filosoffer. De indså nemlig, at for at undgå flertalstyranni, var stærke forfatninger til at beskytte individet nødvendige.

Derfor er det et utrolig farligt standpunkt, Pia Kjærsgaard tager. For hvis flertallets vilje bygger på at begrænse andre individers rettigheder eller friheder, er der ikke tale om et liberalt demokrati, men et flertalsdiktatur.

Husk også at give de svageste en uddannelse

Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer

Tak til Socialdemokraterne for forslaget om, at ufaglærte dagpengemodtagere kan få højere ydelse ved uddannelse.

Men der er et hår i suppen: Forslaget tager ikke højde for en endnu svagere gruppe danskere, nemlig kontanthjælpsmodtagere uden uddannelse – en gruppe af mange mennesker med et handicap.

Respekt for, at Socialdemokraterne vil øge dagpengemodtagernes kvalifikationer. Men behovet for en opkvalificering af kontanthjælpsmodtagere er mindst lige så presserende. Hvorfor ikke også give en økonomisk gulerod for kontanthjælpsmodtagere til at tage en uddannelse?

Ifølge en ny SFI-undersøgelse har 70 procent af kontanthjælpsmodtagerne ingen erhvervsuddannelse. SFI tegner et billede af, at borgere på kontanthjælp har brug for en hjælpende hånd til at komme videre.

Danmark mangler allerede nu tømrere, SOSU-assistenter og tandteknikere, og behovet vil stige. Samtidig er der en gruppe mennesker, herunder mange med handicap, der gerne vil dække netop det behov. Lad os samle de løse ender til gavn for både den arbejdsløse og for fællesskabet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Andreas Ellgaard Bruhn, Haderslev, nu gik det jo ikke sådan, at de gamle filosoffer fik ret - der udviklede sig ikke et flertalsdiktatur, men derimod et neoliberalt økonomisk diktatur - men iøvrigt tror jeg slet ikke det er den diskussion Pia Kjærsgaard er ude i. At dømme efter hendes meningsudvekslinger med Krause Kjær i Deadline forleden, så er hendes overskrift ren populisme, og resten demagogi. Intet nyt fra højrefronten. En dag lader DF-vælgerne sig vel ikke besnakke længere.