Læserbrev

Gør op med opdelte skoler

21. september 2016

Ghettoskoler og klasser opdelt efter etnicitet har længe været praksis i de danske grundskoler, men det har – modsat sagen om opdelingen af eleverne på Langkær Gymnasium – ikke resulteret i harmdirrende og forargede meningsdannere.

Det affødte nemlig ramaskrig, da det for et par uger siden kom frem, at man på Langkær Gymnasium i Aarhus havde valgt at opdele den nye årgang 1.g’ere efter etnicitet.

Ord som ’racisme’ og ’apartheid’ blev benyttet flittigt. Den voldsomme reaktion må have kommet bag på flere i grundskolen, for her er klasseopdelte skoler ikke et særsyn.

I grundskolerne har det længe været et faktum, at der er ’hvide’ skoler, ’brune’ skoler, skoler for ’de privilegerede’ og skole for ’de underprivilegerede’.

Det er efterhånden ejendomsmæglerne, der fastsætter rammerne for skolernes elevsammensætning. Skulle man dog være så uheldig at bosætte sig i et udfordret skoledistrikt, kan man med det frie skolevalg flytte sit barn til en skole med ligesindede. Det benytter forældrene sig i høj grad af, og med samfundets stilletiende accept, stiger uligheden mellem skolerne støt.

Hvorfor har denne udvikling ikke vakt større forargelse? Og vigtigere: Hvorfor har det ikke resulteret i nogen form for politisk indgriben? Det er i den grad uforståeligt.

De meningsdannere og politikere, som tordnede mod den udskældte gymnasierektor, burde råbe højt op om uretfærdigheden ved den opdelte grundskole. Men der kommer ikke så meget som et enkelt vredt tweet, og man kan oprigtigt tvivle på, om der overhovedet findes en vilje til at ændre kursen?

Ændrer vi ikke kurs, så vil udviklingen fortsætte: Vi vil se stadigt flere gymnasier, der ligner Langkær Gymnasium, og stadig flere folkeskoler, der kæmper med uoverstigelige social udfordringer. Det er uholdbart og en kæmpe trussel mod samfundets sammenhængskraft.

Grundskolerne må og skal være mødested for børn og unge med forskellige baggrunde og på den måde at afspejle samfundets mangfoldighed.

Vi bliver alle tabere i den polariserede skoleverden – for hvis ikke skolen er et mødested på tværs af sociale skel, så udvikler vores børn og unge ikke den empati og forståelse, der er dybt nødvendig for vores velfærdssamfund.

En mangfoldig elev- og studentermasse skaber bedre løfteevne, bedre læring og bedre dannelse til det omgivende samfund. Så lad os nu gøre op med den etnisk- og klasseopdelte grundskole.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu