Klumme

Jeg er ikke-praktiserende fundamentalist

Jeg går ind for ytringsfrihed i yderste konsekvens – jeg tør bare ikke leve mit budskab. Det er ydmygende. For når man som bladtegner ikke tegner det måske-farlige, får man heller ikke vished om, at det er farligt; man er bare den, der tøver
3. november 2016

Jeg er sådan en, der køber Flemming Roses bøger på udgivelsesdagen: en ytringsfrihedsfundamentalist. Med rullende øjne og blækpletter på nallerne hæver jeg banneret for det frie ord og den uhæmmede tegning.

Hvis for eksempel en eller anden forvirret Politiken-medarbejder med granatchok efter 5-10 års terrorfrygt hver eneste dag på kontoret skriver forbeholdent om den truede ytringsfrihed på Facebook, så – bang – er jeg klar til at tage denne censurbenægter i skole, helt hovedrystende.

Det har ikke altid været sådan. Under Muhammedkrisen i 2006 kastede jeg Flemming Rose ud i en endnu vildere mediestorm, end han allerede stod i, ved at fortælle Politiken om Jyllands-Postens selektive normer for religionssatire. Historien var, at JP i 2003 afviste at købe nogle af mine tegninger af Jesus, fordi de med en søndagsredaktørs ord ville »udløse et ramaskrig« blandt læserne. Episoden eskalerede faktisk krisen, for den fik Rose til at gå så vidt i sit selvforsvar, at han erklærede at ville trykke iranske holocausttegninger.

Men ingen er mere forhærdet i troen end konvertitten, og for mig er det tydeligt, at ytringsfrihedsfortalerne hele tiden har haft ret. Totalt ret. Det sjove ved store, svære spørgsmål er jo, at de som regel er nemme. Det gælder i hvert fald diskussionen af grundprincippet om det frie ord over for hensynet til andre vigtige ting som krænkede følelser, nedjokkede minoriteter og ønsket om ikke at blive skudt eller hugget ned med en økse. Det er kun bøvlet og konsekvenserne, der får fornuftige mennesker til at vægre sig for at mene det indlysende.

Læs også: Mediefolk bakker op om Rose – men også om JP/Politikens ledelse

Problemet er så bare, at jeg er ikke-praktiserende. Min fundamentalisme er tæmmet og nærmest konsekvensløs. Folkekirkelig. Der er så meget, jeg ikke risikerer at tegne. Jeg troede eksempelvis, at jeg kunne lave en tegneserie om Muhammedtegningerne og skabe katarsis netop ved at billedliggøre alt det komplekse. Men det går jo ikke, slet ikke efter Charlie Hebdo. Bogen ville være en blinkende skydeskive.

Så når det kommer til at lade frygten diktere rammerne, er jeg ikke bedre end pengemændene fra JP/Politiken, der hyklede om ytringsfrihed udadtil og stjal Flemming Roses frihed indadtil.

Det er ydmygende ikke at kunne udøve sit erhverv frit, for der er ingen point for forsigtighed. Når man ikke tegner det måske-farlige, får man heller ikke vished om, at det ville have været farligt; man er bare den, der tøvede. Jeg ved, at andre tegnere deler frustrationen. Ved sammenkomster står vi og spytter i vores øl.

Ikke sådan at forstå, at Muhammed hænger som et æble på et træ, man bare ikke må spise. Det er hele komplekset om ytringsfrihed, religion, krænkelse og kulturmøde, der er blevet minebefængt terræn for den, der tegner – en frontlinje.

Hvis vi alligevel tegner om islam og terror, er det ofte meta-billeder om processen, om at kredse om det farlige, hvor vi tegner os selv tegne, hængende tungt over bord og blyanter, sat på plads.

Læs også: Glidebanen

Forleden drillede jeg protestanterne ved at omtale Martin Luther i en tegning. Det er så omkostningsfrit! Selv den ondeste lutheraner, (som i øvrigt altid vil være 100 gange sødere end Luther selv var) kommer aldrig til at reagere på en tegning med noget værre end et ledt læserbrev eller et opkald til din arbejdsgiver.

»Men JP/Politiken stod i en umulig situation, hvordan ville du vælge mellem sikkerhed og principper, hvis du havde ansvaret?« skriver den forbistrede ’ytringsfrihed, men’-type fra Facebook. Han er ikke blevet overbevist af min skråsikkerhed. »Svar på det,« siger han,»før du kravler op på din høje hest.«

Men det handler ikke om, at jeg sætter mig op på nogen hest. Jeg tør knap nok give den en gulerod på flad hånd.

Selverkendelse skulle være sundt. Måske kan ytringsfrustrationer ende som sublimeret satire på nye elegante måder. Og måske rusker frygten også op i en lidt lad dansk bladtegnertradition. Måske er de sidste 10 års begrænsninger i frihed endda en normalisering, hvor vilkårene for danske tegnere begynder at ligne vilkårene for tegnere i stort alle andre samfund gennem historien – hvornår har det været gratis at tegne det, der er vigtigst?

Christoffer Zieler er tegner og journalist

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Læs også:

– Skulle ledelsen have sagt udadtil, at de havde lagt bånd på dig?

»Nej, men de skulle i hvert fald ikke svinge den der pressefrihedsfane i alle mulige sammenhænge. Der er et element af hykleri i det. Men det er jo svært, ikke. For fanden, altså… Jeg ved ikke, hvad de skulle have sagt udadtil. Det har jeg ikke tænkt igennem. Men der er en diskrepans mellem ord og handling.«

Læs interview med Flemming Rose: ’Vi er ikke en skid bedre end de medier, der arbejder under diktaturer’

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Morten Pedersen
  • Christian Harder
  • Niels Johannesen
  • Kurt Nielsen
  • Ejvind Larsen
  • Flemming S. Andersen
Morten Pedersen, Christian Harder, Niels Johannesen, Kurt Nielsen, Ejvind Larsen og Flemming S. Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lidt interessant artikel. Rart med lidt modvægt til de mange artikler og bøger, hvor der på på tryk udgives grundige beskriveser og eksemplifisering alle de tanker og tegninger, der ikke må udgives på tryg i Danmark.
Det viser sig, at det må gerne publiceres, men at det ikke er sikkert, at de kan få honorar for det, eller endda selv må bekoste udgivelsen. Det kalder man så censur, for det er for groft.

Lennart Kampmann

What goes around, comes around.
Derfor må man modigt ytre sig imod totalitære ideer uden vaklen.
Det er ikke uden grund at man synger "Altid frejdig når du går" til begravelser. Sidste vers formaner: "Kæmp for alt hvad du har kært, dø om så det gælder..."
Selv for en lutheransk opdraget ateist som mig er ordene stærke.

Men tiderne er bekvemme og man dukker nakken for ikke at risikere noget. Frihed koster, nogle gange koster det livet. No free lunch.

Måske er det symptomatisk for det materielt bekvemme velfærdssamfund, at vi har komforten i klemme og ofrer tankens stærke sværd, for at nyde en blød lænestol.

Med venlig hilsen
Lennart

Thomas Steensen, Christian Harder, Kurt Nielsen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

Meget fin artikel -

Det ER en skændsel at ingen vestlige dagblade tør lægge sider til islamkritiske tegninger (men det bliver heller ikke mig der tager blyanten i den anden hånd)

Det ER en skændsel at Danmark ikke bakkede op om Flemming Rose og JyllandsPosten da lokummet brændte (men må indrømme at jeg selv var på-den-ene-side-og-den-anden-side)