Klumme

Folk bliver vildt glade, når de får hjemmedyrket pot i fødselsdagsgave

Når vi snakker om legalisering, så er det en overset pointe i debatten, at hashskæve teenagere hellere vil ryge lidt pot frem for de brune klumper hash, som er det eneste, de kan få fingrene i
En ofte overset pointe i legaliseringsdebatten er, at der sidder hashskæve teenagere i kælderværelser rundt omkring i provinsen, som hellere ville ryge en stille og rolig omgang pot, hvis de kunne – men de kan kun få fingre i tung hash
Debat
8. september 2016

Om foråret får jeg som regel et par hvide plastikkrus med sort muld og lysegrønne spirer af en ven, som har grønne fingre. 

De små spirer vokser i min vindueskarm hele sommeren, og jeg nusser om dem med sol og vand, planter dem ud og udveksler billeder med min kammerat for at se, hvordan hans planter klarer sig.

Når tiden er moden, klipper jeg topskudene af, tørrer dem på nogle bøjler i soveværelset og voilà: hjemmedyrket pot.

Det er mildt og rent. Det smager godt. Og det har ikke bidraget med én krone til den sorte økonomi.

Kald mig bare politisk forbruger. Alle ved jo, at man ikke kan købe et gram gade-THC, uden at Jønke og lædervestene har taget et cut. Og jeg vil slet ikke have deres brune klumper.

En ofte overset pointe i legaliseringsdebatten er, at der helt sikkert sidder en masse hashskæve teenagere i kælderværelser rundt omkring i provinsen, som hellere ville ryge en stille og rolig omgang pot, hvis de kunne – men de kan kun få fingre i hash.

(For de ikke-indviede: Hash er de sortbrune plader af sammenpressede cannabisskud og harpiks. Pot er de tørrede topskud af cannabisplanten, som ligner krydderurter. Hash er klart det stærkeste).

Et mildt alternativ

Sådan var det også, da jeg var 16 år i Aarhus. Vi luskede frem og tilbage mellem byens hashklubber og købte små fede klumper af 80’er-marok fra en skummel indvandrertype, som råbte »Er I fra politiet?«, når vi ringede på videodørtelefonen, mens hans visne rygervenner spillede Playstation i en lædersofa et sted i den tilrøgede lejlighed.

Der hang aldrig andet end gulligt savsmuldstapet på væggene, og persiennerne var altid rullet ned. Næste gang, man kom forbi, kunne døren være brækket op, fordi politiet havde ryddet bulen.

Ulovlige stoffer bliver stærkere og stærkere, for hvem gider risikere fængsel for et bagrum fuld af tørrede blade, når man kan tjene ti gange så meget på at flytte et par hashplader? Men det gør en stor forskel for rygerne.

Hash brænder hjernen af på en helt anden facon end pot. Jeg kan huske, at vi havde en regel om aldrig at tage vores telefoner, når vi røg – vi var alt for langt væk fra den virkelige verden. Man kunne også mærke effekten flere dage efter, og jeg blev (endnu) dårligere til matematik.

Sådan er det ikke med pot. Havde vi haft muligheden, havde vi uden tvivl røget grønt i stedet for brunt. En legalisering af canabis ville give alle et mildt alternativ, og man ville kunne gå i en stor bue uden om de paranoide hashpushere.

I dag kunne jeg aldrig finde på at ryge det brune. Kun det grønne, kun til fester og helst mit eget.

Vildt god gave

I år har jeg været ude af landet hele foråret, så jeg har ingen høst. Min planteven har givet mig et par rækkehushavegroede smagsprøver, men jeg har også været i Grønlænderhuset på Pusher Street efter en lille pose.

Det er slet ikke hyggeligt. Jeg har aldrig forstået, at nogen gider ryge joints, mens maskerede dynejakketyper med kamphunde og knive vandrer omkring, som om det var Pusher 2. Hvor paranoidt kan det blive?

Nu er Pusher Street væk, og hvis man som mig bor lige op ad Folkets Park på Nørrebro, kan man godt fornemme vindretningen: Hashhandlen flyver ud til os, med alt hvad det indebærer.

Min løsning er hjemmegroet. Okay, jeg ved godt, at det ikke er helt lovligt, men hvor slemt er det lige, det er?

De fleste i København opfatter efterhånden pot som en lovovertrædelse på linje med at gå over for rødt, og i takt med at verden omkring os ændrer holdning, følger flere og flere trop.

Lørdag ændrede Radikale sin politik, i april gjorde SF det sammen. Nu venter vi bare på resten.

Jeg ser en stor fremtid for hjemmedyrkning. I disse økologiske urban gardening-tider kunne hjemmedyrket pot blive en slags kosmopolitisk adelsmærke. Rusmidlernes surdej. Jeg har flere gange givet hjemmegroet pot i fødselsdagsgave – folk bliver vildt glade.

Christian Bennike er journalist

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Bare for måske at rette en misforståelse.

Der findes utallige typer og former for hash, nogle milde, hvor virkningen er let og måske holder en time eller to, nogle er nyere stærke typer som de fleste holder sig fra, nogle som gør dig tung og døsig og andre der kvikker op og får dig til at grine.. Effekten kan naturligvis justeres ved at indtage mindre mængder, et kvart gram er feks rigeligt til mig, mens andre foretrækker at ryge flere gram af gangen. På den måde adskiller hash sig ikke fra andre rustyper.

I Holland, hvor hashmarket er statskontrolleret er der nok flere hashtyper end vi har øl og alkohol mærker i Danmark, men bortset fra det, kan jeg selvfølgelig også anbefale at have et par potteplanter stående i haven eller vindueskarmen.

Jeg hader også at støtte rockerne og de dybt kriminelle bander, (og her tænker jeg ikke på hashhandel) men sålænge staten ikke vil påtage sig ansvaret for hashsalget som andre lande gør med stor succes og iøvrigt indkassere den enorme gevinst til gavn for hele samfundet, er det banditterne som suverænt bestemmer slt, også om du lige skal have nogle gode tilbud med på hårde stoffer, eller måske en næsten ny PC til lavptis...

Hvorfor skal vi og vores unge udsættes for de "tilbud" hvorfor skal komme i de kriminelle miljøer, hvor hårde stoffer udbydes og hælervare flittigt afsættes.

Der er absurd, at staten med sin lovgivning tvinger lovlydigee og pligtopfyldende mennesker til at bevæge sig ind på de kriminelles hjemmebane.Jeg fatter det bare ikke!

Kendsgerningen er jo helt åbenlyst , at hash er et udbredt rusmiddel, det uanset lovgivning, og sådan vil det altid være

Iøvrigt kender jeg utallige mennesker som er alkoholikere eller drikker (vin, øl, spiritus) dagligt, foruden flere som hsr drukket sig ihjel, eller har sygdomme pga af alkoholen. Men Jeg kender kun to som måske er syge af at ryge hash, omend det er tvivlsomt, da alkohol igen, igen er hovedingrediensen, og dermed nok også er hovedårsagen til deres skavanker. . Den ene har iøvrigt altid arbejdet ganske hårdt som slagter.

Dermed ikke sagt at hash er sundt, men sammenlignet med alkohol og spiritus kunne man helt sikkert godt mene det.

Men staten må altså til at tage ansvar, særligt nu da fredelige Christanitterne og befolkningen støtter op om at blive befriet for rockernes og indvandrerbandernes ufattelige negative påvirkning af alt og alle. Vil politikerne hjælpe til?

Søren Andersen, Peder Kruse, Torben Jørgensen, Ib Christensen, Torben Bruhn Andersen, Elisabeth Andersen, Jakob Silberbrandt, Jesper Graugaard, Carsten Wienholtz, Calle Hansen, Jens Kofoed, Lise Lotte Rahbek, Ervin Lazar, Tue Romanow, Benta Victoria Gunnlögsson og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Christian Lucas

Umiddelbart er jeg enig. Det grønne langt bedre end det brune, og kun en legalisering a la Holland/Colorado/Washington vil kunne levere øko skunk så brugerne får det bedste. Fuldstændig korrekt at det brune er meget mere "stenet".

Hvem fanden ved hvad der er presset ind i de hashplader? Så ja, rydningen vil kun styrke interessen for hjemmedyrkning af pot. Min plante er snart klar og tvivler på at selv VENSTRE vil løfte dyner for den slags.

PS. Jeg har en slem form for gigt så jeg støtter naturligvis medicinsk cannabis, men ikke interesseret i ren-THC piller/dråber fra medicinal industrien - det bliver flere dårlige af for CBD og andet er væk.

Troels Rasmussen

Selvdyrkningen (som så nemmere ville kunne omgås ved legalisering) lægger desuden restriktioner på den mængde, man kan forbruge. Tænk, hvis alkoholikere var nødt til selv at brygge deres egen øl.

Torben Jørgensen og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar

Politiet foretrækker åbenbart det kriminelle handels miljø, så sæt hellere planterne i skjul, bag gardinet.
http://www.tveast.dk/artikel/politiet-hoestede-hamp-i-haverne

intet er for småt, mon de også fik et par uden cykellygte!

Jesper Graugaard

Jeg havde i min drøm forestillet mig, at med den seneste tids hændelser og deraf genopblussede debat om legalisering, at det ville have udsigt til at ske hurtigt. Altså inden for de næste 12-18 måneder. Den eneste institution der skal flytte sig er Sundhedsstyrelsen, men da den er "kendt" for sin konservative tænkning, vil de kræve pres på Sundhedstyrelsen før der kommer skred i en legalisering. Sundhedsstyrelsens argumentation er den sidste bastion af "hårdtslående" argumenter, som tilhængere af en IKKE LEGALISERING klamrer sig til rent politisk. Hvis Sundhedstyrelsen kan flytte sig, så er jeg overbevist om, at et politisk flertal kan genereres og så kan tingene gå hurtigt.
Jeg vil håbe at Information vil inddrage Sundhedstyrelsen i debatten.

Peder Kruse, Randi Christiansen, Torben Jørgensen, ingemaje lange og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar

Ja, det er fint, Christian, men det skal du altså ikke have lov til! Du kan jo tage skade, Christian, du kan jo ikke være rigtig klog!? Men kør ud og spis en flødeskumskage eller to og noget penicilin-pølse med transfedtsyrer, lidt pesticide-salat og drik en håndfuld koffeinpumpede vodkasodavand og en anden håndfuld panodiler, når konsekvenserne melder sig. Og på vejen hjem til din gigantfladskærm med de 50 edutainment/reality-reklamekanaler, fyld så flittigt tanken op på din benzinsluger og husk at spille lotto, når du køber dine smøger, dit skyllemiddel med citronlund og de tre impulsive Mars-barer til en tyver. Og hvad sker der i øvrigt for "hjemmelavede gaver"? Hvor er væksten i dét? Så bidrager du jo ikke til samfundet, din taber!

Martin Kristensen

Jeg syntes det er meget forenklet at sige at "pot" skulle være mildere end hash. Den typiske variant af hjemmedyrk er jo ikke den milde "gammeldags" potvariant men de nye super hybrids som kan producere utroligt meget THC per kvadratmeter plads. Disse skunk varianter har tit et meget højere THC indhold end en Marokkansk typisk standard hash fra halvfemserne. Dertil skal der også bruges en enorm portion gødning samt strøm til de indendørs lamper som typisk bliver brugt ved hjemmedyrkning.

Jeg går fuldt ud ind for legalisering men syntes ikke at misinformation hjælper sagen.

Det er uhyggeligt, sundhedsstyrelsen kan blokere politikeres tankevirksomhed, og jeg er enig i, at det er den sidste bastion i mange folkevalgtes katalog af undskyldninger for at bevare kriminaliseringen af en stor del af befolkningen. Så giv dem dog en joint. De ville have godt af det.