Læserbrev

Frygt ikke frikadellen

5. oktober 2016

»Danmark spreder MRSA over hele verden – og verden er ligeglad«. Sådan lød den skræmmende overskrift på Informations forsideartikel den 22. september. Men overskriften er misvisende og fejlagtig. 

Det er ikke Danmark, der har spredt MRSA til verden, men verden, der har spredt svine-MRSA til Danmark.

Professor i svinesygdomme fra Københavns Universitet Jens Peter Nielsen udtalte den 20. september til P1 Orientering, at debatten om svine-MRSA i Danmark er kammet helt over. Professoren kalder det en overdrevet og medieskabt frygt.

Bortset fra Sverige og Norge (der kun har en svineproduktion til hyggeforbrug), så er der svine-MRSA i alle EU-lande. Ja, eksperter mener ligefrem i hele verden.

Men Danmark er et af de lande i verden, der tager svine-MRSA allermest seriøst. MRSA bliver bekæmpet med både handlingsplaner, kontrol og et af Europas laveste antibiotikaforbrug til svin. Fødevarestyrelsen påpeger på deres hjemmeside, at du trygt kan både røre og spise dansk svinekød.

Dette betyder ikke, at svine-MRSA i Danmark ikke er et problem, og at vi ikke bør kritisere vores myndigheder for ikke at have taget tilstrækkeligt hånd om problemet.

Men modsat Danmark har mange andre lande ikke engang prioriteret at undersøge deres svineproduktion for bakterien.

Modsat resten af verden er danske svineproducenter ikke ligeglade med MRSA og din sundhed. Du skal derfor ikke frygte for din frikadelle. Så længe den bare er dansk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Damm Sørensen

Hvor jeg elsker den form for ironi Iben Krog Rasmussen her lægger for dagen, jeg er endnu ikke kommet mig over grineflippet.

Dorte Sørensen

Ja John Damm Sørensen sådan kan indlægget også læses. Jeg tænkte først på om det var et pseudonym for Karen Hækkerup.

Klaus Flemløse

Jeg vil gøre opmærksom på at Iben Krog Rasmussen har skrevet en kronik i Politikken, hvor hun viser sin kærlighed til dansk landbrug. Helt OK og hun er en hudløs ærlig skribent.

Hendes læserbrev er indholdsmæssigt i det væsentligste tæt på tæt på en kronik i Berlingske Tidende ”Forsimplet kritik af MRSA- indsatsen” skrevet af Erik Larsen, formanden for Videncenter for Svineproduktion. I denne kronik kritiseres Prof Jørgen Kolmos, der er en af svinelandbrugets største kritikere. Man kan to sige om disse kronikker "to sjæle én tanke".

Linkene kan se nedenfor:

Svine-MRSA – stop smitten nu
Af Hans Jørn Kolmos, professor, overlæge dr. med. 1. oktober 2016, 19:20
Svine-MRSA har udviklet sig fra primært at være et arbejdsmiljøproblem for dem, der passer dyrene, til at være et sundhedsproblem, som rammer hele befolkningen. Vi har tydeligvis en systemfejl i vores bekæmpelse af svine-MRSA.
http://www.b.dk/kommentarer/svine-mrsa-stop-smitten-nu

Forsimplet kritik af MRSA- indsatsen
Af Erik Larsen, formand for Videncenter for Svineproduktion, Landbrug & Fødevarer. 4. oktober 2016, 19:00 Så længe der ikke findes regler for de øst- og sydeuropæiske landes forbrug, kommer vi aldrig problemerne til livs.
http://www.b.dk/kommentarer/forsimplet-kritik-af-mrsa-indsatsen

Jeg er stolt af at være vokset op på en konventionel svinefarm DEBAT 18. NOV. 2014 KL. 14.39
af Iben Krog Rasmussen

Jeg klippede halen på grisen, så den ikke blev bidt i og jeg kastrerede den, så din flæskesteg ikke lugter af orn.
http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2457340/jeg-er-stolt-af-at-vae...

Klaus Flemløse

Land mig lige tilføje, at Iben Krog Rasmussen er en skribent på Bæredygtig Landbrugs hjemmeside , hvor hun forsvarer brug af pesticider i landbruget:

Velkomne pesticider
Udgivet 26. august 2015 - kommentarer: 0 Velkomne pesticider
To studerende ved Københavns Universitet blander sig nu i debatten omkring landbrugets brug af pesticider. De mener ikke, at økologi nødvendigvis er vejen frem, og så efterspørger de langt mere fokus på, hvad konsekvenserne er ved ikke at benytte pesticider i den moderne fødevareproduktion.

Af Marie-Louise Thøgersen, stud. scient. pol. & Iben Krog Rasmussen, stud. scient. pol.
Vi danskere frygter pesticider og fascineres af økologi. Derfor elsker vores politikere også at forbyde pesticider og fremme økologisk produktion. Samtlige danske politiske partier, på nær Liberal Alliance, har en målsætning om at få mere økologisk produktion og forbrug i Danmark. Økologi er blevet partiernes værdipolitik, hvor de promoverer sig selv som nytænkende, ansvarlige og bæredygtige.,...

Jeg vil anbefale hende, at studere Argentinas brug af Glyphosat og dens effekt det på landbefolkningens sundhedstilstand. Søg blot på Round Up, Glyphosat og Argentina.

Det vil ikke være forkert, at betegne Iben Krog Rasmussen, som af en landbruges hårde læderhalse i Landbrugets mediekrig.