Læserbrev

Jeg er ikke dømt for racisme

17. oktober 2016

I artiklen »Populisme er ikke demagogi, det er en folkelig bevægelse«(den 11. oktober) kunne kommentator og skribent, Peter Wivel, slet ikke være i sin egen krop af lutter begejstring over den tyske forfatter Jan-Werner Müllers bog ’Hvad er populisme? Et essay’. Og fred være med det.

Men en ting burde han holde sig for god til, nemlig i lodret strid med sandheden at påstå, at jeg har Højesterets ord for at have fremsat racistiske synspunkter.

Det er en faktuelt forkert påstand. Jeg er ikke dømt for racisme. Men det er korrekt, at jeg har tabt en injuriesag ved Højesteret.

En afgørelse, som efter min mening er forkert. Ja, den er nærmest grotesk. Sagen var den, at Karen Sunds fra Folkebevægelsen mod EU havde beskyldt mig for at have racistiske synspunkter i et radioprogram.

Det ville jeg naturligvis ikke finde mig i at blive beskyldt for, så jeg anlagde injuriesag mod Karen Sunds. En sag, jeg vandt i både byretten og i landsretten.

Da den kom for Højesteret, indhentede retten en udtalelse fra Dansk Sprognævn om ordets samtidige betydning og almindelige forståelse. Dansk Sprognævn fastslog, at ordet racistisk kan bruges i flere forskellige betydninger.

Der er den gamle betydning, der har at gøre med nazisternes racelære og dens følger for jøderne eller en races overlegenhed over andre racer.

Men så er der også en ny, moderne betydning, som sigter til forskelsbehandling og undertrykkelse eller blot afstandtagen fra grupper af mennesker, som godt kan være af samme race som én selv.

For mig eksisterer der kun den gamle betydning af ordet racisme. Det er et grænseoverskridende udtryk i mit ordforråd, og derfor reagerer jeg altid voldsomt og føler det som et overgreb, hver gang jeg udsættes for sådan en beskyldning.

Da afgørelsen faldt i Højesteret i 2003, var Dansk Sprognævn helt ude af trit med den almindelige opfattelse af, hvad ordet racist betyder. Og det er de stadig.

Pia Kjærsgaard (DF), formand for Folketinget

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jaså, Folketingets formand respekterer ikke en afgørelse fra landets højeste domstol?
Interessant.

@Pia Kjærsgaard

Nej, du er bestemt ikke dømt for racisme. Selvom nogle nok vil mene, du burde have været det ved flere lejligheder. Til gengæld har du Højesterets ord for, man gerne må kalde dig racist, Racist.

Torben Skov, Jes Elnif, Søren Kuhn, Karsten Aaen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Når fru Kjærsgaard kan blive så sur og oprevet over at blive betegnet for racist - HVORFOR kan hun så ikke forstå, at mange indvandre og flygtninge med den islamiske tro kan føle sig nedgjort og det der er værre, når de ofte får fortalt hvor frygtelige de er fordi er muslimer.

Karsten Aaen, Mads Berg, Hans Larsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Se også Informations artikel om den gamle sag: ”Nu må Pias synspunkter kaldes racistiske”

• Lederen af Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination (DRC), juristen Niels-Erik Hansen, vurderer, at højesteretsdommen ikke giver folk lov til at kalde Pia Kjærsgaard for »racist«, selv om man gerne må sige, at hun har »racistiske synspunkter«

https://www.information.dk/indland/2003/06/maa-pias-synspunkter-kaldes-r...

Jes Kiil, Torben Skov og Søren Ferling anbefalede denne kommentar