Læserbrev

Forkælede SU-modtagere

28. september 2016

SU-debatten mangler perspektiv. Bare fordi studerende ikke betaler for deres uddannelse, betyder det altså ikke, at den er gratis. Den er nemlig dyr for alle de hårdtarbejdende danskere, der betaler skat.

Vi er så forkælede i Danmark, at vi bliver betalt for at tage en uddannelse – endda med den højeste SU-sats i verden, så folk valfarter hertil.

Hvis man skærer i SU’en, vil folk fra udlandet stadig kigge misundeligt på Danmark, fordi de selv skal betale for deres uddannelse.

Så næste gang du brokker dig over SU-checken, der automatisk bliver sat ind på din konto hver måned: Tænk på, at det kunne have været en regning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mand, 37 år, gift, to børn, har arbejdet fuldtid med anden uddannelsesmæssig baggrund, fuldtidsstuderende, studerer (skriver og læser) 50-60 timer i ugen, får SU og en "gratis" uddannelse Fremtidsudsigt: et job, der betaler en skat, så andre kan gøre det samme som mig. Jeg er åbenbart i kategorien "ung, doven og ikke-bidragende", og en der forventer at få det hele serveret på et sølvfad. Det er mit valg at studere, det medgiver jeg, og når det bliver rigtig hårdt, værdsætter jeg et samfund, der har givet mig muligheden for at foretage et livsvalg med livsbane-ændring. Kald mig bare en snylter, men pas på med at skære alle over en kam!

Jens Erik Starup

Martin Kusk.
Louise Bennetzen er lige blevet valgt som formand for VU i Billund kommune.
Det forklarer måske hendes indstilling, men ellers stiller sagen sig således, at venstrefolkene her i kommunen ikke siger nej til de tilskud, som de selv kan få fat i.

Flemming Berger, Dorte Sørensen, Niels Duus Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Hvor er det trættende hele tiden at høre højrefløjen buldre frem med hvor taknemmelige vi alle sammen skal være for velfærdssamfundet som de i øvrigt vil reducere omfanget af i den udstrækning de kan komme af sted med det. "Nu-skal-man-jo-være-klar-over-at-det-er-de-hårdt-arbejdende-danskere-som-betaler-for-det-hele"... Ah men for hel... skift nu rille, den melodi har vi hørt på i mange år nu. Den var ikke god til at starte med, og den er stadig ikke god, den er bare trættende. Vi er stadig mange danskere som ikke ønsker den der USA-samfundsmodel som Venstre og især Liberal Alliance og De Nye Borgerlige (NB = det nye Fremskridtsparti) drømmer om.

Flemming Berger, Niels Duus Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jens Erik Starup

Jeg tror nu ikke det vil være nødvendigt at takke forfatteren af ovenstående læserbrev personligt for de overdådige gaver. Hun har formentlig endnu ikke betalt så meget i skat, at det er værd at nævne.

Stakkels kvinde og så vestjyde eller der omkring. Jo vi skal glæde os over at også småkårsfolks børn kan studere og lidt ældre, som skifter spor. SU er nok lige tilpas i størrelse lige nu også set i forhold til det privilegium det e rat få lov til at uddanne sig. Tænk hvis de skulle betale for det? sikken lønkrav der så ville komme.

Flemming Berger

Så langt tilbage jeg kan se i min familie,er der blevet arbejdet.Arbejdet hårdt.Manuelt og dårligt betalt arbejde.Der er blevet brokket over udfyldelse af selvangivelse,aldrig over skatten.
De har glædet sig ved de øgede muligheder,den opvoksende generation fik,takket være forrige generations arbejde.
Er læserbrevsforfatteren så utaknemmelig,så historieløs,at hun kaster de forrige generationers gaver væk,afviser fortidens udstrakte hånd!
Stakkels uvidende menneske;hvor tom må hun dog føle sig.