Kendte kvinder ved, hvad de vil have … og hvad de ikke vil have, når det gælder mænd.
»Hold kæft, hvor jeg ik’ gad at date en dværg,« lyder det fra Anne Sophia Hermansen.
»Mænd skal være rigtig høje,« kommer det fra Julie Berthelsen.
»Ja, det skal de altså,« bekræfter en tredje kendt kvinde i tv-studiet: »Det viser, at han kan forsørge én, passe på én, og så er der også noget med, at der er noget andet, der hænger sammen med højden. Ha ha.«
Der bliver grinet meget i tv-programmet Det vi siger, hvor man i forrige uge på Kanal 4 kunne høre de skinbarlige sandheder. Konceptet er, at 20 kendte kvinder taler om et udvalgt emne. Og denne gang handlede det om mænd.
Udgangspunktet er en Top-10 over de egenskaber, som mænd skal besidde. Sjettepladsen lyder: »Han skal være højere end mig.« Så i denne kontekst dækker egenskaber altså også over udseende. Andre krav på listen er, at han skal være veludrustet og ikke have for meget kropsbehåring.
Derudover skal han være intelligent, god i sengen og trofast samt have masser af humor, penge og styr på sit liv. Det er høje krav til både udseende, personlighed og pengepung.
Kanal 4 er ellers en kanal, som ønsker at sætte fokus på de udfordringer, kvinder møder i dag. Heriblandt kropsidealer. Derfor kan man på kanalens coverbillede på Facebook læse: »Over 50 procent af danske kvinder har et negativt syn på deres krop. Det er 100 procent for mange.«
Det er svært at finde nogen, der er uenig i, at kvindelige skønhedsidealer er høje. Og med det in mente, bør vi vel heller ikke være med til at producere tilsvarende høje idealer for mænd?
Vi er efterhånden kommet så langt i kønsdebatten, at vi diskuterer emner, der er mere komplicerede end bare kropsidealer og ligeløn. At skam for eksempel er noget, andre pålægger os. At man ikke behøver at få børn for at være en rigtig kvinde. Eller mand. Alligevel lyder femtepladsen i tv-programmet: »Han skal være god til børn.«
»Selvfølgelig skal han være god til børn,« siger Christiane Schaumburg-Müller, men advarer samtidig om, at han får cykelhjem og bæreseler, når han bliver far. En anden mener, at det er fint nok, at han er god til børn, men han må heller ikke blive sådan én, der altid har en banan klar i tasken.
Kan sådan et program være med til at tegne et urimeligt højt idealbillede af mænd? Nej, slap af, det er bare underholdning, kunne man argumentere. Men alligevel har programmet sådan en underlig tilstræbt videnskabelighed over sig.
Faktuelle oplysninger ruller hen over skærmen og understøtter, det kvinderne taler om. For eksempel at hver syvende kvinde har afvist en potentiel kæreste, fordi han var lav. Prøver programmet så ikke at være mere end underholdende, når det på den måde lugter af temalørdag på DR2?
Hvad ønsker Kanal 4 egentligt at opnå med det her program? At mandlige seere skal tilpasse sig? De kan vel dårligt blive højere eller mere veludrustede af at se det.
Og hvordan kan de lave sådan en omgang skurvognssnak om til tv uden at bliver kritiseret? KVINFO plejer ellers altid at være på pletten og påpege bodyshaming og sterotypiseringer. I hvert fald når det kommer til kvindekønnet. Man kunne næppe forestille sig det samme program, hvor 20 kendte mænd talte om kvinden uden, at der kom en lyd fra netop den front.
»Hun skal være høj, god i sengen, have styr på sin kropsbehåring og have et stramt underliv!«
Det kunne tænkes, at de medvirkende kvinder ville forsvare sig med, at de skam også ville finde det forfriskende og sjovt, hvis mænd fik lov til at tale ærligt om drømmekvinden, uden at feminister som jeg bankede dem i hovedet bagefter. Men de her 20 kendte, meget smukke og privilegerede kvinder, ville også med stor sandsynlighed leve op til alle idealerne.
Måske er Det vi siger virkelig bare tænkt som god underholdning. Men hvis det er med til, at 50 procent af de mandlige seere (eller blot en lille brøkdel af dem) får et mere negativt syn på deres krop, så er det stadig 100 procent for mange.
I øvrigt, hvem går overhovedet op i en mands højde, når man først ligger ned i en vandret rumba?
Ida Herskind er journalist på Radio24syv.
Klummen er udtryk for skribentens egen holdning
"Kanal 4 er ellers en kanal, som ønsker at sætte fokus på de udfordringer, kvinder møder i dag. Heriblandt kropsidealer. Derfor kan man på kanalens coverbillede på Facebook læse: »Over 50 procent af danske kvinder har et negativt syn på deres krop. Det er 100 procent for mange.«
Der er noget helt galt med ræsonnementet i dette korte afsnit: Det postuleres - uden at postulatet underbygges - at Kanal 4 "ønsker at sætte fokus på de udfordringer, kvinder møder i dag". Og at man som en følge af dette postulerede fokus fra Discovery Networks Danmarks side, kan læse en kort tekst om danske kvinders forhold til deres krop.
Rent nonsens ligner det jo til forveksling, Og man må formode, at skribentens - ærligt talt bizarre -forventning om en ægte bekymring for danske kvinders velbefindende fra Discovery Networks Danmarks side, udspringer af en noget naiv læsning af samme firmas reklamesøjle på Facebook.
Discovery Networks Danmark interesserer sig IKKE for, om danske mænd, kvinder, børn, hunde eller katte, har et fornuftigt og velafbalanceret forhold til sig selv, hinanden, og deres omverden. Et simpelt blik på Kanal 4's sendeflade, gør dette postulat selvindlysende sandt.
Så hvorfor dog lade som om? Hvorfor dog bruge en sådan forstillelse som omdrejningspunkt for et helt debatindlæg? Jeg forstår det virkelig ikke!
"Det vi siger" lyder forøvrigt til forveksling som et program i samme kategori som Radio 247's eget "Det vi taler om", hvor det intellektuelle nniveau sættes af programmets bestyrerinde, Ditte Okman! Måske skulle Ida Herskind bringe sin forargelse op på et kommende medarbejdermøde, i stedet for at rode i naboens skraldespand?
Den første genvej til et lykkeligt liv er at lære at være fuldstændigt ligeglad med andres meninger. Der er så mange mennesker at man ender med at møde en der er helt rigtig....
Med venlig hilsen
Lennart
Jeg plejer at være uenig, når kommentarer til kønsdebatindlæg udtrykker, at der må være vigtigere eller mere ophidsende ting at skrive om. Det synes jeg dog tildels her.
Jeg har ikke set programmet, men det virker unødvendigt at skrive så seriøst om sådant et underholdningsprogram. Og jeg tror ikke, at mange mænd påvirkes meget af det. Jeg er ikke forarget. Desuden handler programmet vel om drømmemanden, der har hele pakken, der kan give kvinder julelys i øjnene. Lidt ligesom hvis man diskuterede, hvad man ville købe, hvis man vandt 5 mio. kr.
Det sagt...
Jeg synes ikke, at skam (bare) er noget, andre pålægger een. Jeg tror, at mange skammer sig over deres krop og seksualitet, selvom mange andre ville syntes, at de førstnævnte ikke har noget at skamme sig over. At mange kvinder synes, at deres lår er for tykke, mens mange fyre synes, at kvindernes lår er fine.
Teknisk set er det vel ikke bodyshaming, når man beskriver idealmanden. Det kan være, at det frembringer skam i dem, der ikke lever op til idealerne, ligesom man kan føle sig fattig, hvis alle andre er rige.
Den er sjov, den med at tænke, hvad hvis kønnene var vendt om. Mine ører hører mere om, at manden bør bringe kvinden seksuel tilfredsstillelse end omvendt (om mænd så generelt gør det, er en anden sag); og i 2010 var der noget i en anden avis om en kvinde, der onanerede i en metro, som del af en gang performance-kunst eller kønspolitisk protest, hvilket jo bare ville være en klam blufærdighedskrænker, hvis det var en mand. Men sådan er kønnene så forskellige.
Dobbeltstandard ...
"Hold kæft, hvor jeg ik’ gad at date en dværg, lyder det fra Anne Sophia Hermansen."
Wow, og det var den samme Anne Sophia Hermansen, der kaldte Blachmans tv-show for "sexistisk" ...
http://annesophia.blogs.berlingske.dk/2013/03/29/tag-tojet-af-sa-snakker...
God artikel, men der er en faktuel fejl. Det er rigtigt at »Hun skal være høj, god i sengen, have styr på sin kropsbehåring og have et stramt underliv!« - men hun skal også være velhavende og intelligent. Ellers risikerer man, at blive drillet af vennerne med, at hun har taget en for pengenes skyld.
Lad bare hønsene kagle.
Rigtige mænd er ligeglade.