Læsetid 3 min.

Alternativets nye medie anbefaler insekter i køkkenet og virtual reality til virkeligheden

’Altivisten’ hedder Alternativets nye medie, der er et lille skridt tilbage til fortidens partimedier
5. oktober 2016
Delt 92 gange

Partiet Alternativet fik i fredags sit eget medie. Det beskrives som et ’handlingsorienteret’ medie, hvor alle borgere inviteres til at komme med konstruktive løsninger på samfundets problemer.

Det hedder ’Altivisten’, og det er helt nyt ord. Det ene af to, som mediet har opfundet. Ord, som mit tekst-program hver gang forsyner med en rød advarselsstreg.

Når man højreklikker på stregen, beder computeren mig om at stave det rigtigt eller »tilføje det til ordbogen«.

Næste gang, den røde stave-advarsel kom op på min skærm, var da redaktionen forklarede det nye ords konstruktion.

Det er sammenblanding af en alternativist, aktivist og alkymist. Alternativist findes heller ikke på dansk, men net-ordbogen ’Urban Dictionary’ definerede det som et menneske, »der konstant og som en besat anvender ting, som ikke anses for at være mainstream, eller finder på et alternativ med det ene formål at være anderledes.«

Med denne forklaring i baghovedet forstod jeg, hvorfor redaktionen kalder en artikel-serie om at spise insekter en skrivologi. (nu kom den røde streg op igen!).

Den er i øvrigt interessant, skrevet af Rebecca Bertelsen med overskriften: »Byd insekterne velkommen i køkkenet«. En anden artikel, hvis overskrift måske er betegnende for projektet er »Virtual reality kan skabe bedre liv«.

Der er i princippet altid grund til at byde nye medier velkommen, selv om ingen i dag er i stand til at læse dem alle. Det skal vi heller ikke. Stort set alle medier henvender sig i dag til sit eget segment.

På tv går nye kanaler efter grupper opdelt efter alder og interesser. Radiokanaler formateres efter alder og musiksmag. De gamle dagblades journalistik og prioritering bliver i stigende grad nicheorienteret.

Alternativets altivist råber ind i den kakofoni af medier, der energisk forsøger at tiltrække nye brugere, og i sidste instans abonnenter og annoncer.

Det er et naturligt skridt, efter at de gamle dagblade for flere år siden opgav deres formelle partitilhørsforhold. Er tiden inde til sen tilbagevenden til partimedierne?

Et partis medlemmer eller tilhængere udgør jo også et segment, og hele ideen med segmenteringen er at ramme ind i et ligesindet univers uden at fornærme for mange for meget.

Forleden opfordrede Kristian Thulesen Dahl (DF) de delegerede på årsmødet til at læse Karen Jespersens og Ralf Pittelkows islamofobiske og udlændingefjendtlige debatmedie Den Korte Avis, som dermed af formanden blev gjort til en slags partiavis for landets næststørste parti.

Det største parti, Socialdemokratiet, opgav for mange år siden at have egen avis. Men det daglige nyhedsmedie avisen.dk og samme medies mere analyserende Ugebrevet A4, bekender sig til »et centrum-venstre værdigrundlag«, og er delvist ejet af A-Pressen, der deler forbogstav med Socialdemokratiet.

Og blandt de allermindste partipolitiske organer findes dagbladet Arbejderen, der udgives af Danmarks Kommunistiske Parti.

Fælles for det brogede publicistiske mediebillede, fra de større dagblade til de nyeste netmedier, er en intens kamp om pengene. De, der driver journalistik på gammeldags og ordentlig manér, er hårdt pressede. Her er næsten 100 arbejdspladser forsvundet den sidste måned.

De to nyeste seriøse journalistiske netmedier Føljeton og Zetland, kæmper hårdt. Føljeton opgav for lang tid siden at udkomme med fuldt indhold hver dag.

Zetland gik forleden i samarbejde med mobilselskabet Telia og håber på den måde at nå sit mål på 15.000 abonnenter. Indtil nu er der kun kommet 3.000.

Begge medier fik nogle millioner i mediestøtte, men de daglige udgifter æder langsomt ind på de tidsbegrænsede støttekroner. De synes at leve på lånt tid.

Nu er sidste skud i den efterhånden uigennemtrængelige mediejungle spiret frem under Alternativets vinger. Det er brugerdrevet og dermed billigt. Ethvert nyt initiativ er dejligt.

Men Danmark er et lille land med kun 5,6 millioner indbyggere. Der masser af segmenter. Men kun få af dem er store nok til på langt sigt at kunne bære et nyt medie.

Men jeg er sikker på, at mange politikere syntes, det kunne være dejligt, hvis hvert parti efter så mange år, igen kunne få hver deres medie.  

Lasse Jensen er mediejournalist

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Jan Svenson
    Jan Svenson
  • Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
    Michael Kongstad Nielsen
  • Brugerbillede for Ervin Lazar
    Ervin Lazar
  • Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
    Niels-Simon Larsen
Jan Svenson, Michael Kongstad Nielsen, Ervin Lazar og Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Anna Lønne Sørensen
Anna Lønne Sørensen

Tak for gennemgangen af medierne i dag og omtale af Altivisten. Så vidt jeg har forstået det, vil Alternatiet bruge mange platforme, som Socialdemokratiet i sin tid gjorde det med avis, boligselskaber, bank, højskoler, osv. Jeg synes det er en spændende tanke og det var jo en meget effektiv måde for Socialdemokratiet til i sin tid til at sætte deres præg på tidens udvikling.
Desværre er DR og andre TV-mediers dækning af det politiske område særdeles mangelfuld og til tider endda direkte skadelig for demokratiet. For det er jo et godt spørgsmål om ikke politikerleden har en meget stor årsag i mediernes dækning af Christiansborg gennem mange år. Man taler om kynisme, magt og spin. Alle politiske udspil og udtalelser fra diverse politikere vurderes ud fra evne til at ændre meningsmålinger og begrundes altid med 'gustne' hensigter. En politiker siger bare hvad han tror vælgerne gerne vil høre, synes at være grund- synsvinklen for alle medier.
Derfor har vi stort set ingen debat i DR om indhold, men en masse- EN MASSE! - snak om form og spin spin spin...
At skulle formulere sig om noget meget vigtigt og meget komplekst på få sekunder og i få velvalgte perfekte sætninger, er simpelthen ikke muligt! Alligevel er det den metode, der bruges hele tiden i diverse nyheds-udsendelser dagen / døgnet igennem...
Så meget forståeligt at Alternativet søger andre veje. Også. ;o) ;o) Jeg ønsker dem og alle en rigtig god debat! ;o)

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Ligesom det påstås, at der har udviklet sig noget, der hedder 'politikerlede', kan der snige sig en pendant ind dagligdagen, der hedder 'medielede'.
Fx. hvis man ikke synes, at man passer ind i nogle af 'segmenterne'.
Eller ikke vil være en 'segmentist', som giver sikker rød streg.
Måske er det nye medie, ’Altivisten’, lige noget for folk, der vil have kureret deres medielede.