Læserbrev

Dansk nok?

30. september 2016

Hvornår er man dansker? Eller rettere sagt, hvornår er man dansk nok?

Debatten er blusset op igen, efter at Martin Henriksen – i bedste sendetid – valgte at udbasunere sin konservative og lettere perverse holdning til definitionen på danskhed.

Selvfølgelig efterfulgt af det klassiske hylekor bestående af Marie Krarup og hendes kammesjukker, der har patenteret danskheden.

Jeg ikke er muslim og ynder et stykke flæsk, så jeg har heldigvis undgået den værste eksponering. For sandheden er, at medens landets politikere samt dets tilhørende pressecirkus udelukkende er gået i kødet på vores muslimske medborgere, så lever flere minoritetsgrupper i dansende harmoni med det danske.

Jeg er en del af den tamilske minoritet, der har sit centrum i de jyske provinsbyer. Her er det mere reglen end undtagelsen, at de unge tager en lang videregående uddannelse – denne minoritet har endda bedre uddannelsesrater for unge end gruppen af etnisk danske.

I mine 22 år har jeg aldrig misset en jul, eftersom min familie gør en dyd ud af at fejre den – det til trods for, at den ikke er en hinduistisk fejringsdag.

Som ung gik jeg på en kristen friskole og blev vældig dygtig til bordbøn samt morgensang, hvor jeg fik min egen personlige favorit iKain, hvor er din bror.

Så hvornår er man så dansk? Er det, når ens slægt kan dateres tre generationer bagud med ’dansk’ blod i årene. Eller når man vælger at gifte sig med en etnisk dansk kvinde?

Spørgsmålene er mange, men jeg er af den overbevisning, at så længe du selv føler dig dansk, kan ingen tage det fra dig. Du behøver ikke den nationalkonservative fløjs accept.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ikke nogen diskussion af betydning om Anulan er dansker eller ikke-dansker, og bekymringen derover er alt andet lige begrænset. Men muslimer har et ideologisk/idehistorisk 'nationsbegrebs'-problem, der gør det til deres - deres (!) vigtigste debatemne. 'Blusser op igen' ? tjae ... Det lader en kulturkristen som Martin Henriksen sig lade rive med af, men det er jo egentlig 'none of our business' ?