’Det er bedre at være en god murer end en dårlig akademiker’

Danske unge fravælger i højere grad de erhvervsrettede uddannelser til fordel for de akademiske. Men ikke murer Frederik Skafte Schriver. Her diskuterer han med sin mor – Eva Skafte Jensen, seniorforsker i Dansk Sprognævn – hvorfor han er gået imod strømmen
Debat
2. december 2016

Da Frederik Skafte Schriver, 21 år, gik ud af 10. klasse, følte han, at han var helt færdig med at gå i skole. Sønnen af to cand.mag.er valgte at gå i lære som murer og er nu udlært murersvend.

Hans mor, Eva Skafte Jensen, seniorforsker i Dansk Sprognævn, oplever, at håndværksfaget har gjort hendes søn voksen i et hurtigere tempo, end hun selv blev det under universitetsstudierne.

Frederik Schrivers valg om at lægge skolebøgerne på hylden og tage murerskeen i hånden blev truffet dels på grund af skoletræthed, dels på grund af tre dage i en murerhal under erhvervspraktik i 10. klasse.

Frederik Schriver: »Vi fik værktøj stukket i hånden og mursten og mørtel – og så fik vi bare lov til at mure løs. Det var pilskævt, men jeg kunne godt lide det. Jeg kunne godt lide, at man ligesom kunne se, hvad det var, man lavede, og hvor langt man var. I stedet for at få at vide, at ’nu skal du skrive fire sider om Christian 4.’, og så sidder man der halvvejs igennem og tænker, at det er lige så kedeligt, som da man startede.«

– Hvordan er det at have en lang universitetsuddannelse og være seniorforsker i Sprognævnet og så have et barn, som ikke vil det boglige, men noget helt andet?

Eva Jensen: »Det er dejligt at have et barn, som ved, hvad han vil. Det har simpelthen været så rart. Og jeg kan huske, at jeg faldt til ro, da han fortalte, at nu havde han taget en beslutning. Det, syntes jeg, var fantastisk. Jeg var simpelthen så glad for, at han vidste, hvad han ville. Det gjorde jeg ikke, da jeg var 16-17 år. Det var virkelig en glæde og en lettelse, for man tænker altid over, hvad der nu skal ske med ens børn.«

– Eva, Hvad er fordelene og ulemperne for Frederik ved, at han har valgt at blive håndværker frem for akademiker?

Eva Jensen: »Jeg oplevede, at Frederik blev voksen, da han startede i lære. Og på en anden måde, end jeg blev voksen. Jeg havde som universitetsstuderende ikke så mange andre at være ansvarlig over for end mig selv, og der synes jeg, at Frederik er blevet voksen hurtigere og grundigere. Det handler f.eks. om at overholde aftaler. Jeg sov længe om morgenen og kom nogle gange for sent. Og når det skete, var det selvfølgelig irriterende, men så var det heller ikke værre. Frederik kommer ikke for sent, for det går ud over resten af sjakket. Og på den måde er han meget mere ansvarlig, end jeg var i den alder.«

Frederik Schriver: »Der er ikke plads til at kunne fjolle rundt, ligesom der var i folkeskolen. Nu har jeg så ikke erfaringer fra gymnasiet … «

Eva Jensen: »Det er det samme. Bare med ældre folk. Og universitetet, bare med endnu ældre folk.«

Frederik Schriver: »Som murer er der ikke tyve andre 16-årige, man kan gå og joke med, og ’åh, næste modul gider vi ikke’. Det er der ikke plads til, overhovedet. Hvis man ikke producerer noget, vil ingen ansætte en.«

Eva Jensen: »Men jeg tror, den største fordel er, at Frederik faktisk har gjort noget, han gerne ville – i stedet for at hænge fast i noget, som han egentlig ikke var sikker på at kunne bruge og ikke nødvendigvis havde lyst til. Han er sluppet for den ventetid, som det kan være at være i gang med en uddannelse, som man ikke kan se, hvad skal føre til.«

»Der er en tendens til i disse år, at det akademiske bliver den målestok, man måler efter. Jeg har erfaring fra min tid som universitetslærer, og der er altså nogle folk, der kommer i klemme dér. Jeg har set studerende, som ville have det bedre andre steder. Det er synd, at det er dét, de unge gør, når de ikke rigtig ved, hvad de ellers skal. Der er nogen, som er på universitetet, fordi det er forventningen – ikke nødvendigvis fra deres forældre, men fra samfundet.«

»Tidligere forskningsminister Helge Sander (V) havde på et tidspunkt en målsætning om, at så og så mange fra en bestemt årgang skulle have en universitetsuddannelse, og jeg tænkte: ’Hvorfor er det dét, man går efter – hvorfor skal det være universitetet?’ Alting bliver ens, hvis alle skal være akademikere, og så kan man ikke se værdien i forskellige ting. Det er meget, meget bedre at være en god murer end en dårlig akademiker.«

Egne veje

Danske unge fravælger i højere grad de erhvervsrettede uddannelser til fordel for de akademiske. Fra 2005-2015 voksende andelen af 25-årige med en videregående uddannelse med 10 procentpoint, mens andelen af 25-årige, der fuldfører en erhvervsrettet uddannelse, i samme periode faldt med 7 procentpoint.

Men der findes unge, som går mod strømmen og tager en erhvervsuddannelse, selv om den akademiske levevej ligger lige for. Vi har talt med tre børn af akademikere, der har valgt at gå deres egne veje.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

John Christensen

Jeg vil ikke være murer til jeg dør. Jeg vil ikke gå og pudse, mens de andre de får ku**e.

Hvorfor i grunden idyliserer erhvervsfaglige uddannelser, når det som håndværker bliver sværere og sværere at tjene en hæderlig løn herhjemme?

At der er forskellig årsager til at vælge håndens frem for åndens arbejde - er der intet nyt i.
Trenden med, at vi alle skal være kandidater i dit og dat - er dog helt hjernedød.

Som akkord eller timelønnet, skal du selv tjene dine penge, i modsætning til funktionærer - som har betaling for forskellige former for fravær.

Mange funktionærer/akademikere tjener bedre end håndværkere - og kommer lettere til deres penge!
Østeuropæernes indmarch på byggepladserne -presser arbejdsvilkårene yderligere. Det er ingen dans på roser.

Prøv at overvej om ikke en GOD akademiker klarer sig bedre igennem livet - end en GOD håndværker?

Hvis bare man er dygtig nok skal man såmænd nok klare sig, men hvad de mindre dygtige?

John Christensen

Hellere rig og rask, end syg og fattig ;-)

God dag der ude

John: Gad vide om du er sarkastisk? Hvis du mener det du skriver, så mener jeg stort set det modsatte.
Håndværk går aldrig af mode og hvis vi ikke har dem og andre håndens arbejdere, er det snart slut med velstand og velfærd. Samfundsmæssigt vil jeg påstå håndværkeren er vigtigere end akademikeren.
.

John Christensen

Problemet er, at håndværket er stærkt presset af løndumping, og prekariatet i byggebranchen breder sig.
Hvis håndværkere i stor stil anvendes som vikarer - så forsvinder den status, som tidligere var forbundet med udførslen høje kvalitet.

Det er trist at være aktør på de ringe vilkår der bydes, når alting presses helt i bund. Faglig stolthed til trods.

jeg indledte og sluttede sarkastisk i første og andet indlæg, men ellers ikke.

En håndværksmæssig baggrund kan i nogle akademiske jobs være guld værd - netop derfor kan en erhvervsfaglig baggrund være en fordel for eksempelvis ingeniører og arkitekter. De kender et fag helt fra bunden, og hands on erfaring med at løse komplekse aktiviteter. Skrivebordsløsninger bliver aldrig så gode hvis de der laver dem, ikke kan et fag fra bunden. Det viser erfaringen ganske mange eksempler på.

Viggo....mener du virklig at det er nemmere at tjene til livets ophold som håndværker end som akademiker?

Vil folk betale for håndværk?
Det er de rigeste især nord for hovestadender der hyrer flest løntrykkere til renovering og omforandring/tilbygning, mener jeg!
Derved udhules status og
Eller hvor er du uenig?

John Christensen

Derved udhules status og.......gode håndværkere finder andre græsgange i frustration.

Lennart Kampmann

En håndværker kan forskønne sit hjem og ofte reparere ting. Det er ikke enhver akademiker forundt.

Med venlig hilsen
Lennart

John Christensen

En akademiker kan så hygge sig med en god bog ;-)

Hellere en god akademiker end en dårlig håndværker.

Hellere et godt æble end en rådden banan