Kommentar

Regeringen motiverer arbejdsløse med frygt

Det skal kunne betale sig at arbejde, siger regeringen. Men 2025-planen er skræddersyet til at presse de laveste lønninger. Regeringens forsøg på at motivere de arbejdsløse består alene i at udhule de sociale ydelser, så frygten for at gå helt til bunds stiger
Med 2025-planen bliver dagpengesatsen yderligere sænket, og samtidig kommer a-kasse-kontingentet til at stige, som følge af at a-kasserne skal spare 200 mio. Pengene kan kun findes ét sted, og det er hos alle os, der er medlemmer. På et eller andet tidspunkt vil forringelserne af dagpengene nå et punkt, hvor for mange dropper a-kasse-medlemsskabet. Det bliver simpelthen en for dårlig deal. Resultatet er, at systemet bryder sammen, skriver Helga Mathiassen.

Med 2025-planen bliver dagpengesatsen yderligere sænket, og samtidig kommer a-kasse-kontingentet til at stige, som følge af at a-kasserne skal spare 200 mio. Pengene kan kun findes ét sted, og det er hos alle os, der er medlemmer. På et eller andet tidspunkt vil forringelserne af dagpengene nå et punkt, hvor for mange dropper a-kasse-medlemsskabet. Det bliver simpelthen en for dårlig deal. Resultatet er, at systemet bryder sammen, skriver Helga Mathiassen.

Casper Holmenlund Christensen

20. september 2016

For nylig var jeg på 3F’s kongres, og da de røde faner blev båret ind, mens vi 750 delegerede fra hele landet sang »Når jeg ser et rødt flag smælde«, var jeg tæt på at tude.

Hvad skete der? Er jeg ved at blive gammel og rørstrømsk? Er det bare hormoner, fordi jeg er gravid? 

Eller måske blev jeg så rørt af fanemarchen, fordi jeg i den grad savner at tro på, at vi kan bevæge samfundet i en mere solidarisk retning.

Fordi jeg ønsker at tro på, at vi kan »forme verden om til en lysere tid«, som en strofe i den gamle sang lyder. Fordi jeg savner at tro på, at vi er flest, der vil have et samfund, hvor vi er tager hånd om hinanden.

I mere end 100 år har fagbevægelsen kæmpet for at opbygge et solidarisk samfund, der ikke lader nogen tilbage. Hvor vi i fællesskab sørger for dem, der er så uheldige at blive arbejdsløse eller komme til skade eller blive for syge til at kunne forsørge sig selv.

Men den solidaritet er ved at krakelere, og Regeringens 2025-plan er endnu et stort skridt i den retning. De tiltag, der ligger i planen, vil både presse de laveste lønninger ned og angribe det sikkerhedsnet, der skulle skabe tryghed på arbejdsmarkedet.

Huller i sikkerheden

Folk, der hele deres liv har betalt deres a-kasse-kontingent i den tro, at de var godt forsikret, bliver svigtet, når de af den ene eller anden grund pludselig ikke kan arbejde.

En a-kassemedarbejder fortalte mig om en af dem. En kvinde i starten af 50’erne, der har arbejdet i forskellige ufaglærte jobs, som er fysisk hårde, bl.a. rengøring. De sidste år har hun været i et anlægsgartnerfirma, og her fik hun et alvorligt knæk i ryggen.

Hun kom på sygedagpenge, men de udløber efter 25 uger. Kommunen skal så vurdere sagen, og de mente, at hun godt kunne tage et mere stillesiddende arbejde. Der er ikke mange kontorjob til en 50-årig, der kun har haft fysisk krævende ufaglærte job hele livet.

Læs også:Folk på overførselsindkomst bliver 2025-planens tabere

Hun skal stå til rådighed for et arbejdsmarked, der ikke kan bruge hende, og som hun ikke kan holde til – eller hun må søge kontanthjælp. Hun har betalte til sin a-kasse i den tro, at systemet ville gribe hende, hvis det en dag gik galt.

Men systemet er blevet for hullet. Ifølge A-kassernes Samvirke er der fortsat tusindvis, der ryger ud af dagpengesystemet hvert år.

Over de sidste mange år er der blevet skåret i kontanthjælpen, og nu skal der skæres endnu mere. Ifølge AE-rådet vil planen medføre, at en enlig på kontanthjælp vil få 3000 kr. mindre udbetalt om året.

Udhulede dagpenge

Det samme gælder dagpengene. Det efterhånden ret amputerede dagpengesystem får nu endnu et slag over nakken. Dagpengene bliver en dårligere og dårligere forsikringsordning mod arbejdsløshed.

Med 2025-planen bliver dagpengesatsen yderligere sænket, og samtidig kommer a-kasse-kontingentet til at stige, som følge af at a-kasserne skal spare 200 mio. Pengene kan kun findes ét sted, og det er hos alle os, der er medlemmer.

På et eller andet tidspunkt vil forringelserne af dagpengene nå et punkt, hvor for mange dropper a-kasse-medlemsskabet. Det bliver simpelthen en for dårlig deal. Resultatet er, at systemet bryder sammen.

Den udvikling bliver forstærket med Løkkes genistreg om at lave en måneds karensperiode for nyuddannede. De fleste bliver medlem af a-kassen, før deres uddannelse er afsluttet, så de ikke skal stå uden indtægt indtil de finder et arbejde. Hvis man ikke er berettiget til dagpenge den første måned, vil færre unge selvfølgelig melde sig ind i en a-kasse.

Det er vel værst for dem selv, kan man indvende. Men det er værst for os alle sammen, for på et tidspunkt har vi ikke længere noget dagpengesystem.

Når jeg bliver så rørt af 3F’s røde faner, så er det nok, fordi de giver en lille bitte smule håb om, at vi igen kan skabe et samfund, hvor det ikke er den enkeltes eget problem, at der ikke er arbejde til vedkommende.

Vi har brug for et holdningsskifte. Det er en rettighed at have et arbejde, man kan leve af. Hvis der ikke er job nok, så er det vores allesammens problem. Og hvis man ikke kan arbejde, fordi man er syg eller nedslidt, så må vores fællesskab tage hånd om det.

Jeg tror aldrig, der er nogen, der er blevet rørt til tårer, når Claus Hjort Frederiksen taler om, at vi skal tage penge fra en enlig forælder på kontanthjælp, fordi det er godt for Danmarks økonomi. For det rummer intet håb om at forme fremtiden til en lysere tid.

Helga Mathiassen er tømrer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Flemming Berger
  • Elisabeth Andersen
  • Søren Andersen
  • Roselille Pedersen
  • Carsten Mortensen
  • Ole Henriksen
  • Martin E. Haastrup
  • Ib Christensen
  • Bill Atkins
  • Poul Solrart Sørensen
  • Jakob Trägårdh
  • Steffen Gliese
  • John Hansen
  • ingemaje lange
  • Bjarne Andersen
  • Kurt Nielsen
  • Ebbe Overbye
  • Dorte Sørensen
  • Mads Berg
  • Niels Duus Nielsen
Flemming Berger, Elisabeth Andersen, Søren Andersen, Roselille Pedersen, Carsten Mortensen, Ole Henriksen, Martin E. Haastrup, Ib Christensen, Bill Atkins, Poul Solrart Sørensen, Jakob Trägårdh, Steffen Gliese, John Hansen, ingemaje lange, Bjarne Andersen, Kurt Nielsen, Ebbe Overbye, Dorte Sørensen, Mads Berg og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Disse nedskæringer er ikke bare ikke godt for dansk økonomi, de er idiotisk.
Folk med små budgetter vil bringe alle de penge de har i omløb,
Til ganske almindelig daglig forbrug som skaber aktivitet og omsætning i samfundet, hvilket jo er en forudsætning for vækst.
Mere omsætning i butikkerne er lige med flere ansatte som er lige med større skatteindtægter.
At spare på de fattigstes forbrugsmulighed til fordel for skattelettelser til dem der har rigeligt, og som af den grund ikke nødvendigvis forbruger mere her til lands, giver ikke øget arbejdsudbud - mere arbejde til de ledige.
De ledige på nederste trin kan kun komme i arbejde når der udbydes flere jobs. De kan ikke som beskæftigelsesministeren bare tage et job. Hvem skal de tage den fra?
Det nytter heller ikke at bede om et job på et Jobcenter. De har intet på lager til ældre ufaglærte eller kortuddannede.
Så giv dem pengene der er nødt til at bruge dem alle sammen til at opretholde livet. Så kommer pengene i omsætning og skaber vækst.
2025 planens varme luft kan ikke gøre det samme.

Jakob Silberbrandt, Allan Stampe Kristiansen, Søren Andersen, Roselille Pedersen, Carsten Mortensen, Søren Fosberg, John Victor Lorck, June Pedersen, Niels Erik Nielsen, Janus Agerbo, Bill Atkins, Nina Schwartz, kjeld jensen, Anne Eriksen, Vibeke Hansen, Tina Sommer, John Hansen, Britta Hansen, Kim Houmøller, Ervin Lazar, Bjarne Andersen, Anne Schøtt, Ebbe Overbye, Dorte Sørensen, Karsten Aaen og Erik Pørtner Jensen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

At regeringen fører klassekamp fra oven er næppe nogen overraskelse for nogen.
Det glæder mig, at en del af fagbevægelsen er ved at vågne op. Det er jeres tur på skafottet næste gang og I kan se konturerne nu.

Men vil I virkelig forbrødre jer med kontanthjælpsmodtagerne, de indkomstløse og de syge DENNE gang?

Søren Kristensen, Flemming Berger, Elisabeth Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Søren Andersen, Roselille Pedersen, Carsten Mortensen, Søren Fosberg, Vivi Rindom, Mads Berg, John Victor Lorck, June Pedersen, Martin E. Haastrup, Bill Atkins, Heidi Larsen, Nina Schwartz, Liliane Murray, Anne Eriksen, Herdis Weins, Vibeke Hansen, Steffen Gliese, Jakob Trägårdh, Tina Sommer, John Hansen, Britta Hansen, Karsten Aaen, Ervin Lazar, Bjarne Andersen, Anett Desiree Avlastenok, Tue Romanow, Kurt Nielsen, Anne Schøtt, Ebbe Overbye, Carsten Svendsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Lise Lotte er fagforeningens rolle ikke at varetage deres medlemmers interesser og kæmpe for gode løn og arbejdsforhold - som tidligere også gav goder til alle de ikke organiserede.
De faglige organisationer har kæmpet mange kampe for deres syge medlemmer og har vundet mange retsaget både i arbejdsretten og andre steder.
Dem der virkelig har svigtet at tage hånd om "kontanthjælpsmodtagerne, de indkomstløse og de syge" er politikerne.

Lise Lotte Rahbek

Dorthe Sørensen
Jeg ved godt, hvem der har indført lovene, beskæringerne, lofterne, tarifferne og bureaukratiet.

Men fagforeningernes medlemmer er de mennesker, som dropper ud af dagpengene, til kontanthjælpssystemet, bliver syge, eller såkaldt 'selvforsørgende' og det er fagforeningerne som har den grad af organisation, som vil kunne samle både de fagligt organiserede og de, som ikke længere har råd til at være medlemmer. og det er fagforeningerne, som hidtil har .. hm.. hvordan skal jeg formulre det.. har set forholdsvist passivt til, mens regeringerne fra og med Nyrup har forringet vilkårene for ledige,
mens de selvsamme ledige er blevet 'aktiverede' i jobtilbud de ikke kan sige nej til, statsstøttet arbejdskraft, i konkurrence med lønarbejderne.

Flemming Berger, Elisabeth Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Søren Andersen, Roselille Pedersen, Carsten Mortensen, Ole Henriksen, Søren Fosberg, Vivi Rindom, Mads Berg, June Pedersen, Helene Kristensen, Heidi Larsen, Nina Schwartz, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Herdis Weins, Vibeke Hansen, Tina Sommer, John Hansen, Britta Hansen, Karsten Aaen, Kim Houmøller, Bjarne Andersen, Anett Desiree Avlastenok, Tue Romanow, Kurt Nielsen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Lise Lotte Rahbek
om fagforeningerne kunne ha´gjort mere er sikkert rigtigt. Flere fagforeninger har da også råbt op med fratagelse af A-kassernes virkeområder osv til følge - eller sagt på en anden måde Løkke Rasmussens Strukturreform mv. der fratog fagforeningerne mange muligheder for at hjælpe deres medlemmer gennem arbejdsformidling osv.....
Der er forskel på de faglige organisationer - nogle er mere socialbeviste end andre. Ligeledes er den direkte kontakt fra de faglige organisationer faldet gennem årene - det er vist ved at gå op for fagforeningerne at det har været en fejl. Men at give fagforeningerne skylden for Velfærdsstatens forfald er i mine øjne lige skrapt nok.

Lise Lotte Rahbek

"Men at give fagforeningerne skylden for Velfærdsstatens forfald er i mine øjne lige skrapt nok."

Det er vist undgået min opmærksomhed... hvor skriver jeg, at jeg giver fagforeningerne skylden for velfærdsstatens forfald?

Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg og Bjarne Andersen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Fattigdom i underklassen:

I Storbritannien er de rige fra 2007-2015 blevet 64% rigere og de fattige 57% fattigere.

The Independent
http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/britains-divided-decade-t...

Fakta om ulighed og fordeling af købekraft USA:

I følge Oxfam International's rapport "Working for the Few" 2014-2015, har den rigeste ene procent af befolkningen i USA, profiteret 95 procent af den samlede vækst, siden 2009, alt imens de 90 procent fra bunden alle blev fattigere.
Link: https://www.oxfam.org/sites/www.oxfam.org/files/file_attachments/bp-work...

Politikerne vil ikke forholde sig til underklassens og de udsattes krav om bæredygtig tryghed, som lønmodtagere og deres krav er vel reelt nok, de menneskeskabte klimaforandringer der forhindre global vækst, ændre ikke på de udsattes krav på politikernes medmenneskelighed og respekt, de menneskeskabte klimaforandringer, kan man ikke spises og de betaler ikke regningerne borgerne må forholde sig til hver måned.

Det må vel være sådan, at hvis ikke reglerne laves om, spille alle efter de gældende regler og ansvaret for elendigheden i kølvandet, er derfor politikernes som den lovgivende magt?

Bill Atkins, Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, Janus Agerbo, Nina Schwartz, John Hansen, Karsten Aaen og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar

I Løkke-land skal folket igen lære at være underdanige over for eliten. Et Løkke-land, hvor der er ved at blive skabt en helt ny klasse. De overflødige. Mennesker uden rettigheder med mindre værdi end en slave da de i stort omfang helt eller delvis mangler arbejdsevnen og det uforskyldt.

...Kan sådan et menneske (læs: overflødig) presses til sammenbrud og selvmord er der mange skatte kroner at spare. Snart vil vi se advarsler fjernes på cigaretpakken og afgiten fjernes. For der skal da ikke herske formynderi. Vel.

Bill Atkins, Elisabeth Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, Helene Kristensen, John Hansen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Det glæder mig at jeg har overfortolket dig- men du skrev bl.a. "Men vil I virkelig forbrødre jer med kontanthjælpsmodtagerne, de indkomstløse og de syge DENNE gang?"
Derfor tillod jeg mig at bemærke , at fagforeningerne arbejder for deres medlemmers løn og arbejdsforhold.
De kunne ha´gået på gaden og råbt op, men hvor mange af deres medlemmer ville ha´deltaget - de fleste har jo bil, vovse og hus osv som de mener er vigtigere end solidaritet med andre end sig selv.
Jeg ved virkelig ikke hvordan - vi igen kan blive et solidarisk samfund , hvor vi igen kan gøre vor pligt og kræve vor ret uden at blive beskyldt for nassere og andre kedelige ting.
Vi kan begynde med at stemme et andet Folketing sammen.

Søren Fosberg, Liliane Murray og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

I Tyskland har bunden lært at stå ret og finde sin underdanige plads uden vilje - Den-Lille-Svindlers ideal.

Og bare rolig. Der kommer ingen folketingsvalg. Den-Lille-Svindler vil sætte alt ind på at denne her enestående chance for at afvikle velfærdsamfundet og indføre 70 kr. jobs (eller mindre) kan føres ud i livet. Anders's top skatte lettelse kommer ikke til at stå i vejen, når tiden er inde for Lars Seier Christensen har forlængst forstået budskabet fra Den-Lille-Svindler. Og det ved Anders Samuelsen udemærket godt.

...Så ingen folketingsvalg.

Elisabeth Andersen, Janus Agerbo og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Meget i artiklen handler om solidaritet og dagpenge.
Alle forskelle via de forskellige ordninger lægger ikke op til solidaritet, men til spekulation.
Dagpengesystemet er en derangeret bastard, og bør afskaffes helt. Fradrag og skatteforhold er tilmed indblandet.
Velfærdsdanskeren varetager selvisk sine egne interesser og konkurrerer mod hinanden.
Samfundet - arbejdsgiverne, off. og privat - løser ikke sin opgave i at beskæftige danskerne på danskernes betingelser. Derfor konstrueres kunstige, skatteyderbetalte ordninger, der yderligere polariserer denne del af befolkningen. Det kan private arbejdsgivere så spekulere i.

Når det hele fungerer så dårligt, er løsningen at give de ledige friheden fra alle de forskellige, uoverskuelige regler, som politikerne roder rundt i med ustandselige ændringer.

Det kunne der snakkes længe om. Jeg nøjes med at fastslå, hvad løsningen er :
UBI - Basisindkomst - betingelsesløs og individuel.

Hvis fagforeningerne ikke snart går på barrikaderne er det komplet ligegyldige og en skamplet af deres fortid. Men fagforeningen er allerede sovset ind i magt elitens rækker og tjener deres sag - Medlemmernes tjener de i værd fald ikke.

...Det er millioner af år siden der har været general strejke i Danmark for meget meget meget mindre end det der foregår nu.

Flemming Berger, Bent Gregersen, Allan Stampe Kristiansen, Søren Andersen, Søren Fosberg, Helene Kristensen, Janus Agerbo, Nina Schwartz, Herdis Weins, John Hansen, Anne Schøtt og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar

...Men angste og frygten, som Den-Lille-Svindler vil kontrollere folket med skaber splid og splittelse blandt alle. Se bare i USA, hvor bunden er overladt til sig selv og sin egen elendighed. I det miljø magter ingen at organiserer sig. Dertil er der ingen overskud og ressourcer. I stedet tæsker de løs på hinanden i frustrationer, hvilket er en gratis omgang da alt og alle er ligeglade med dem.

...De urørlige. Snart også i Danmark i byens gadebillede. Men blå blok har løsningen. Mere politik og hårdere straffe og snart privat fængsler.

Søren Fosberg, Britta Hansen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

3F har lige afholdt sin kongres og der vedtaget at det sociale område skal prioriteres op, det bliver igen en kærneopgave. Så et forbund har rettet op på den fejltagelse det var at erklære det sociale område som en ikke kærneopgave. Det er nu 3F forbundets nye ståsted.
3F afdelingerne har allerede længe før kongresbeslutningen indset at det er nødvendigt at bakke alle afdelingens medlemmer op i disses 'samarbejde' med Jobcentre ved at agere bisidder, forsøge at holde snor i sagsbehandlere og sørge for at skrive de nødvendige klager over horrible afgørelser.
Det er rigtigt at dette kun gøres for afdelingernes medlemmer, uanset disse medlemmers forsørgelse. Sygedagpenge til at starte med, ressourceforløbsydelse og i sidste ende kontanthjælp.

Flemming Berger, Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, lone bording, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Bare Helga Mathiassen havde ret i sin påstand: 'Det er en rettighed at have et arbejde, man kan leve af.' Men den borgerrettighed findes desværre ikke i den danske grundlov.

Udklip fra Kapitel 08 - Borgernes rettigheder
'§ 75
Stk. 1. Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes, at enhver arbejdsduelig borger har mulighed for arbejde på vilkår, der betrygger hans tilværelse.
§ 75 (Forklaring)
Stk. 1.Grundloven fastslår, at enhver borger, der kan arbejde, skal have mulighed for det på rimelige vilkår. Hvis det altså kan lade sig gøre. Den sidste sætning er vigtig. Den betyder nemlig, at en arbejdsløs ikke kan kræve at få et arbejde med henvisning til grundloven. Stk. 1 er ikke en bestemmelse, der i sig selv giver borgerne rettigheder. Den har ingen direkte virkning. Man kan sammenligne den med en politisk formålsbestemmelse, der fortæller, hvad Folketinget skal arbejde hen imod.'

Stk. 2. virker meget ligeud og giver den lovlige basis for samtlige tiltag på beskæftigelsesområdet - uanset, hvor vanvittige de måtte være. 'Underkastelse' er nøgleordet, og det har de allerfleste, som har været henvist til at være under 'systemets' regi måttet erfare på egen krop og sjæl:

'Stk. 2. Den, der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom påbyder.'

http://www.ft.dk/Dokumenter/Publikationer/Grundloven/Min%20grundlov/Kapi...

Flemming Berger, Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, Anne Eriksen, Niels Duus Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

PS: bare for en sikkerheds skyld og for at undgå misforståelser:

'§ 75 (Forklaring)
Stk. 1.Grundloven fastslår,...' er den forklaring, der fremgår af Folketingets egen hjemmeside.

Følgende er min egen kommentar til Stk. 2:
'Stk. 2. virker meget ligeud og giver den lovlige basis for samtlige tiltag på beskæftigelsesområdet - uanset, hvor vanvittige de måtte være. ’Underkastelse’ er nøgleordet, og det har de allerfleste, som har været henvist til at være under ’systemets’ regi måttet erfare på egen krop og sjæl:'

Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, Anne Eriksen, Niels Duus Nielsen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Britta.
Denne henvisning i stk 2 til "loven herom påbyder", kan opfattes forskelligt.
Hjælp med betingelse i varierende grad med pisk og gulerod for at være "berettiget til hjælp", eller helt betingelsesløs.
Det er ikke nemt at vide, hvad forfatterne har ment. Jeg mener at samfundet skal "tilstræbe", og når det ikke lykkes, bør samme samfund moralsk set erkende manglen på evnen dertil, og derfor ikke opstille diverse slaveagtige betingelser for at få den minimale tryghedssikring.
Man bør ikke stille op med psykotest, sindelags kontrol, arbejdeprøvninger og lignende inhumane behandlinger i mistænkeliggørelsen af den enkelte.
At samfundet skal HJÆLPE svage borgere, herunder ledige, er en anden sag.

VI havde et fremragende dagpengesystem, som desværre blev afskaffet af Nyrup.

Heidi Larsen, Allan Stampe Kristiansen, Ole Henriksen, Søren Fosberg, Helene Kristensen og Nina Schwartz anbefalede denne kommentar

efter 2.verdenskrig oprettede man en domstol(nyrnbergprocessen) ,for forbrydelser mod mennskeheden,den bliver mere og mere aktuel for hver dag der går,neuliberalismen tænker ikke i mennesker,men i magt til få og nedgørelse af pøblen

Elisabeth Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Ole Henriksen, Steffen Gliese, Janus Agerbo, Nina Schwartz, Niels Duus Nielsen og Anne Schøtt anbefalede denne kommentar

Ærgerligt med denne skrivefejl: "Ifølge AE-rådet vil planen medføre, at en enlig på kontanthjælp vil få 3000 kr. mindre udbetalt om året."

Det er ikke om året, men om måneden!

Flemming Berger, Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, Anne Eriksen, June Pedersen, Nina Schwartz, Niels Duus Nielsen, Ebbe Overbye og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Helga Mathiassen, bortset fra den ikke så lille fejl du har lavet, når du skriver, enlige mødre kan miste op til 3.000kr. om året, det er om måneden, de kan miste op til 3.000kr., så har du ellers helt ret.

Poul Solrart Sørensen

Venstrefløjen må samle sig om en helhedsplan til at imødegå det borgerlige stormløb på velfærdssamfundet.

Flemming Berger, Bent Gregersen, Allan Stampe Kristiansen, Mads Berg, Liliane Murray og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

...Det aller værste er at angsten og frygten bliver givet videre til de berørtes børn, som kommer til at lide under det. I værste fald til deres dages ende med alle de konsekvenser det medfører.

Naturligvis skal det kunne betale sig at arbejde. Staar der ikke et-eller-andet i selveste grundloven, om at ... regeringen skal soerge for arbejde til alle ?

Der traenges nye hoveder paa borgen. alle de dér paa borgen , der ikke eller naeste ikke nogensinde har udfoert et aerligt stykke arbejde, ud med dem paa arbejdsmarkedet.

Hvordan saa? Jo, lad Rasmussen-logikken raade ogsaa derinde: Aftrap folketingsmedlemmernes og ministrenes loen saaledes, at den i loebet af skal vi sige 6-8 aar naar niveauet, hvor det er oekonomisk fordelagtigt for "dem" at soege arbejde.

Saadan, ikke ogsaa Rasmussen, det skal skulle betale sig at arbejde !

Flemming Berger, Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, Anne Eriksen, Liliane Murray og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar

Truslen er den offentlige overklasse der i ledernetværk organiserer de barrierer der holder underklassen af syge arbejdsløse nedslidte handicappede fra det fælles fad - det deler den offentlige i erklasse hellere med private aktører vokset ud af egne rækker dengang VKO forlangte kinkurrenceudsættelse af velfærden - halvdelen af top topskatteyderne er aflønnet af skatteyderne - det fremmer ulighed og kontrol og underminerer demokratiet

Heidi Larsen, Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, Anne Eriksen, Ebbe Overbye, Liliane Murray og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

Først rulles en masse sten ud foran arbejdsløses vej mod arbejde. Bagefter bliver de beskyldt for ikke at ville tage et arbejde.
Magthaverne har selv været med til at påvirke arbejdsløsheden med blandt andet udbredelsen af social dumping/arbejd gratis ordninger. Når så folk har svært ved at få fat i et rigtigt job, bliver de sanktioneret, udsat for løgnagtige generealiseringer, f.eks om dovenskab, tvunget til at deltage i neoliberale tiltag som de umyndiggørende/klientliggørende kurser afholdt af anden aktører, der skal tjene penge på dem, samt tvunget til at arbejde langt under overenskomsten.
Og nu med kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen kommer arbejdsløse til at sidde så hårdt i det, at det går ud over børnene.

Tina Sommer, Heidi Larsen, Britta Hansen, Elisabeth Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Søren Fosberg, Mads Berg, Anne Eriksen, June Pedersen, Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye, Liliane Murray og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Poul Solrart Sørensen, desværre er venstrefløjen i dagens Danmark forsvindende lille. Enhedslisten vil få svært ved at samle sig om en helhedsplan til at imødegå det borgerlige stormløb på velfærdssamfundet. Resten af folketinget ligger jo i arm med hinanden på kryds og tværs for at komme videre i karrieren.

God artikel.

Fagforeninger ( og for den sags skyld andre foreninger) er ikke bedre end medlemmernes ambitionsniveau - så det er sund fornuft at få fagforeningerne til at fungere bedre og højne organisationsprocenten. Jo mere lønmodtagerne selv kan klare via deres demokratiske faglige sammenslutninger - jo bedre.

OG i øvrigt - så er der vel behov for en del regelforenklinger, der modvirker misbrug og plattenslageri og samtidig sikrer hjælp af god kvalitet, til dem, der har behov - det burde kunne være en tværpolitisk opgave med bred tilslutning ?

Dette er ikke den fremtid som vi ser i vores drømme, dette er ikke længere det land som vi blev født i.

De mennesker som regerer landet er ikke dem som vi ønsker og respekterer, det Danmark de har skabt vil vi ikke kæmpe for. Vi ved at der er bedre mennesker derude i landet, om så de underviser eller yder omsorg.

De kender vejen og hvad der skal til; rul reformerne tilbage og befri mennesket, mennesket skal i focus ikke virksomhederne eller profitten.

Kæmp for et anstændigt system, kæmp for miljøet og fremtiden. Startskudet til at vælte regeringen er givet, nok er nok.

Her er en vejledning i 8 dele om hvordan vi gør oprør:
https://www.information.dk/comment/1148889#comment-1148889

Allan Stampe Kristiansen, Liliane Murray, Søren Fosberg og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jeg kan huske den lange kamp med DR om overhovedet at få "finansnyheder" med i TV-Avisen. Dér skulle man godt nok have stået fast - ligesom det ville være bedårende, hvis man opretholdt reklameforbuddet.

Det er ikke så svært:

Overklassen ejer alt der er værd at eje.
Middelklassen gør det arbejde overklassen betaler for.
Underklassen spiller sin vigtigste rolle i at virke skræmmende for middelklassen.

Det er hvad du behøver at vide. Resten er mindre betydende detaljer.

Hvis du tilhører overklassen kan du være ligeglad med alt, bare du har masser af penge.
Hvis du tilhører middelklassen kan du vinde en lidt højere løn ved at være solidarisk med andre der kan det samme som dig.
Hvis du tilhører underklassen kan du være skadelig for overklassen hvis du ikke brændende ønsker at tilhøre middelklassen (for så går prisen på arbejde op) og skadelig for middelklassen hvis du ønsker at tilhøre middelklassen (for så går prisen på arbejde ned).

Hvis middelklassen ellers kunne finde ud af at organisere sig, så kunne den slippe for at tjene overklassen og selv skabe et samfund ud fra egne interesser.
Danmark har en gang været foregangsland for den slags. Andelsbevægelsen som partiet Venstre engang var tæt knyttet til er et interessant eksempel.
Som jeg ser det består Lars Løkkes & Co.'s succes i at han får en stor del af middelklassen til at tro de kan få det samme som overklassen hvis man bare følger overklassens system.

Ovenstående er ikke 'kommunisme' eller forbudte tanker der automatisk medfører totalitært diktatur, men konsekvenser af reglen om udbud og efterspørgsel.

Gad vidst hvad der ville ske hvis man lærte børn om disse konsekvenser af udbud og efterspørgsel.

Men hvorfor skriver jeg det til dig? Du læser jo allerede i forvejen Information.

Vivi Rindom, Liliane Murray og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Ordbogen oversætter "motiverer" med: Fremme lyst til og interesse for ...

"Regeringen fremmer arbejdsløses lyst og interesse med frygt." Det må være ironi ...eller er det hån?

Elisabeth Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Dorte Sørensen, Liliane Murray og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar

Velfærdsstaten skal sikre folk imod at gå til bunds, det er det, der er velfærden, og det er det, der er fidusen for samfund og stat.

Elisabeth Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Ebbe Overbye, Liliane Murray og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Bill Atkins
Du har fat i den forkerte ordbog.
Nypolitisk ordbog definerer 'Motivation' som afhængig af indkomstgruppe.
Indkomster under 200.000 kr p.a. motiveres af frygt, skam og straf, mens indkomstgrupper på over 500.000 lr. p.a motiveres af kager, gulerødder og skyklapper.

Nypolitisk ordbog har også interessante definitioner af begreber som 'reformer', 'lighed', 'kernevelfærd', 'retfærdighed' og 'retssamfund'. Ordbogen kan dog ikke anbefales som godnatlæsning.

steen nielsen, Flemming Berger, June Pedersen, Philip B. Johnsen, Britta Hansen, Elisabeth Andersen, Bent Gregersen og Bill Atkins anbefalede denne kommentar

I al retfærdighed må man altså påpege, at det, som modstanderne forklarer, er den samme logik, Lise Lotte Rahbek: folk motiveres af at få flere penge ud af deres arbejde, derfor tager man fra dem, der ikke arbejder, og giver til dem, der gør det - det handler ikke om pengene, men om hvad man gør for at få dem.
At det så er en misforståelse, fordi folk motiveres af at gøre nytte og yde deres bedste til gavn for andre, er en anden snak, som de, der kun tænker på at tjene penge og ikke har lært andet, aldrig kommer til at forstå. Jeg synes stadig ikke, at det er en selvstændig kompetence at kunne tjene penge, det vil altid være en biomstændighed ved det, man gør.

Lise Lotte Rahbek

Steffen Gliese
Nej, jeg kan ikke få øje logikken.
Ingen kan motiveres til at få flere penge for et lønarbejde, man ikke har og/eller ikke kan skaffe sig.

Et lønarbejde i alm. forstand er ikke en genstand nogen kan tage, stjæle eller leje.
Det ved jeg godt, du ved. Men noget af problemet i den omsiggribende beskæftigelses-politik er at lønarbejde rent sprogligt omtales som en genstand. En eftertragtelsesværdig genstand, lidt lissom deder vaser eller en speedbåd eller måske en havetrampolin.

Lønarbejde er af en ganske anderledes beskaffenhed end en genstand. Kan vi ikke prøve at få sproget til at afspejle det faktum - om ikke andet så her på kanalen?

steen nielsen, Liliane Murray, Flemming Berger, June Pedersen, Philip B. Johnsen, Ebbe Overbye og Bill Atkins anbefalede denne kommentar
Poul Solrart Sørensen

Helene Kristensen
Jeg tror ikke helt du ret. Mon ikke SF er færdig med at lege et "nyt socialdemokrati" og er kommet tilbage til de egentlige værdier, som et retten til et arbejde med en løn man kan leve af. Mon ikke vi også kan tale med Alternativet.
- "Hører du nogen kalde
på store og stærke mænd
så er det tiden at samle
alle de svage igen."

Carl Scharnberg

At tale om "frygtens motivation" er som tale fra en forhåbentlig svunden autoritær ideologi fra 30'erne..

...jeg vil anbefaler overskriftsredaktøren at beherske sig en smule selv om kronikteksten er proletarisk i sit indhold.

Bill Atkins. Du har ret. De, der udtænker disse skumle planer taler heller ikke om 'motivation'. Der hedder det 'incintament'. Men den indre logik i disse planer er den samme: folk skal kues ved at true dem på deres eksistens (fx ved at en enlig forælder risikerer at miste sin lejlighed, bliver sat ud som følge af at vedkommende ikke var i stand til at leve op til incitamentets formål af den ene eller den anden grund).

Hvis ikke dette fremkalder frygt, så ved jeg virkelig

Anne Schøtt, Bill Atkins, Lise Lotte Rahbek og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

I stedet for at droppe a-kassen, så skulle folk hellere droppe de partier der bakker de her nedskæringer op, men de får jo stort set samme opbakning som de heletiden har gjort, uforståeligt!!!!!!!!!!!!!! Brug din stemme!!!!!!!!

Rød som blå blok, hvis der da stadig er en forskel, udspiller med de mest upopulærer nedskæringer først, lige efter et valg, så er det glemt igen når vi kommer til næste valg, og folk stemmer igen som de plejer! Nu har vi så en 2025 plan, så er vi sikret ny dejlige nedskæringer frem til 2025, med en til hver tid siddende regering! Er du træt af nedskæringe og af at det altid er de samme det går ud over og er du nervøs for at du kan blive næste offer, så stem på et at de partie der bliver sendt udenfor døren, dem som bliver kaldt uansvarlige, fordi det ikke synest det er retfærdigt at det altid er de samme det går ud over og at det altid er de samme der bliver de heldige vindere!

Start et parti der kunne kalde sig de uansvarliges parti, dem som synes at inkøb af angrebsfly til 100 mia. Er uansvarligt når vi ikke har råd til velfærd! Noget i stil med socialdemokraterne før Nyrup! Start parat!

Og begynder du at flytte stemmer i en retning som det store enige centrum ikke billiger, så får du et tilbud du ikke kan afså, så du forsvinder ud af politik.

Jeg er ikke bange for terrorisme, for udlændinge eller for at gå på gaden, Venstre, DF, LA og de Konservative skræmmer mig. Det værste er nok, at deres vælgere skræmmer mig endnu mere. Jeg ser og hører dem jo hver dag. Parate til at lade borgere dø i rendestenen for en skattelettelse.
Hvis ikke demokratiet skal kæntre må Socialdemokratiet igen stå for et alternativ, men Mette Frederiksen er nærmest uanfægtet af hendes førtidspensionsreform, nyttejob og lad os bare tage ungeydelsen med. Derfor er jeg faktisk også bange for Mette Frederiksen. Da den forrige regering lige var tiltrådt sad jeg på et kursus for ledige. En af kursisterne sagde: "Hvor er det godt. Vi har Mette Frederiksen". Hvorpå jeg sagde: "Er du da ikke klar over, at hun fortsætter hvor den anden Frederiksen slap". Faktisk gik hun jo langt videre end den anden Fredriksen havde fantasi til.
Hvornår kommer pointen tænker du nok. Der er vist ikke nogen.

Philip B. Johnsen

Ebbe Overbye
Der var massere af pointe, syntes jeg, der var umenneskeliggørelsen, dehumaniseringen der skal gøre sulten nok til at tage to job, et der betaler huslejen og et der betaler mad.

Overmennesker, nymoralismen, de udsatte og underklassen der skal rette ind.

Neoliberalismen, kravet om kapitalakkumulation og muligvis racisme.

Har jeg misforstået noget?