Læserbrev

Crossfit er omfavnelse af alsidighed

Crossfitmiljøet kan fremstå som en religiøs sekt med mærkelige udtryk og forkortelser. Men det er altså ikke religiøst – det er bare lidt sært
Crossfitmiljøet kan fremstå som en religiøs sekt med mærkelige udtryk og forkortelser. Men det er altså ikke religiøst – det er bare lidt sært

Anders Rye Skjoldjensen

Debat
29. november 2016

Hvis virkeligheden i crossfitboxene – ja, det hedder de – så ud, som Anders Hougaard beskriver den i indlægget »Du bliver aldrig autentisk af at hamre søm i et bræt« (Information den 22. november), så ville hans kritik være ganske velbegrundet.

Desværre bygger hans indlæg på manglende viden og manglende forståelse af både kultur og facon i det danske crossfitmiljø.

Crossfitmiljøet kan fremstå som en religiøs sekt med mærkelige udtryk og forkortelser. Men det er altså ikke religiøst – det er bare lidt sært. Ligesom i alle andre sportsklubber forekommer skader. Og ligesom hos et hvert andet fitnesssælgende firma, så dyrkes krop og sundhed.

Det er især Hougaards beskrivelse af den misforståede søgen mod autenticitet, jeg ikke kan genkende. Jeg ser ikke en søgen mod autenticitet i crossfit. Jeg ser nærmere en reaktion på og et opgør med den kedelige og tvangsagtige tilgang til motion, som man ser i mange almindelige fitnesscentre.

Mange af os har været der: Man løfter lidt vægte, går rundt mellem forskellige kedelige maskiner, tager et bad og cykler så hjem med en lidt tam, tom fornemmelse.

Her repræsenterer crossfit for mange et effektivt alternativ, hvor man kommer hele kroppen rundt på én time. Og vigtigst af alt er der en kultur, som fordrer fællesskab og hylder den personlige præstation – baseret på det personlige niveau. Man behøver nemlig ikke at være et kæmpe brød og kunne løfte enormt meget.

Og modsat Hougaard ser jeg hverken en import af bodybuildingens kropsideal eller en overvægt af fuldskægsbærende designerspeltfædre. Tværtimod ser jeg en omfavnelse alsidigheden. Der er deltagere i alle størrelser, aldre, farver og køn.

Der er både plads til dem, der har svært ved at tage fem armbøjninger på knæene, og dem, der uden problemer tager hundrede. Og det er alt sammen helt fint. I stedet for at træne for at blive lækre, så træner vi for at blive stærkere og sundere.

For mig er crossfit en god, effektiv og motiverende træningsform, men det er det måske ikke for dig eller Anders Hougaard. Og det er helt i orden.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Er det det vi kaldte gymnastik i gamle dage ? Pakket ind i ny terminologi ?

Det kunne man sådan set også sagtens kalde det. Lidt lige som de mange forskellige typer af rockmusik, som får forskellige navne, så bruger man forskellige navne for at kunne skelne.
Og så er det et registreret varemærke, hvilket vel også betyde noget...