Læserbrev

Velintegreret familie udvises

23. september 2016

Jeg vil gerne fortælle en historie om en kenyansk familie. En historie om mor, Anne på 38 år, og hendes to børn, storesøster på 18 og lillebror på 16 år.

I 2012 kom Anne til Danmark for at blive gift med en dansk mand. Det går fint – hun begynder på danskuddannelsen, og efter nogen tid får hun sine to børn på dengang 13 og 15 år med til Danmark. Efter endt sprogskole begynder Anne på en uddannelse som social- og sundhedsassistent, og børnene kommer i folkeskole.

Men der opstår knas i ægteskabet. Stedfar har svært ved at acceptere børnene. Det udmønter sig i fysisk og psykisk vold. Alt imens stedfar planlægger den ultimative straf: at begære skilsmisse.

Her er det nærliggende at tænke, at en skilsmisse er til Anne og børnenes bedste. Men dette er ikke tilfældet, for ægteskabet har ikke varet i de lovpligtige syv år. Det betyder, at hvis stedfar og Anne bliver skilt, bliver Anne og hendes børn udvist af Danmark.

Anne og hendes to børn på nu 16 og 18 år bliver udvist af Danmark, og det på trods af at der i loven er formildende omstændigheder, når ægteskabet har været præget af vold.

Vi har en familie, der er velintegreret. De taler dansk, har danske venner og har alle tre næsten en uddannelse. Mor mangler én eksamen for at være uddannet social- og sundhedsassistent, datter mangler at aflægge prøve i dansk, hvorefter hun har en fuld afgangsprøve fra folkeskolen, og sønnen står for at skulle indstilles til afgangsprøve.

Historien om den kenyanske familie er en historie om en familie, der ønsker at bidrage til det danske samfund, men som bliver udvist, lige inden de bliver i stand til at bidrage. Det er netop det, jeg ikke forstår.

Derfor bløder mit hjerte. Det bløder for Anne og børnene, der nu sendes til Kenya uden midler. Uden en krone på lommen, uden et arbejde og uden et hjem. Vi sender dem til Kenya for at bo på gaden.

Men mit hjerte bløder også for Danmark. Vi sender velvillige og arbejdsduelige mennesker ud af landet. Ydermere bløder mit hjerte over vores misbrug af ressourcer. Vi har betalt deres uddannelse, og minuttet før de kan bidrage til Danmark, udviser vi dem. Er det virkelig måden, vi ønsker at bruge vores knappe ressourcer på i Danmark?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Troels Brøgger
Niels Duus Nielsen og Troels Brøgger anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, betonregler har aldrig ført noget godt med sig - skal man så i medierne før nogen tænker anderledes - det er vel også en falliterklæring?

Troels Brøgger

Hvor er det dog TUMPET! Dem der sidder i disse instanser som bestemmer dette må have parkeret hjernen inden de går på arbejde.

Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen og Martin E. Haastrup anbefalede denne kommentar
Martin E. Haastrup

Hensynet til Dansk Folkepartis og ligesindedes vælger-skarers nationalistiske og racistiske offer-mentalitet vejer naturligvis tungere. Det er vedtaget ved lov! DF har også flere gange været fremme med at de ønsker revselsretten genindført. Frække unger. Konen har snedigt udnyttet det danske velfærds-system og sin indfødte danske mands kærlighed, har fået betalt sin uddannelse af den danske stat og kan nu oveninkøbet (blive betalt for at- ?) frit rejse hjem og forsørge sig selv og sine børn. Mens alle ovenstående, ingen personligt nævnt ingen personligt glemt, sammen med den stakkels mand, samstemmende må udvise kunsten at græde i presse-kor på de såkaldt sociale medier : Hvad sagde vi?! - Det er komplet umuligt at integrere folk af ikke-europæisk herkomst i Danmark! Ud med hende!
...