Læsetid 5 min.

Vesten har svigtet Mellemøsten – og sine egne værdier

Engang troede jeg, at Vesten ville støtte os syrere i vores kamp for demokrati. I dag er håbet væk. Vestens værdier og store tanker om frihed og menneskerettigheder eksisterer kun i min bevidsthed som mindet om de store tænkere og kunstnere og deres bøger, som jeg engang har læst
Vesten har svigtet både før, under og efter den syriske revolution blev til en borgerkrig, mener Mustafa Ismail. Her hjælper frie syriske oprørere en mand, der er blevet såret af en snigskytte i Aleppo. 

Vesten har svigtet både før, under og efter den syriske revolution blev til en borgerkrig, mener Mustafa Ismail. Her hjælper frie syriske oprørere en mand, der er blevet såret af en snigskytte i Aleppo. 

Manu Brabo
1. oktober 2016

Når man i Mellemøsten diskuterer vestlig indblanding i regionens lande, er udgangspunktet sjældent den krig, der bragte Saddam Hussein til fald i foråret 2003.

Man går længere tilbage i historien.

Problematiseringen af forholdet til Vesten begynder med de krige, som man er blevet enige om teknisk at betegne ’korstogskrigene’.

Sidenhen kom den vestlige indblanding i Det Osmanniske Rige.

Men misforholdet i relationen mellem araberne og muslimerne på den ene side og den vestlige verden på den anden nåede sit højdepunkt med rækken af vestlige protektorater i den arabiske og islamiske verden, der endte med udråbelsen af staten Israel i hjertet af Mellemøsten i 1948.

Islamiske strømninger har foragteligt fremstillet Vesten som materialistisk og vantro og har tegnet et billede af en kolonialistisk ulv, der vil stjæle muslimernes lande og rigdomme. Det er blevet understreget, at Vestens fremskridt udelukkende er materielt og ikke åndeligt.

Det gør det nemt for regimerne i Mellemøsten at vildlede den offentlige mening ved i krisetider at tale om et vestligt komplot og at dæmonisere Vesten.

Holdningen til Vesten er dog ikke entydig i Mellemøsten. Som Vesten er Mellemøsten ikke nogen ensartet masse.

Derfor er det heller ikke mærkeligt, at ledende figurer i den irakiske opposition deltog i indtoget i Irak på amerikanske kampvogne, eller at grupper i det irakiske samfund tilsluttede sig al-Qaeda-netværket for at bekrige den amerikanske og vestlige tilstedeværelse i Irak.

Men sikkert er det, at det ikke er nogen simpel sag for nationale bevægelser at bede om udenlandsk indblanding, ligesom nationale bevægelser heller ikke accepterer tilstedeværelsen af militære styrker eller baser på deres geografiske områder.

Human indblanding

Jeg var en af dem, der støttede opfordringen til, at det internationale samfund skulle blande sig i Syrien, mens jeg stadig boede der. I dag, hvor jeg bor i Danmark, støtter jeg fortsat helt klart ideen. Jeg går ind for human indblanding.

Udgangspunktet skal være ansvaret for beskyttelse, som vi kendte det fra Libyen i 2011 og Kosovo i 1999. For mig har det aldrig været afgørende, at denne indblanding foregik uden for FN-regi, fordi det væsentlige var at bruge magt for at standse en stats overgreb mod menneskerettighederne.

Argumentet om, at et indgreb ville være et overgreb mod Syriens suverænitet, gav ingen mening for mig, for Bashar al-Assads regime havde allerede begået overgreb mod landets suverænitet, idet han fra de første måneder af 2011 lod Hizbollah-militsen, shiamilitser fra Irak og den iranske revolutionsgarde operere i Syrien. Senere gav han den russiske hær samme mulighed.

I Syrien var det kun den indre opposition, der var imod international indblanding. Denne opposition er i høj grad infiltreret af regimet og kogt sammen i regimets eget sikkerhedskøkken.

De revolutionære aktivister inde i Syrien var derimod de første til at kræve international beskyttelse af civilbefolkningen, de var de første til at kræve flyforbud, og de var første, der krævede en beskyttelseszone for at beskytte den syriske civilbefolkning.

Fandt man endelig syrere uden for regimet, der afviste vestlig indblanding, stod det hurtigt klart, at det skete med udgangspunkt i romantisk nationalfølelse og ikke havde noget med den politiske realitet at gøre. De fleste andre havde indset, at man behøvede hjælp i en kamp mod et regime, der konfronterede et fredeligt oprør med uhæmmet voldsanvendelse. Et regime, man umuligt kunne vælte.

I dag giver det slet ikke mening at diskutere, om udenlandsk indblanding i Syrien er en god ide, for nu deltager alle i kampene: amerikanerne, franskmændene, russerne, iranerne og shiamuslimske militser.

Vestens egeninteresse

Hvis vi et øjeblik tænker over, hvordan de indflydelsesrige internationale kræfter har håndteret bølgen af oprør i landene i Mellemøsten og Nordafrika, må vi erkende, at de i begyndelsen udviste neutralitet, mens de observerede begivenhederne. Men det holdt kun til det punkt, hvor magtbalancen ændrede sig.

Herefter var stormagternes ageren tydeligt påvirket af den geopolitiske vægt, man tillagde de forskellige lande, herunder hvor vigtigt det pågældende land var for regional stabilitet, hvor stærkt det enkelte regime var, dets evne til at modstå oprøret, og i hvor høj grad man havde interesser i de lande, som oprørene havde haft konsekvenser for.

I Mellemøsten har man altid vidst, at de vestlige lande hverken er godgørende foreninger eller nødhjælpsorganisationer, men mens den syriske revolution er trukket ud og blevet til en krise, er vi blevet endnu mere overbeviste om, at interesser er vigtigere end alle pagter og internationale konventioner, der har noget at gøre med menneskerettigheder og deres styrkelse af verden.

Den vestlige indblanding i Libyen skete for olietøndernes skyld og ikke for det libyske menneskes skyld. Denne fristelse fandtes ikke i tilfældet Syrien, ligesom det var umådelig svært at finde et alternativ til Assad-regimet, der kunne garantere Israels beskyttelse årtier frem.

Adskillige vestlige (amerikanske og europæiske) organisationer har siden 2011 gjort en indsats på det civile og humane område sammen med syriske aktivister.

Det har især drejet sig om bistand til de politiske lederskaber, dokumentation af krænkelser, medieworkshops, etablering af grundlag for civilsamfund, retsopgør i overgangsfasen, forhandlingsteknik, minerydning osv. Men alt det har at gøre med forberedelse af en morgendag. Af den dag, hvor regimet er forsvundet, og krigen er slut.

Syrernes egentlige mål har derimod hele tiden været at få regimet væk og at stoppe krigen og dens virkninger. Her har det skortet på støtte. Vesten synes alene motiveret af bekæmpelsen af IS, mens vi udmærket er klar over, at IS (kun) er et resultat af den syriske krise.

Det totale svigt

Det internationale samfund har svigtet os, og Vesten har svigtet os både før den syriske revolution, under den og før den blev til en borgerkrig. Vi har i flere omgange talt med folk om at skabe et nyt Syrien, som er åbent over for demokratiske værdier, som respekterer menneske- og frihedsrettighederne.

Vi søgte vores inspiration i de europæiske værdier om oplysning og den akkumulation af erfaring og tanker i Vesten, der skabte de moderne borgerrettighedsstater. Rets- og frihedsstater.

Stort var chokket, da vi så de vestlige regeringer vende ryggen til internationale konventioner og svigte vores forventninger på mange niveauer, uanset om det var i Syrien eller i de vestlige lande, hvor de fleste regeringer vedtager stramninger i flygtningelovgivningen.

Af det Vesten, som vi regnede med ville støtte os i vores kamp for demokrati i Syrien, er der ikke andet tilbage i min bevidsthed end de store tænkere og kunstnere og deres bøger, som jeg har læst, og nogle få organisationer og individer, der arbejder med stor ildhu for at repræsentere de smukke vestlige værdier. Kun de arbejder fortsat for at få værdierne til at rodfæste sig ved menneskets side alle steder.

Mustafa Ismail er forfatter. Han er oprindeligt fra Syrien, men lever i dag i Danmark.

Oversat af June Dahy

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Viggo Okholm
    Viggo Okholm
  • Brugerbillede for Britta B. Hansen
    Britta B. Hansen
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Søren Rehhoff
    Søren Rehhoff
Viggo Okholm, Britta B. Hansen, Niels Nielsen og Søren Rehhoff anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Jørgen M. Mollerup
Jørgen M. Mollerup

Den 8. december 2015 udtalte forfatteren Carsten Jensen i et interview i Information:

»Først og fremmest er det helt utænkeligt, at de kampe, vi fører i Mellemøsten, vil ende i demokrati. Ingen af de parter, der kæmper mod hinanden nu, er interesseret i demokrati. Invasionen af Irak fremmede ikke demokratiet, men bragte det i stedet i miskredit. Realisme er at indse, at Islamisk Stat har lige så lidt chance for at løbe os over ende i Vesten, som Rote Armee Fraktion havde for at vælte Tyskland og lade en blodig kommunistisk revolution sejre. Omvendt kan vi slå samtlige Islamisk Stats krigere ihjel med vores bombardementer. Om 20 år vil ’Sunnistan’ alligevel være en realitet, og Irak som nation vil tilhøre historien.«

Tager Carsten Jensen helt fejl?

Må jeg anbefale at man læser
http://mondediplo.com/2015/12/03conflicts

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Jørgen M. Mollerup

Spændende link til Pierre Conesa's artikel.

Jeg er stadig ikke kommet mig over Carsten Jensen's betegnelse af 20% af danskerne som "klamme kældermennesker" - så fuck ham.

Men det er slet ikke vores krig i Mellemøsten - og selv om vi skulle lykkes med at mule ISIL, hva' så - hvad ville der komme ud af det?

Bashar al-Assad ville i hvert fald kunne fortsætte sit diktatur og undertrykkelse så meget mere ubekymret.

Brugerbillede for Philip B. Johnsen
Philip B. Johnsen

Den dag olien ikke kan sælges.

Hele den vestlige verden, tilsyneladende glæder sig over, at Vesten nu selv producere langt mere olie end Mellemøsten.

De menneskeskabte klimaforandringer, som den rige del af verden har 99% af ansvaret for, er af UN/FN estimerede til, vil resultere i 200-250 millioner klimaflygtninge i verden de kommende få årtier, politikere i verden, lader fortsat som luft.

Hvad sker der når man modtager en rudekuvert med en regning, man ikke agter betale, en regning man ikke kan overskue at betale, så bliver livet en løjen, man mister lidt af sig selv, fordi man inderst inde godt ved, at livet som man kender det, det er slut nu.

Inkasso så kommer fogeden, men først kommer der flere rykkere, der er ingen grund til at åbne kuverterne.

Verdens 'Stein Bagger' politikkere, er uden for terapeutisk rækkevidde, de kan ikke finde deres fødder mere, det er nemmere, at se ned end op, man kan blive svimmel af, at se op for længe.

Det er på tide, at vågne op og tage udfordringerne alvorligt, så forsvinder svimmelheden muligvis.

Philip B. Johnsen

Mustafa Ismail
Tak for du deler dine tydeligvis ærlige tanker.

Viggo Okholm, Bent Bach, ingemaje lange, Britta B. Hansen, odd bjertnes og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik L Nielsen
Henrik L Nielsen

Sådan vil det altid være, når ikke der er et kapitalistisk overskud i at indlede en krig. Så vil de Vestlige regeringer ikke ofre deres unge mænd på andres krige. Så hvis syrerne vil have Vesten med på vognen, så må de først vise rovet, der gør det krigen værd for storkapitalen. Gør de det så kommer vi straks.

Philip B. Johnsen

2016 Syria’s drought 'has likely been its worst in 900 years'
https://www.theguardian.com/environment/2016/mar/02/syrias-drought-has-l...

Fra link:
The Center for American Progress The Arab Spring and Climate Change.
A Climate and Security Correlations Series.

"From 2006 to 2011 up to 60 percent of Syria’s land experienced, in the terms of one expert, “the worst long-term drought and most severe set of crop failures since agri- cultural civilizations began in the Fertile Crescent many millennia ago. According to a special case study from last year’s United Nations’ 2011 Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction, of the most vulnerable Syrians dependent on agricultureparticularly in the northeast governorate of Hassakeh (but also in the south)“nearly 75 percent suffered total crop failure.”Herders in northeast Syria also lost around 85 percent of their livestock, affecting1.3 million people.

The human and economic costs of such shortages are enormous. In 2009 the United Nations and the International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies reported that more than 800,000 Syrians had lost their entire livelihood as a result of the droughts.By 2011 the aforementioned Global Assessment Report estimated that the number of Syrians who were left extremely “food insecure” by the droughts sat at about 1 million. The number of people driven into extreme poverty is even worse, with a U.N. report from last year estimating 2 million to 3 million people affected. "
Link: http://climateandsecurity.org/2012/02/29/syria-climate-change-drought-an...

Brugerbillede for Morten Pedersen
Morten Pedersen

Hmm, hvordan skulle man støtte folket og styre udviklingen? Irak, Afghanistan, Libyen.... jeg mangler endnu et godt eksempel på det konstruktivie i vestlig intervenering i Mellemøsten. Dette kunne tænkes at være en af grundene til den manglende indblaning i rædslerne. Hvordan forestiller Ismael sig man skulle gribe ind? Jeg spørger helt åbent, rædslerne er forfærdelige, hvordan kan man gribe ind uden at fucke op?

Niels P Sønderskov, bente tjeder, Britta B. Hansen, Henrik L Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jesper Nielsen
Jesper Nielsen

"Af det Vesten, som vi regnede med ville støtte os i vores kamp for demokrati i Syrien .."

Hvem er 'vi'? Én ud af de godt og vel 100 forskellige Sunni-muslimske såkaldt moderate oprørsgrupper, der skal overtage Assads pluralistiske styre, den ene mere islamistisk end den anden? Artiklen opstiller et simplificeret narrativ om ondskaben Assad og en række frihedselskende oprørere, - og overser behændigt de altoverskyggende sekteriske elementer, der er borgerkrigens reelle drivkraft. Ensporet og uinformativt.

Lad os da se lidt nærmere på en indflydelsesrig moderat oprørsgruppe i Aleppo, Harakat Nour al-Din al-Zinki:
- Modtog i 2014-2015 BGM-71 TOW-missiler fra USA
- Skar hovedet af en mindreårig dreng fra Handarat Camp den 19. juli
- Indlemmede sig den 24. september i i Army of Conquest, en stor alliance af islamister og salafi-jihadister ledet af den tidligere al-Qaeda Jabhat Fath al-Sham, der udgør rygraden bag revolutionen i dag i Aleppo.

USA lader sin allierede Saudi-Arabien og Qatar sprede sin wahhabisme i Syrien, til skade for det allerede hårdt plagede syriske folk. Men det holder revolutionen i gang mod den russisk-allierede alawit Assad, og det er geopolitiske interesser, der kommer først. USA og Saudi-Arabien har påført Syrien enorme skader ved sin indblanden ved at hjælpe en række sekteriske Sunni-militser. Det graver kun grøfterne dybere blandt syrerne.

Jacob Jensen, Hans Aagaard, Bastian Barx, Mark Thalmay, Henrik L Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert  Kroll

Interessant artikel.

Men man savner vinkler til, hvad modsætningsforholdet mellem shia- og sunnimuslimer betyder i stridighederne.

Endvidere er der altså også eksempler på nogle etniske og religiøse mindretal, der effektivt trynes af både shia- og sunnimuslimer som led i stridighederne.

Dertil kommer den for en række mellemøstlige mennesker "ubehagelige vestlige livsstil" , der går ind for kvinders ligestilling , religiøs trosfrihed, retten til også at være homoseksuel o m a - faktisk tror jeg , at en kvindelig præsident i USA vil få en del overdrevent fromme muslimer til at se med bekymring på USA og dets allierede ( - det med ligestilling mellem kønnene er jo måske smitsomt og kunne lede lokale kvinder til at tro, at "de var noget".)

Da Margarte Thatcher var premierminister i UK gav hendes køn visse "protokollære problemer" forud for hendes besøg i Saudi Arabien i 1985 - men dengang var man ikke så religiøst forskruede , at man ikke kunne løse problemet . (UK fik under besøget sikret britiske våbenleverancer til saudierne - våbenleverancer, som franskmændene vist havde regnet med at få lov til at gennemføre). Den nuværende britiske kvindelige premierminister er sikket også en ubekvem "rollemodel" for mellemøsten.

De mellemøstlige politiske og religiøse ledere er bestemt ikke uvidende analfabeter - og de kan altså trods deres viden og livserfaringer ikke enes om at forhandle sig frem til løsninger på gamle og nye modsætninger. Det er i høj grad et regionalt ansvar , at det kører så elendigt mellemøsten - kunne man forliges, så ville alle (incl de vestlige lande) være lykkelige.

Jørgen M. Mollerup

Til Robert Kroll
Du skriver: "Men man savner vinkler til, hvad modsætningsforholdet mellem shia- og sunnimuslimer betyder i stridighederne."
Det kan du læse om i det link til artiklen i LMD, som jeg gav.
Der kan du bla. læse følgende udsagn.
A young Sunni jihadist, Khaled Kelkal, involved in bombings in France in 1995, said he thought “Shiism was invented by the Jews to divide Islam”

Jørgen M. Mollerup

Til Torben Lindegaard
Du skriver: "Bashar al-Assad ville i hvert fald kunne fortsætte sit diktatur og undertrykkelse så meget mere ubekymret."
Ja måske, men er det vores problem?
Hvis Bashar al-Assad fjernes, ender det som i Libyen. Er det bedre?
Jeg er på mange punkter ikke enig med Carsten Jensen, men ovennævnte citat, kan jeg tilslutte mig.

Brugerbillede for Jan Weis

Vesten har svigtet Mellemøsten – og sine egne værdier – muligvis, men ikke al vestlig støtte er noget lort, har man måtte indse nogle steder, og religionen ser også i denne private forbindelse ud til være det grundlæggende problem …

Vesten havde tilbudt et muslimsk land (Tyrkiet) at levere toiletpapir og sikkert også træk-og-slip cisterner til erstatning for pedal-lokum, hvilket først nedkaldte en fatwa – men nu åbenbart er erklæret halal i Tyrkiet i det mindste – hvor det at skide og pisse åbenbart er en hel lovbefalet videnskab for sig og en hellig gave fra oven …

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3030041/Islamic-fatwa-decrees-to...

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_toilet_etiquette

Brugerbillede for Randi Christiansen
Randi Christiansen

Vesten i åben krig med assad, putin og co?

Det syriske folks lidelser er en forfærdelig følge af eksistentiel uvidenhed hos verdens magtfulde parter : de 65 personer, der ejer ligeså meget, som halvdelen af jordens befolkning. Penge er magt, og med magt følger et ansvar, som - hvis ambitionen er et fredeligt verdenssamfund - ikke løftes af de ansvarlige.

Det er et mærkeligt mørke, som hviler over menneskehedens kollektive bevidsthed, og som betyder, at den indlysende løsning der foreligger : samarbejde i stedet for konkurrence om overlevelsesressourcer - ikke bliver set og anerkendt. Vi kan kun håbe, at ti øren falder snart - aleppos civilbefolknings lidelser er for forfærdelige at måtte bære. Det er for modbydeligt, at uskyldige skal betale prisen for magtens dumhed og/eller psykopatiske ondskab.

Viggo Okholm, Jacob Jensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Jørgen M. Mollerup

Du spørger om det er vores problem, hvis Bashar al-Assad fortsætter sit diktatur.

Ja, det synes jeg da.

Vi skal bevare bekymringen for andre menneskers liv og velfærd - og jeg ser det bestemt som et problem, at Bashar al-Assad eventuelt kan fortsætte sit diktatur.

Men problemets løsning er ikke, at Danmark deployerer kamptropper i Mellemøsten -
det er derimod med til at øge problemet.

Brugerbillede for Steen Sohn

Hvor meget bedre blev det lige for den libyske befolkning og sorte, afrikanske gæstearbejdere dernede, da Vesten væltede Gadaffi?

Jacob Jensen, Hans Aagaard og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren  S. Andersen
Søren S. Andersen

Der har aldrig været noget realistisk alternativ til Assad i Syrien. Amerikanerne har udelukkende støttet oprørerne (terroristerne?) fordi de var interesserede i vælte et russisk-venligt regime. Det eneste, de har fået ud af deres støtte til oprørerne, er Syrien er blevet ødelagt, og at civile syrere er blevet drevet på flugt i milliontal.

Også Aleppos ødelæggelse er udelukkende amerikanernes skyld. Havde de ikke leveret våben til oprørerne, var byen forlængst blevet indtaget af syriens regeringsstyrker, der havde været godt igang med genopbygningsarbejdet og med at etablere ordnede forhold.

I stedet for at opfordre de syriske regeringstropper og deres russiske allierede i at stoppe bombardementerne, ville det være mere passende at opfordre oprørerne til at opgive deres håbløse kamp og overgive sig.

Jacob Jensen, Hans Aagaard, Karsten Aaen og Jesper Nielsen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Hvornår skal een eller flere stater blande sig i een eller flere staters interne anliggender? Er jo det svære spørgsmål søren.

Brugerbillede for Peter Bækgaard
Peter Bækgaard

Er Assad stadig en legitim leder af Syrien? Det er jo en intern Syrisk konflikt, men ville vi se på "sagen" med samme øjne hvis skuepladsen var lille Danmark?
Hvornår mister en statsleder sin legitimitet? Er det når han/ hun befaler de væbnede styrker til at angribe egne oprørske statsborgere?
Hvor meget ville vi selv acceptere?

Brugerbillede for Stig Bøg

Det undrer mig, at de der mener Assad ikke længere er legitim som leder af Syrien, mener at den såkaldte revolution er legitim. Krigsforbrydelserne finder sted på begge sider. Vesten leverer masser af våben til Golfstaterne. I Yemen er sagen omvendt, her forsøger man at holde en præsident ved magten, som i sin tid var den eneste opstillede kandidat, alt i mens Saudi Arabien begår krigsforbrydelser. Logik?

Jesper Nielsen, Jacob Jensen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Bækgaard
Peter Bækgaard

Hvorfor mener du at Assad er legitim? hvor mange civile er acceptable tab, når nu vi farer i blækhuset ved en bombning af et hospital...
Jeg vil til enhver tid påstå at en statsleder der fører så skånselsløs en krig, hvor tab af civile liv ingen større rolle spiller, har mistet al sin legitimitet. Men det er bare min holdning.

Brugerbillede for Bastian Barx

"Problematiseringen af forholdet til Vesten begynder med de krige, som man er blevet enige om teknisk at betegne ’korstogskrigene’.

Sidenhen kom den vestlige indblanding i Det Osmanniske Rige."

Øøh, hvad? Efter osmannerne havde invaderet mellemøsten og noget af Nordafrika, snuppede de det kristne Grækenland, og i århundrederne efter prøvede de igen og igen og igen at indlemme Europa i deres muslimske imperium, med adskillige muslimske korstoge imod Europa der kun lige blev stoppet ved Wiens porte...,,..Og hvor efter de så lige toppede den af med et folkemord på 1,5 million kristne armenere i 1915.
Og hvordan er det lige europæernes skyld, at den industrielle revolution skete her? Hvordan er det vores skyld, at det pludselig tilbagestående osmanniske rige satsede på den tabende side i første verdenskrig? Ja, ja, måske man ikke skulle have ladet jøderne oprette en stat i Palæstina, og måske man ikke skulle have samlet Irak i som ét land. Men det er nemt at være bagklog, som man siger.
Apropos korstogene, Ikke for at forsvare dem, for det kan man ikke, men Palæstina/Judæa var faktisk kristent længe før der overhovedet var noget der hed Islam, da det jo var en romerske provins. Den der vinkel med at de stakkels muslimer historisk skulle være stakkels ofre for det onde vesten, er både latterligt og faktuelt forkert, hvis du spørger mig.
Men jo, de fleste Europæiske lande har næsten alle været kolonimagter, og har haft en masse blod på hænderne. Men jeg synes vi i Europa er rigeligt gode til at hudflette vores egne fortidige synder til hudløshed, kan man sige det samme om jer araberne? De var nemlig ikke en skid bedre end os.
Jeg synes Mustafa Ismails indlæg er et godt eksempel på den sædvanlige patetiske, arabiske tendens til at give alle andre skylden for deres ulykke - ikke at USA, Rusland og alle mulige andre landes interesser ikke spiller en kæmpe rolle i Syrien, men fordi det ville klæde folk som Ismail at anerkende den rolle som for eksempel muslimske lande som det sunnitiske Saudi arabien og shi'itiske Iran også spiller.

Niels P Sønderskov, Robert Kroll, Torben - Nielsen, Mihail Larsen, Hans Aagaard, Jørgen Larsen og Peter Bækgaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jørgen Larsen
Jørgen Larsen

@Bastian Barx - Tak, man bliver faktisk lidt træt af den arabiske historiefortælling, som også har haft sine fortaler her i Europa. Enhver, der bare har et minimum af historisk viden ved, at den ikke holder vand. Endelig skal man ikke glemme den arabiske slavehandel, der langt overgik den europæiske. En slavehandel, der altså ikke kun ramte det afrikansk kontinent, men også Europa.

Brugerbillede for Mihail Larsen

Hvilket ben skal Philip stå på?

I en kort kommentar d. 1. kl. 12:45 takker han Mustafa for, at han deler sine tydeligvis ærlige tanker med os. I sine tanker anklager Mustafa os i Vesten for at svigte ved ikke at gribe ind militært.

Men man kan være 100% sikker på, at hvis vi gjorde det, ville Philip aldeles omgående beskylde os for imperialisme og henvise til mindst 10 kilder, der siger det samme.

Brugerbillede for Søren Lystlund
Søren Lystlund

h ikke sl
Demokrati må vokse ud af en befolknings ønske om demokrati. Vestens demokrati er skabt over lang tid. Vesten hverken kan, eller bør bombe et demokrati ind i Mellemøstens befolkning. Demokratier opstår ved, at befolkningen kæmper for demokrati og større lighed. Det kan Vesten ikke løse for den. Mellemøstens demokrati må vokse indefra.

Randi Christiansen, Tue Holgersen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Det ultimative argument
Det burde efterhånden være gået op for de fleste, at det hele er vores egen skyld - enten det er integrationsproblemerne herhjemme eller kalamiteterne nede hos sandfolket, som i århundreder har hindret dem i selv at skabe civiliserede samfund …

Jesper Nielsen, Peter Bækgaard og Niels P Sønderskov anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Viggo Okholm

Der er jo igen lette svar her, men alligevel synes jeg det er uhyre vigtigt at der kommer tanker og indlæg fra mennesker af kød og blod fra de samfund, som diskuteres. Alt for få "jihadister" moderate m.v. mennesker med rod i konfliktlandene kommer til orde. Enten vil eller tør de ikke, for de skal jo ikke tro de ved mere om deres egen situation end os her som er kulturelt styret af en lempelig revolution imod demokrati. Vi i Vesten blander os gerne uanset om vi bliver spurgt eller ej, men tag ikke fejl bag ved humanismen gnaver en lille orm: hvad kan vi få ud af det?
Min holdning uden at kende baggrundene nok: Vi anerkendte for hurtigt oprøret mod Assad og gav måske disse oprørere en falsk optimisme omkring en omvæltning, og reelt ved vi ikke hvad syrerne egentlig ønskede.

Brugerbillede for Tue Holgersen

I 2012 var den bedste løsning at sikre at FSA vandt kontrollen over hele landet, da alternativet var ubærligt.
I 2016 er den bedste løsning at sikre at den syriske regering genvinder kontrollen over hele landet, da alternativet er monstrøst.

Meget af dette skyldes en uhyggelig svag politisk indstilling og beslutningstagen fra en af de svageste amerikanske præsidenter nogensinde.

Viggo Okholm 09:54
De mangler sandsynligvis bare ’demokratisk dannelse’ og krabber rundt på gulvet fem gange i døgnet og leder efter deres tabte kontaktlinser … ;-)

Randi Christiansen

Jan, når 'de' krabber rundt på gulvet, er det faktisk en meget effektiv måde at holde fokus på det esoteriske rum og tilmed en yogaøvelse, som jo er god for menneskets fysiske sundhed. Meen selvfølgelig, fem gange om dagen ? ... på den anden side er den moderne vestlige verden alt for stresset, så i det perspektiv er pauser godt.