Læserbrev

​​​​​​​Giv murerklicheen et plottwist

Debat
12. november 2016

På en skadestue sidder et kærestepar i venteværelset. Han er smuk og attraktiv, hun er buttet og kedelig. Af kedsomhed går han hen og betragter en ung, kvindelig sygeplejerske nøje.

Hendes lidt for blottede barm svinger i takt med hans øjne. Hun smiler og nyder at blive luret på. I baggrunden ses den efterladte kæreste, som anerkender sit nederlag.

Kan du forestille dig ovenstående scenarie i en reklamefilm for sygeplejerskeuddannelsen? Næppe. Vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke er forsvarligt at reducere kvindelige sygeplejersker til objekter og mænd til liderbukse.

Ikke desto mindre er det med omvendt fortegn det, der udspiller sig i reklamefilmen for Københavns Murerlaug. Her er det den smukke kvindelige kæreste, som rejser sig fra sin hipsterfyr for at beundre den svedige murer med store biceps, der er i færd med et større byggeri.

Fokus i debatten har hidtil været på kvindernes rolle i filmen. Der er imidlertid et element i debatten, jeg savner: mureren.

Københavns Murerlaug vil være attraktivt for ungdommen. Men hvorfor så gå efter laveste fællesnævner og sigte efter unge hakkede mænd, der løfter tungt og tiltrækker smukke kvinder? Hvorfor ikke fortælle noget forfriskende, der afspejler ungdommens opfattelser af kønsroller i dag?

Jeg ville ønske, at filmen havde budt på et plottwist. Jeg tror ikke, at filmen har tilskyndet ikkestereotype mænd eller kvinder til at google mureruddannelsens opbygning og karrieremuligheder.

Vi burde bevæge os væk fra fortidens forskruede opfattelser af, hvilke kønsroller der egner sig til hvilke erhverv.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her