Læserbrev

Godt arbejdsmiljø er andet end økonomi

Debat
6. oktober 2016

Kære hospitalsdirektioner og politikere i region og Folketing.

Bare rolig, jeg skriver ikke til jer for at bede om flere penge.

Jeg skriver, fordi jeg som sygeplejerske vil bede jer sætte det gode arbejdsmiljø på dagsordenen.

Indtil I politikere indser, at sundhedsvæsenet er ved at grave sin egen grav, så ønsker jeg, at vi i det mindste bliver skånet for at grave med.

Selv om sundhedspersonalet begræder det snarlige dødsfald, så bliver vi også nødt til at forholde os til virkeligheden med knappe økonomiske ressourcer.

Den virkelighed skal vi arbejde ud fra, og hvis vi skal have det godt med at gå på arbejde, skal vi omformulere og gentænke den måde, vi snakker arbejdsmiljø på: Et godt psykisk arbejdsmiljø er ikke noget, der alene kan købes for penge.

Hvis vi ikke må smide økonomikortet, når løsningerne på det alt for høje stressniveau skal graves frem, hvor retter vi så fokus hen? Mit forslag er, at vi begynder at tale om, hvordan vi bliver ledet.

Når Dansk Sygeplejeråd i 2015 i deres arbejdsmiljø-, trivsels- og helbredsundersøgelse kunne måle en fordobling siden 2012 af sygeplejersker, der havde sat kryds i boksen ’i meget ringe grad’ ved udsagn, der specifikt omhandler ledelsens kvaliteter på afdelingerne, så kan man undres over, at man ikke i større grad italesætter sammenhængen mellem mangelfuld ledelse og arbejdsmiljø.

I stedet for at kalde personalet til sygefraværssamtaler eller sende jeres afdelingsledelse på kursus i god ledelse, foreslår jeg, at man begynder et andet sted: Nemlig med at tale om, hvad god ledelse er.

Vi må klarlægge den nuværende kultur på arbejdspladserne og synliggøre, at et godt arbejdsmiljø er en forlængelse af god ledelse og ikke omvendt.

Når økonomien ikke er bedre, er det måske en god ide at begynde med noget af det, der ikke koster på bundlinjen. Jeg er overbevist om, at både patienternes sikkerhed og kvaliteten af plejen bliver endnu bedre, hvis I prioriterer vores velfærd som medarbejdere højere. Vi er det værd.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Nu er selvsamme politikere jo også dem, der iværksætter sparerunderne og effektiviseringerne og man fremlægger sjældent begrundelser - altså udover at vi skal spare.
Det er iøjnefaldende, hvordan man økonomisk har sammensat det nuværende fremtidsscenarie med "godbidder" til udvalgte grupper i form af økonomi.
Så langt, så godt - Danmark har ikke en historie om god ledelse. I mange år har man ledt med lys og lygte efter gode ledere. Tilsyneladende er man overbevist om, at bare man sætter folk på kursus, så bliver de gode ledere - i hvert fald efter et stykke tid.
Det gør de ikke! Teori er aldrig nok - personligheden og interessen skal også være til stede. Dvs. du kan være en dygtig leder bare i kraft af dig selv, så er der noget at bygge på.

I det offentlige er der naturligvis et hierarki og flere gode ledere kan findes på mellemniveauet, men bliver saboteret af andre, dertil det øgede krav om kontrol og "papirarbejde/ diagnosegarantier. Så alt i alt, så er det ikke spor overraskende at stress og utilpashed fremkommer.
Et bedre samarbejde er nødvendigt for at folk ikke flygter, det gør de rent faktisk, ikke?

Og som noget særligt bemærkelsesværdigt bliver medarbejderne (senest Fyns Politi) aldrig taget med på råd der skal vælges en leder, det selvom de - om nogen, ved hvordan en arbejdsplads skal drives uden at ødelægge arbejdsglæde og miljø.

Resultatet er idag, at alle offentlige myndigheder uden undtagelse kun kan fungere i kraft af medarbejderes enestående pligt over for deres kald. Måske 14 dages med arbejde "efter reglerne" vil kunne ændre den udstukne kurs mod isbjerget.

Nok er nok ville jeg mene.. forlængst!

- Er der forresten nogen som ved, hvad vores dyre fagforeninger bruger tiden på - bortset fra, at sidde med ved arbejdsgiverens bord og se medfølende ud, når fyresedlerne deles ud til deres medlemmer med rund hånd?

Dorte Sørensen

Erik Pørtner Jensen
Jeg er ret enig i det første du skriver.
Mht. fagforeningerne så kan medlemmerne selv lave om på ledelsen ( her tænker jeg ikke på de Gule), hvis de vil og gider møder op til de lokale fagforeningers generalforsamler osv.