Læserbrev

Tag ansvar, nej-sigere

5. oktober 2016

Pernille Skippers (EL) argumentation var ikke til at skyde igennem i december 2015.

Det er »tæt på løgn« og »beskidte tricks«, sagde en indigneret Pernille Skipper, når det blev pointeret, at Danmark kunne ryge ud af Europol ved et nej til at fjerne retsforbeholdet.

Men nu viser virkeligheden, at det snarere var påstanden om en nem parallelaftale, der var løgn.

Derfor skylder nej-partierne en forklaring. Og ikke mindst en anvisning på, hvad vi så skal i stedet. Jeg håber, at Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Liberal Alliance vil holde sig for gode til at igen at spille offerrollen og fortsat anklage dem nede i EU.

Diskussionen op til folkeafstemningen var på alle ledder og kanter en kompliceret diskussion og ikke altid lige køn og nuanceret. Men nu skal vi videre, og nej-partierne står i dag med et særligt ansvar over for danskerne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jørgen M. Mollerup
Jørgen M. Mollerup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hold nu op hvor er jeg træt af at høre om det sk... Europol, som om det er national katastrofe at vi ryger ud af det. Hvor mange danskere ved egentlig noget om Europol og hvor meget at det har bidraget til at forhindre eller opklare af kriminalitet? Jeg har stemt nej til fjernelse af retsforbeholdet og indebærer det at vi ryger ud af Europol, ja så er det det som sker, jeg sætter mig ikke til at flæbe over det. Briterne ryger snart ud af EU og dermed også Europol, jeg er sikker på at Storbritannien ikke går under af den grund. Lad os nu få løst nogle rigtige problemer i stedet for at nærmest tvangsneurotisk at fokusere på Europol.

Kurt Nielsen, Tue Romanow og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
Jens Erik Starup

Ind imellem kan man godt få den tanke, at Europol som organisation måske er egnet til at holde kriminelle netværk underrettede om myndighedernes gøren og laden.

Torben Lindegaard

@Kim Larsen

Jeg stemte også NEJ d. 3. december - og vil stemme NEJ til alt andet end en fuldstændig ophævelse af det skammelige retsforbehold.

Kriminaliteten (den officielle udgave af den - vel at mærke) er faldende i Danmark. Politiet har i lang tid - indtil flygtninge blev et politianliggende - været under afvikling.

Så hvad er problemet?