Læserbrev

Læserbreve

Debat
12. september 2016

Fagforeninger kerer sig også om løstansatte

Jørgen Retsbo, Frederiksberg

Karen Mølbæk er løst ansat gymnasielærer og efter eget udsagn medlem af prekariatet. Hun fortæller i kommentaren »Offentligt ansatte mangler respekt for deres ledere« (3. september), at hun har meldt sig ud af sin fagforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, fordi hun ikke oplever, at den kan gøre noget for hende.

Samtidig er hun også hoppet med på professor Ove Kaj Petersens klagesang om de forkælede offentligt ansatte. Hun står efter eget udsagn svagt i forhold til sin arbejdsgiver og kan derfor ikke sige fra over for sine dårlige arbejdsvilkår.

Hun har med andre ord tabt Svend Brinkmanns nejhat – og det bliver nok svært at finde den igen, så længe hun står uden for fællesskabet.

Jeg er gymnasielærer og lokal tillidsmand for Gymnasieskolernes Lærerforening, og jeg forstår i høj grad frustrationen over en tredje korttidsansættelse.

Men det er ærgerligt, hvis konsekvensen er, at man mister troen på kollektiv og målrettet handling gennem et fællesskab – for eksempel i en fagforening.

På grund af nedskæringerne oplever jeg faktisk, at mine kolleger har mere og mere brug for Gymnasieskolernes Lærerforening, hvis deres kritik af arbejdsforholdene skal blive til mere end sure bemærkninger i krogene.

Mit arbejde er at informere, skabe rum for debat og kanalisere utilfredsheden, så den fører til løsninger i samspil med ledelsen – som jo er dybt afhængig af tilfredse medarbejdere. Her betyder det meget for, at jeg kan opnå et resultat, at jeg kan regne med at have mine kolleger bag mig – og at ledelsen ved det.

Til Karen Mølbæk må jeg også lige tilføje, at Gymnasieskolernes Lærerforening faktisk har bragt hundredevis af løstansatte i arbejde blandt andet ved at udnytte overenskomsten, der siger, at løstansatte er en undtagelse og ikke må bruges som en slags buffer.