Læserbrev

Der skal rulle hoveder i MRSA-sag

20. september 2016

Efter visningen af dokumentaren »Den dag penicillinen ikke virker« (den 18. september) på DR1, der handler om den frygtede og superresistente svine-MRSA, den såkaldte svinebakterie, står det klart, at der nu må rulle hoveder i sagen – både i statens institutioner, blandt landbrugets top og blandt politikerne.

Først for står veterinærdirektør i Fødevarestyrelsen Per Henriksen og direktør i Videnscenter for Svineproduktion under SEGES Claus Fertin. De har forholdt vigtige oplysninger for ministerierne, for Folketinget og offentligheden.

Ligeledes bør bagmændene i dansk landbrug og på Axelborg stilles til ansvar for den epidemi, svinebakterien har medført. Det har allerede været meget dyrt for sygehus- og sundhedssystemet. Dansk svineproduktion har nået et lavpunkt – og det er tid, til at der gøres rent i staldene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Torben Skov
  • Hans Larsen
Torben Skov og Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Særlig trist er det, synes jeg, at de økologiske svinehold ikke greb chancen, da de havde den. De blev ellers opfordret dertil (bl.a. af mig).
Så vidt jeg ved, er der en tendens i økologiske svinehold til at infektionen uddør - så grib dog chancen!
I behøver ikke at indkøbe smittede svin til jeres besætninger. I kan klare jer med smittefri kunstig sædoverføring.