Læserbrev

Rygterne om New Public Managements død er stærkt overdrevne

Debat
15. november 2016

På forsiden af Dagbladet Information kan man den 7. november læse, at New Public Management er afgået ved døden »efter længere tids sygdom«.

Inde i avisen beskriver Adam Wolf, direktør for Danske Regioner, i et interview et opgør med mistillid, kontrol og registreringer.

Det offentlige sundhedsvæsen skal væk fra at måle på operationer og behandlinger. I stedet skal der måles på det, der skaber værdi for patienten.

Jeg giver direktøren ret i, at noget er i gære. Styringsfokus ændrer sig. Flere regioner undsiger traditionelle styringsmetoder og vil gøre op med det ensidige produktionsfokus. I stedet forsøger flere offentlige arbejdspladser at styre efter kvalitet og værdi for borgerne.

Alligevel er jeg bange for, at det er for tidligt at erklære New Public Management død. Før vi kan smide jord på kisten, skal et par ting med i graven.

Benchmarking, det årlige krav om to procents ekstraproduktivitet, behandlingsgarantier og en alt for stram budgetstyring er elementer, der påvirker de ansattes direkte møde med patienten. Det er en styring, der gør, at sygeplejerskers faglighed kvæles i registreringer, kontrol og meningsløse mål.

I praksis betyder det, at hurtige udskrivelser og operationer honoreres frem for dybdegående samtaler med patienten eller forebyggende og sundhedsfremmende handlinger, der kunne forhindre dyre indlæggelser.

Skal vi flytte fokus fra produktion til værdi for patienten, skal kravet om stadig mere produktion væk fra hospitalerne. Det samme skal truslerne om økonomisk straf.

Det er for tidligt at danse på NPM’s grav. Risikoen er, at gamle mål blot erstattes af nye. Politikerne har i mange år sagt, at de ansatte skal sættes fri, og borgeren skal i centrum, uden at der rigtig er sket noget.

Det er derfor nu, at regionernes politikere og embedsmænd skal lytte til de faglige eksperter, der møder patienten i hverdagen. Og det er nu, vi som ansatte skal søge indflydelse og gøre vores viden gældende om, hvad der skaber værdi for patienten.

Hvis ydelsesstyring i det offentlige ændres til effektstyring af dem, der ikke har fingrene i fadet, frygter jeg, at vi får gammel vin på nye flasker.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Samfundet bliver rigere og rigere, og derfor bør servicen og ansættelsesforholdene forbedres år for år: muligheden for bedre kontakt mellem patient og personale.