Læserbrev

Nedlæg ikke psykiatrisk akutberedskab

12. oktober 2016

Når jeg som psykisk sårbar og beboer på et socialpsykiatrisk bosted læser, at regeringen har tænkt sig at nedlægge psykiatrisk akutberedskab i hverdagene i Region Hovedstaden, bliver jeg forarget.

Det er mig ubegribeligt, at regeringen vælger nedskæringer i noget så vigtigt som psykiatrisk akutberedskab.

Denne nedskæring vil få konsekvenser for psykisk sårbare, ved at vi ikke længere har mulighed for at blive tilset af en læge, når det hele spidser til, og vi virkelig har behov for det.

Ja, vi kan selvfølgelig opsøge en psykiatrisk skadestue, men personligt bor jeg på landet med 40 minutters kørsel til den nærmeste skadestue, hvilket sætter mig og personalet på mit bosted i en svær situation.

Jeg ved, at personale og beboere har en tryghed i muligheden for at tilkalde en læge, når det er akut. Personalet har ikke altid bemanding nok til at køre os på skadestuen, men de er samtidig ikke trygge ved at skulle sidde i en bil med os i 40 minutter, hvis nu der skulle ske noget.

Jeg synes, at det er vigtigt at klargøre, hvor vigtigt beredskabet er. Jeg, mine medbeboere og personalet har haft ufattelig stor gavn af den. Jeg synes, at det er urimeligt at skære ned på så vigtig en funktion i samfundet.

Det bør grundigt genovervejes med tanke på, hvilke konsekvenser det vil få for os, som oftest ses som nogle af de svageste i samfundet. Skal vi virkelig også have det oven i bagagen?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Brøgger

De babler om at indsatsen inden for psykiatrien skal styrkes, og når lamperne er slukket gør de så sådan noget som det her