Læserbrev

Er Børnekonventionen værd at fejre?

19. november 2016

I morgen fylder FN’s Børnekonvention 27 år. Det er verdens mest ratificerede dokument, som har til formål at beskytte børns rettigheder.

Men er der noget at fejre?

Vi ser jo dagligt fotos fra blandt andet Syrien, hvor børns rettigheder bliver krænket og ignoreret.

Lad mig slå det fast med det samme: Ja, der er bestemt noget at fejre. Verden har været vidne til en positiv udvikling for millioner af børn, siden Børnekonventionen blev vedtaget i FN i 1989.

I dag dør 53 procent færre børn, inden de er fyldt fem år. Det er en enestående udvikling og skyldes især flere vaccinerede børn, mere sundhedshjælp og bedre skolegang.

Når man som jeg ofte modtager rapporter om omsorgssvigt af børn, kan man nemt forfalde til en følelse af, at det ikke nytter noget. Men det gør det: Tallene viser det, og mine besøg i verdens fattigste lande bekræfter det.

Alligevel er vi langtfra nået i mål.

De positive tal skjuler nemlig ofte det faktum, at der i mange lande er en større gruppe børn, som ikke har oplevet den positive udvikling. Samfundet har flyttet sig, men det har de ikke. Det er børn, der typisk lever langt væk fra byerne og er afskåret fra sundhedstilbud og skolegang. Eller børn, der lever som tiggere og børnearbejdere i hovedstadens slumkvarterer, hvor ingen kommer efter mørkets frembrud.

Er det acceptabelt? Skal vi bare nøjes med at konstatere, at der er børn, vi ikke hjælper, når vi faktisk har teknologien, erfaringen og ressourcerne til det?

I UNICEF synes vi, at vi er moralsk forpligtede til at hjælpe alle børn. Ethvert samfund bør dømmes på, om dets børn får en fair chance.

Børnekonventionen er værd at fejre, men vi skal ikke glemme de børn, der stadig har brug for hjælp.

Steen M. Andersen ergeneralsekretær i UNICEF Danmark

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu