Klumme

Barsel er ikke så tillokkende, hvis det koster familien 7.500 kroner om måneden

En kollega fortalte mig, at han havde for meget ’krudt i røven’ til at gå hjemme på barsel. Jeg ville sikkert have sagt det samme, hvis nu ikke det var mig, der var moren
6. oktober 2016

»Nu ligner du snart en rigtig håndværker med ølmave og det hele.«

Ordene kom som venligt drilleri fra en maler, jeg arbejdede sammen med.

Efter han havde konstateret, at min ’dunk’ ikke var en ølmave, men skyldtes, at jeg er gravid, kom vi til at snakke om barsel.

Han havde selv tre børn, men havde aldrig holdt mere end et par dages barsel lige efter fødslen.

Hvorfor ikke? Fordi »faren jo skal bruge af morens barsel«. Altså, som om kvinder ejer barslen, og så kan de dele lidt ud til mændene, hvis de er flinke.

Jeg forklarede selvfølgelig beredvilligt om min nyerhvervede viden om barselsregler og overenskomster og lovgivning osv. Det hedder jo forældreorlov efter 12. uge, og det lægger jo netop op til, at begge forældre kan tage en tørn.

Den gode maler lyttede til mine indvendinger, men sagde så, at han alligevel havde for meget »krudt i røven« til at gå hjemme med babyer. Hvilket pustede til min egen lille bitte nagende frygt for at skulle være fuldtidsmor derhjemme i adskillige måneder. Jeg ville sikkert have sagt det samme, hvis nu ikke det var mig, der var moren.

Heldigvis er min kæreste og jeg enige om at dele barslen lige over. Vi vil begge to gerne have den tid med barnet, som barsel jo giver mulighed for. For os har den beslutning ikke nogen betydning økonomisk.

Vi arbejder inden for det samme fag og tjener for det meste nogenlunde det samme. Men sådan ser det ikke ud for de fleste. Generelt er det sådan, at typiske kvindefag har lav løn, men gode barselsvilkår. Omvendt er de klassiske mandefag bedre lønnet, mens barselsvilkårene er ringe.

Et typisk eksempel kunne være et par bestående af en kvindelig sosu-medhjælper og en mandlig tømrer. Sosu-medhjælperen tjener i omegnen af 145 kroner i timen. Hun har fuld løn under en stor del af barslen.

Tømreren tjener måske 190 kroner i timen. Han får en barselsløn på 139 kroner i timen. Det svarer til et løntab på ca. 7.500 kroner om måneden. En ikke ligegyldig sum penge for de fleste familier. Jeg kender mange, der oprindelig ville dele barslen, men ændrede mening på grund af økonomien.

Her får jeg selvfølgelig lyst til at komme med en lang smøre om, hvor langt ude det er, at kvinder statistisk set tjener meget mindre end mænd. Men det vil jeg gemme til en anden god gang.

Pointen er: Lønforskellen mellem kønnene er en vigtig del af forklaringen på, at mænd tager (eller får) så lidt barsel. Og når de typiske mandefag samtidig tilbyder dårlige barselsvilkår, så forstærker det effekten.

Som kvinde bliver man rigtig træt af at høre på, hvor belastende det er for arbejdspladser, at kvinder skal på barsel. Kvinder er en dårlig deal, når man bare kan ansætte de ’barsels-fri’ mænd. »Jamen, mænd går da også på barsel,« indvender jeg altid. Men jeg ved jo godt, at statistikken taler mod mit argument.

Jeg tror også, at det ville være en befrielse for mange mænd, hvis vi havde mere kultur for at dele barslen lige. Min kæreste fik et godt råd af sin kollega: »Tag alt det barsel, hun giver dig lov til«. Det er et godt eksempel på, at det ikke nødvendigvis handler om mænd, der ikke vil tage barsel, men også om kvinder, der holder fast på barslen.

Den skæve fordeling af barsel skyldes selvfølgelig ikke kun økonomi. Når min malerkollega mener, at barslen tilhører kvinden, er det jo netop et udtryk for en kultur, hvor barsel primært er kvindens ansvar og rettighed.

Men økonomi er med til at skabe kulturer. Hvis ikke vi havde en lønstruktur, der lægger op til, at kvinderne tager det meste af barslen, så ville det være nemmere at ændre kulturen hen imod mere ligelig fordeling af barsel mellem kønnene.

Helga Mathiassen er tømrer.

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Kurt Svennevig Christensen
David Zennaro og Kurt Svennevig Christensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen M. Mollerup

De gode barselsvilkår er ikke knyttet til typiske kvindefag, men til at være offentlig ansat, hvilket flere kvinder end mænd er. Derfor er kvinders gennemsnitsløn også lavere end mænds gennemsnitsløn, fordi lønniveauet i det offentlige er en del lavere end i det private erhvervsliv.

Jeg griber det, jeg kan læse : " Heldigvis er min kæreste og jeg................, som barsel giver mulighed for ".
Der er begrænsninger, både det I selv sætter og det barselsreglerne siger.
Burde det ikke være et ideal, at forældre kunne vælge at passe deres børn selv - periode, fordeling mellem sig, økonomisk sikring.
UBI - Basisindkomst betyder, at man individuelt vælge det hele selv. Fast periode er afskaffet. Øremærkning mellem forældre findes ikke.
UBI for børn følger den voksne på UBI og følger barnet. Betaling i institutionen skal være mindre end børneUBI.
Indføres dette, er der gode muligheder for mønsterbryderne, både i det nævnte og i en motivering til at få børn tidligere end i bedsteforældre alderen.

Dette er bare èn af de mange muligheder med Ubetinget Basis Indkomst for alle uden lønindtægt.
Mange politikere snakker om det enorme, voksende bureaukrati. Men ingen gør noget.