Læserbrev

Murerfaget har også brug for kvinder

31. oktober 2016

Jeg er kvinde og uddannet murersvend, og jeg bliver dagligt gjort opmærksom på, at jeg er i den forkerte branche: »Mette, du må selv løfte den, ellers kan du ikke klare arbejdet,« eller »du kan lave finish, for du er kvinde.«

Når jeg træder ind på en byggeplads, holder mændene holder øje med mig – for kan jeg nu finde ud af mit arbejde?

Københavns Murerlaug har for nylig lavet en lille reklamefilm, som forsøger at tiltrække drenge til murerfaget ved at vise kvinder i bikinier, der beundrer en murer. Filmen styrker desværre bare de fordomme, jeg møder.

#BLIVMURER 1

Kære FB-venner, så blev vores første lille #BLIVMURER film færdig. Hjælp os, del – like den, så flere af vores unge mennesker og deres forældre får øjnene op for uddannelsen. #BLIVMURER - se mere om mureruddannelsen på NEXT Uddannelse København https://www.nextkbh.dk/erhvervs-uddannelse/murer.asp Dbh Oldermand Christian Dahl Pedersen

Posted by Københavns Murerlaug on Sunday, October 23, 2016

Da jeg blev færdig med min uddannelse, fik jeg en sølvmedalje, hvilket er det højeste, man kan opnå, når man bliver udlært som murersvend. Det kræver et karaktergennemsnit på 11,6-12. Derudover fik jeg også en hæderspris fra Dansk Byggeri.

Alligevel er jeg dagligt nødt til at bevise mit værd.

Der er brug for uddannet arbejdskraft inden for bygge- og anlægsbranchen – og behovet vokser. Hvorfor ikke gøre unge kvinder opmærksomme på, at vi også har brug for dem, i stedet for at gøre vores job til et mandejob?

Kvinder er lige så kvalificeret arbejdskraft i bygge- og anlægsbranchen, som mænd er det i de kvindedominerede fag – eksempelvis mandlige pædagoger.

Hvis vi gør op med stereotyperne, så kan vores arbejdsmarked blive både mere inkluderende og effektivt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• kim zederkopf
  • Lise Lotte Rahbek
  • Henrik Brøndum
kim zederkopf, Lise Lotte Rahbek og Henrik Brøndum anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lykke Ravnager

Ikke meget er tilsyneladende forandret siden jeg(kvinde, dengang ung pige i begyndelsen af 20'erne) i 1985 begyndte at køre som eksportchauffør. - Der var to dominerende reaktioner: enten "Nu skal jeg hjælpe dig." ~ Nårhh lille pige, eller "Vis hvad du dur til." ~ Hvad vil du her?
Det er trist, vi ikke er nået videre.
Som kvinde i et mandefag og som mand i et kvindefag skal vi gøre alting dobbelt så 'godt' for at blive betragtet som ligeværdig.