Læserbrev

Dyrt at spare på samfundssind

Debat
6. december 2016

DR bragte for nylig historien om manglen på læger i de socialt udsatte boligområder.

Sagen har ulmet nogen tid i blandt andet Ekstra Bladet og diverse lokalmedier, men nu rettede Danmarks store projektørlampe i form af licensslottet DR altså endelig sit lys mod den sandhed, vi alle kender. Eller hvad?

Manglen på læger beskrives som et isoleret fænomen, der dybest set blot handler om, at man får skruet lidt på takseringssystemet.

Jeg er selv vokset op i et ghettoboligområder, som de praktiserende læger undgår, og jeg kan afvise den mildest talt enfoldige vinkling af historien.

Det er fuldstændig i overensstemmelse med den øvrige udvikling i vores samfund, hvor man med magt ganske enkelt er i gang med at rulle hjælpen til underklassen tilbage. At man ikke længere tror på, at det giver mening, eller at man har et ansvar for at hjælpe samfundets svageste.

Det er sådan ’ghettoer’, ’underklassen’ og alt det andet, vi burde bevæge os væk fra, bevares.

Vi er i gang med at afvikle det velfærdssystem og det samfundssind, som har hjulpet mig og tusinder af andre med samme udgangsposition. For mig virker det utroligt dyrt at spare på det samfundssind.

Der kommer selvfølgelig med jævne mellemrum obligatoriske pæne ord fra etablerede politikere, men på substansen er billedet noget nær entydigt.

Se for eksempel på beskæringerne inden for det psykiatriske område, se på den varslede afskaffelse af revalideringssystemet (der er tre gange så effektivt som andre aktiveringsprogrammer), se på den generelle rundbarbering af kontanthjælpen – og se på de jubelindividualister, der nu indtager ministerposter.

Jeg er alvorligt bekymret for, at vores system er ved at knække over, og at bunden i tiltagende grad får lov at sejle sin egen sø. Det er disse mennesker, som har allermest brug for, at samfundet kommer dem lidt i møde.

Hvis ikke vi gør det, lader vi en masse udsatte børn i stikken og fratager dem muligheden for at skabe sig en ordentlig fremtid.

Jarl Feyling er kandidat til Region Hovedstaden for Socialdemokratiet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Det er skam ikke afskaffelsen af velfærden og det at bunden overlades til sig selv, der er grund til at være bange for. Det er reaktionen fra de mennesker, som dumpes, der er brug for at frygte.
Der har været brand i gaderne før. Det bliver der igen, når den del af befolkningen finder ud af, at pænhed og gode manerer ikke kan spises eller give varmen.