Læserbrev

Sygdomsvæsnet

29. oktober 2016

Sidste måned hyldede Alt for damerne sygeplejerskerne og tildelte dem en fin pris. Festen varede dog ikke længe.

Jeg arbejder selv som sygeplejerske på Rigshospitalet, og sidste uge modtog jeg en mail fra ledelsen, hvor der stod, at de var nødt til at spare og reducere antallet af medarbejdere – igen.

Jeg har tit tænkt over, hvorfor politikerne skærer ned på sundhedsydelser og samtidig opfordrer sygeplejersker til at arbejde mere effektivt.

For mig er ordet ’effektivisering’ positivt, men det undrer mig, hvordan vi sygeplejersker skal kunne blive mere effektive, når der samtidig skabes ringere muligheder for at arbejde effektivt.

Når politikerne ikke investerer i menneskeliv, men derimod skærer ned på pleje og behandling, så har jeg svært ved at forestille mig et mere effektivt sundhedsvæsen. For godt helbred, pleje og behandling kræver investering.

Når jeg på mit arbejde plejer for tidligt fødte børn, er jeg nødt til at give mig god tid for at kunne aflæse deres reaktioner, for de kan ikke kommunikere verbalt, ligesom voksne kan.

Jeg har nogle forslag: Lad os give sundhedsvæsenet et nyt navn og kalde det ’sygdomsvæsenet.’ For det er hykleri at kalde det sundhedsvæsenet og samtidig bevidst risikere at øge antallet af døde og syge.

Lad os også lave om på sundhedslovens paragraf om patientinddragelse, som hver dag giver alle sundhedspersoner dårlig samvittighed.

At være stolt af en lov, man alligevel ikke får opfyldt ordenligt på grund af tids- og ressourcemangel, er grotesk.

Og sidst, men ikke mindst: Politikere, lad være med at bede sygeplejerskerne om at være mere effektive eller løbe hurtigere. Det er jer, der skal løbe stærkt og være effektive, for det er jo faktisk jer, som har lovet os velfærd og et velfungerende system. Ikke et system, der er ved at begå selvmord.

Det er jer, der har travlt – ikke os.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Tue Romanow
  • Randi Christiansen
  • Anne Eriksen
Tue Romanow, Randi Christiansen og Anne Eriksen anbefalede denne artikel

Kommentarer