Læsetid 1 min.

Drop loven mod dobbeltuddannelse

Læserbrev
7. december 2016

I sommer færdiggjorde jeg min læreruddannelse i en alder af 25 år. Siden da har jeg oplevet jobbet som lærer som meget anderledes, end jeg havde forventet, da jeg søgte ind på studiet. Det skyldes den reform og arbejdstidsaftale, som blev gennemført, mens jeg stadig gik på uddannelsen. Jeg havde haft en klar formodning om, at jeg ville have tid til at bruge min dømmekraft og faglige evner til at planlægge kvalitetsundervisning for eleverne og gribe deres ideer i farten. Men i mine sidste praktikperioder oplevede jeg, hvordan målstyringsfanatisme og manglende tid til forberedelse havde skabt frustrerende, fastlåste arbejdsmiljøer for lærerne.

Trods mit kendskab til folkeskolens tilstand, afleverede jeg min lærerbachelor i juni, altså inden det var kendt, at der ville blive lovgivet imod, at jeg kan tage en ny bachelor.

Nu er jeg uddannet til en anden folkeskole, end den jeg valgte uddannelsen for. Politikerne har lovgivet sig til den, mens jeg studerede, og derfor har jeg ikke haft mulighed for at træffe et karrierevalg på reelle præmisser. Jeg mener derfor, at de bør tilbagerulle folkeskolereformen eller give mig og mine medstuderende, der er blevet fanget i lignende situationer, dispensation fra den nye lov mod dobbeltuddannelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu