Siden foråret har både meningsdannere, organisationer og udvalgte politikere flirtet med tanken om at fjerne SU’en til de studerende på de sidste år af universitetsuddannelserne, og i stedet lade de studerende tage lån. Spørgsmålet om SU er åbenlyst vigtigt, fordi det har store økonomiske konsekvenser for tusindvis af studerende. Men også ideologisk og værdimæssigt er det kernestof, fordi fjernelse af SU vil være et brud med principperne om, at alle skal kunne få økonomisk støtte til at gennemføre deres uddannelse.
CEPOS, Liberal alliance og Konservative vil bruge nedskæringer på SU’en til finansiering af flere topskattelettelser. Den bagvedliggende argumentation er, at uddannelse er et personligt ansvar, og en personlig investering, hvor studerende selv må tage studielån for at dække bolig og leveomkostninger under uddannelsen, men senere kan få glæde af at betale mindre i skat, hvis de kommer til at tjene mange penge.
Min holdning er, at uddannelse netop ikke er et personligt anliggende, men noget vi som samfund har en fælles interesse i. Universel uddannelsesstøtte til alle studerende er et noget nær genialt princip, fordi det giver mere lige adgang til uddannelse, gør det økonomisk muligt at få hverdagen til at hænge sammen som studerende og fremmer, at flere uddanner sig.
Klassekamp
En tilbagevendende diskussion af SU-systemet er helt naturlig, når forskellige partier og organisationer forsvarer forskellige gruppers interesser, det er klassekamp og hører sig til i et demokrati. Men jeg bliver forarget, når organisationer som Dansk Erhverv tillader sig at skubbe sagesløse kasseassistenter foran sig i debatten med henvisning til det urimelige i, at de skal finansiere akademikeres SU. Forargelsen på kasseassistentens vegne bliver direkte hyklerisk, når man samtidig foreslår, at pengene fra SU kan bruges på topskattelettelser.
Helt ærligt, hvordan tror de, det vil påvirke kasseassistentens søn eller datters mulighed for at tage en uddannelse, hvis man fjerner SU’en? Det siger sig selv, at et fornuftigt økonomisk fundament sikrer, at flere unge – også unge uden kapitalstærke forældre i ryggen – kan få en uddannelse.
Helt grundlæggende er det nok også derfor, et stort flertal af danskerne ønsker at bevare SU’en, det viser en meningsmåling, Megafon lavede for TV 2 og Politiken i foråret. Den viser også, at det især er velhavende ældre mænd, der ønsker at skære i SU’en og få flere topskattelettelser. Ved gentagne besøg i dagligvarebutikker er det da heller ikke en eneste gang lykkedes mig at finde en toplønnet ældre mand i kassen. Jeg tillader mig derfor at antage, at mange af kasseassistenterne falder i den store gruppe af danskere, der faktisk gerne vil bevare SU’en.
Akademiker tilsmudsning
Men hvorfor bliver det sociale argument og kasseassistenten så gang på gang bragt i spil? Måske er det blevet for let at angribe akademikere og studerende som en forkælet gruppe. Måske gør dele af venstrefløjen også for lidt for at sige fra. I hvert fald er tilsmudsning af akademikere og studerende blevet lidt af en folkesport blandt mange politikere. Men det er en splittelse, der ikke tjener hverken de studerende eller det store flertal med almindelig eller lav indkomst.
De eneste, der umiddelbart har noget at vinde på kortere eller lavere SU, er de få, der ligger lunt i svinget til en topskattelettelse, og så er vi tilbage ved spørgsmålet om, hvorvidt eliten har fortjent flere privilegier. I mine øjne er det en uambitiøs strategi at satse på de få velstillede, når vi i stedet kan gøre de mange dygtige endnu bedre – til gavn for både den enkelte og fællesskabet.
Sommeren har således budt på historier om, hvordan nogle forældre køber lejligheder til deres børn, som så kan bo billigt. Men det er ikke alle, der får hjælp af mor og far. Ved siden af de mest privilegerede unge står en stor flok med forældre, der har helt almindelige indkomster. De kan ikke få en billig lejlighed og hjælp til at redde overtrækket sidst på måneden. En del af problemet er, at boligpriserne i og omkring studiebyerne stiger, mens SU’en, som konsekvens af det seneste forlig i 2013, hvert år bliver nedjusteret.
Derfor har studerende nu færre penge at leve for hver måned end tidligere og er nødt til at arbejde mere, flytte længere væk og optage mere lån – så det er et uendeligt mærkeligt tidspunkt at argumentere for yderligere nedskæring på SU’en. Vi burde tværtimod se på muligheden for at forbedre den.
Øget ulighed
Hvis man forringer vilkårene for de studerende, vil man forventeligt se et større frafald i den gruppe af studerende, som ikke kommer fra landets stærkeste hjem. Flere vil gå ned med flaget som konsekvens af for stort arbejdspres, eller vælge at gå direkte ud i arbejde for at tjene flere penge nu og her i stedet for at leve på en sten, mens de studerer. Vi ved også, fra talrige studier, at unge fra en mindre velhavende baggrund er mere bekymrede over at skulle optage lån.
Nedskæring af SU’en skaber en langt større ulighed, en langt dårligere chance for at unge vælger den uddannelse, de gerne vil have. SU’en er til for at give muligheder til alle, og vi løber en kæmpestor samfundsmæssig risiko ved at forringe den til fordel for dem, der allerede har mange penge. Vi risikerer simpelthen at skabe et uddannelsessystem for eliten. Hvis uddannelsesstøtte går fra at være et fælles ansvar til et privat anliggende, så taber den enkelte også hurtigt på det, for så skal der spares op til forældrekøb og feberredninger på børnenes kommende studiekonti, hvis man vil sikre ens børn bare en nogenlunde chance for at gennemføre de studier, de begynder på. Det scenarium er der ingen, der får noget ud af.
De studerende er i vores samfundsmodel understøttet af staten, og derfor er det hele Danmark, der løfter den fremtidige generation frem mod gode job, som skal sikre, at de selv kan bidrage til, at den næste generation af studerende også skal have gode chancer for at gennemføre deres studier.
Beundringsværdig model
Danmark har, sammen med de øvrig skandinaviske lande, og udvalgte europæiske lande et uddannelsessystem i særklasse. Jeg har ofte oplevet at folk i udlandet har set på vores SU-system med interesse og beundring. Især mine medstuderende, da jeg læste i Irland og Argentina, ville uendeligt gerne have byttet deres cocktail af forældreafhængighed, fuldtidsarbejde og gældssætning med min SU.
Der er en åbenlys livskvalitet i, at studerende i Danmark har mulighed for at leve på egen hånd og blive voksne og selvstændige. Det er en god og visionær samfundsindretning, der muliggør den frihed, og givetvis også en god investering i velfungerende og tilfredse borgere, at vi ikke er tvunget til at bo hjemme til langt op i vores 30’ere.
Gratis uddannelse og økonomisk støtte til studerende er i international perspektiv et unikt, lighedsskabende og samfundsopbyggende princip. Jeg ser SU-systemet som et virkeliggjort og velfungerende eksempel på en stærk og retfærdig velfærdsstat. Hvis vi tør gøre vores uddannelses- og SU-system endnu bedre, kan vi vinde viden, dannelse og skatteindtægter – og måske endda inspirere andre til at følge trop. Lad os skrue op for ambitionerne, så alle unge får lov at indfri deres fulde potentiale.
Eva Flyvholm er uddannelsesordfører for Enhedslisten
Det er den værste manipulation - især når de samme ofte argumenterer med, at det jo er de rigeste, der betaler broderparten af skatten. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.
Skattesystemet i velfærdsstaten fungerer på den måde, at de lavtlønnede slipper billigere i skat, end hvad det ville koste dem selv at skulle betale for de offentligt finansierede tilbud, mens højtlønnede og de formuende betaler mere, end de ville have behøvet at give udenfor velfærdsstaten, det sker, fordi sidstnævnte også betaler for adgang til at berige sig på samfundets bekostning.
Privatkapitalisterne ser frem til den dag de slet ikke behøver at argumentere for deres samfundsgivne ret.
Igen igen placerer Information et partsindlæg fra enhedslisten øverst oppe på deres hjemmeside...
Igen igen foreslår enhedslisten at rulle vækstpakker tilbage, vækstpakker som alene de stemte imod, vækstpakker som siden vedtagelsen har medført at Danmark igen skaber arbejdspladser i stor stil, vækstpakker som om noget har været med til at Danmark forbliver et af verdens mest lige og rige lande.
Selvfølgelig skal vi have en fornuftig SU som gør at alle med evner til at studere også har mulighed for at studere, uanset forældrenes indkomst. Denne holdning er der heldigvis mange som deler :-) Men Eva Flyvholm glemmer lige at nævne at enhedslisten jo også vil indføre en formueskat for at forbedre SU'en, en formueskat som for den uvidende og troende lyder helt fantastisk, men som i realiteten er gift for dansk erhvervsliv og arbejdspladser. En formueskat som jo reelt vil give et negativt provenu - og dermed færre penge til SU når tab af formueskatteydere og arbejdspladser regnes med.
Thomas Andersen, måske du lige skulle forklare, hvordan du kommer frem til et negativt provenu.
Det er er grov populisme, når man begynder at koble bestemte indtægter/besparelser sammen med bestemte udgifter.
Staten(og kommunerne) har et udgiftsbehov, som skal dækkes via indtægter fra diverse skatter og afgifter
- prioriteringen af hvilke udgifter der skal nyde fremme eller dæmpes ned SKAL IKKE på populistisk vis stilles i forhold til (psykologisk smart) udvalgte områder med enten stor eller ringe sympati.
F eks
-hvis vi skærer i folkepenbsionen, så bliver der flere penge til kræftbehandling
-hvis vi forhøjer benzinafgiften, så kan vi bruge mere til at støtte økologien
er vel to gode eksempler på hvordan man på demagogisk evt kan finde på at voldtage en beslutningsproces
At koble SU-udgifter og kassedames skatter sammen er demagogi og populisme.
(Enhedslisten har vist et par enkelte gange gjort sig skyldig i det samme når talen falder på f eks forsvarsudgifter ?)
@Robert
Der er til stadighed 20 til 40 procent af vælgerne som er til falds for dybt populistiske meninger som aldrig vil (eller har) fungeret i praksis. I øjeblikket tager EL, DF og LA størstedelen af disse vælgere...
Det er vist meget almindeligt at fortælle hvordan skatteomlægninger finansieres ...jeg ved godt at den borgerlige front foretrækker at bruge diffuse begreber som eksv. "dynamiske effekter" ...men det er den rene news speak.
Al tale om formueskatteydernes landeflugt er jo tom trusselstale. I dag sendes formuen på ferie på Cayman-øerne og Skat? ...de har ikke kapacitet til at læse listerne over kontoejerne igennem når de får dem tilsendt af Interpol.
...Svindler regeringens og blå bloks våben mod velfærdsamfundet er omvendt logik.
SU-stipendier til kandidatstuderende er en af de meget få overførselsindkomster der vender den tunge ende nedad, dvs. den gives til folk der - i gennemsnit - bliver relativt velhavende, rigere end den gennemsnitlige skatteyder. Det er derfor rimeligt nok at gøre opmærksom på at netop med hensyn til denne overførsel er der tale om folk med relativt lave indkomster der betaler til folk der som gruppe betraget vil få en relativt høj indkomst. Det virker derfor tvivlsomt at det skulle skabe større ulighed eksempelvis at erstatte SU-stipendierne på de sidste år af lange videregående uddannelser med SU-lån.
Poul Schou, de færreste akademikere i Danmark i har en særlig høj indtægt. Du er også gammel nok til at vide, at lånefinansierede liv medfører katastrofer. Det er jo ikke noget nyt, vi brugte 15 år på at slippe af med skidtet sidste gang, hvor en Venstreregering havde fået den "gode" idé.
Steffen Gliese,
"de færreste akademikere i Danmark i har en særlig høj indtægt."
Kunne jeg bede dig dokumentere den påstand? Jeg formoder at du ikke skriver sådan noget uden først at have undersøgt hvad statistikken siger om spørgsmålet?
Jeg greb, hvad kunne finde: http://www.okonomi.aau.dk/digitalAssets/157/157143_akademisk_skala_01041...
Jeg synes ikke at en lakonisk oversigt over overenskomstmæssige lønninger for nogle forskere og undervisere ved Århus Universitet siger ret meget om at "de færreste akademikere i Danmark" har en høj indtægt. Af mange grunde, hvoraf én tilstrækkelig er at det jo ikke er nogen særlig repræsentativ gruppe.
Denne nye undersøgelse siger nok mere om de typiske lønforskelle for forskellige indkomstgrupper - "En akademiker tjener det dobbelte af en ufaglært gennem livet":
https://ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_en-akademiker-...
Som jeg forstår det så har vi lavtlønnede valget mellem at støtte de studerende, så deres højt forrentede (ude i fremtiden) studielån ikke skal være murbrækker for lønglidning og større ulighed eller at se pengene forsvinde som topskattelettelser ..og så støtter jeg naturligvis de studerende - og håbe på lidt solidaritet i fremtiden.
Det er meget typisk for tiden, at man fokuserer mere på forældrenes økonomi end de unges.
Og at de alle vil have det offentlige til at betale
Eva Flyvholm, helt enig, også i dine betragtninger omkring kassedamen. Alle mennesker vil selvfølgelig deres børn det bedste - også kassedamer, og den bedste gave, man kan give sit barn er en uddannelse.
Udover at uddannelse skaber dannelse, selvstændighed og indsigt, skaber det også flere fremtidige indtægter til staten som så bedre kan finansiere de svage i samfundet.