Læsetid 1 min.

De fattige er velfærdsstatens ansvar

Læserbrev
8. december 2016

Den 27. november afholdt Kirkens Korshær landsindsamling for første gang siden 1938.

Normalt samler landsindsamlinger penge ind til u-lande, flygtninge, hungersnød eller naturkatastrofer rundt om i verden. De er naturligvis vigtige at støtte.

Men Kirkens Korshærs indsamling skiller sig ud, fordi den samlede ind til Danmarks fattige. Indsamlingen viste tydeligt konsekvenserne af de borgerlige partiers fattigdomspolitik.

Politikerne hilste indsamlingen velkommen, fordi »civilsamfundet er bedre end det offentlige til at øve omsorg«. Men det er hykleri, kynisme og ansvarsforflygtigelse.

Jeg er 58 år, og jeg har aldrig før oplevet, at det skulle være nødvendigt at samle ind til mine egne medborgere.

I dag er de sociale ydelser imidlertid blevet så udhulede, at borgerne ikke længere kan få pengene til at række.

Det troede jeg for længst, at vi havde lagt bag os.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
    Lise Lotte Rahbek
  • Brugerbillede for Steffen Gliese
    Steffen Gliese
Niels Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for charlie white

Velfærd er ikke sociale ydelser, sociale ydelser er undertrykkelse.

Velfærd er når vi får lige muligheder for at klare os i forhold til de krav vi i samfundet stiller til hinanden, og er der nogen som finder det svært at leve op til de krav, er alles opgave at sikre krav der kan leves op til, altså et mere fleksibelt samfund.

Men det får vi ikke sålænge i vælger alle de lorte politikkere som tænker penge før mennesker.

Brugerbillede for Espen Bøgh

Jovist er det en stat / et samfund der skal tage ansvaret for fattigdommens øgning, og forsøge at ændre på det i fælleskabets navn, for solidariteten, anstændigheden og det samlende så mennesker ved de hører til i samfundet, - og ikke det modsatte.

- AK ja, man kommer til at tænke på Carl Alstrups vise fra Apollorevyen i 1936; "manden på risten", og ordene; "jeg får aldrig andet end lugten, men af den kan man godt bli' mæt.".

Det er sørgeligt vi bevæger os i den retning tilbage til den fattigdom for nogle, og omvendt den rigdom og forbrug der samtidig beskrives i sangen.
- Indignationen er bestemt ikke til at tage fejl af!

Vi gør det lidt anderledes nu om stunder med vore livsstil og madprogrammer som underholdning i vores TV-medier, det er nemlig så dejligt at vide hvordan madens skal laves rigtigt, næringsrig, velsmagende og med et godt glas vin til, - det mætter så vidunderligt hos alle, og bevidstheden om der ingen mangler er sætter virkelig prikken over I'et!

De gamle Romere vidste godt hvad det handlede om "brød og skuespil til folket", så derfor underholder vi også ofte med indsamlingsshow til de fattige - især ved juletid, her smelter vores hjerter i underholdningsmedierne program redaktioner, hvis ikke også det lige er i vore trykte medier, - for alle vil gerne være med, og når vi når den tid på året hvor sommerferien for skolebørnene har ferie, - jamen, så er det også lige tiden til et nyt indsamlingsshow via medierne, de trykte og de elektroniske, for vi er jo trods alt så gode - men kun ind imellem!

Ellers er der jo også de ugentlige show med folk uden økonomisk sans; "luksus fælden" hvor vi ser de udstillede med deres manglende forståelse for økonomi og sammenhæng, - et storslået show for pøbelen, og til stor gavn for de rigere og eliten, som de kan bruge imod pøbelens manglende åndrigdom udstillet til offentlig skue, - som underholdning!

Ellers er der også udsendelserne om håbefulde "starletter", gerne uden filter, i udsendelserne "Hotel Holiday"(eller hvad navnet nu er), hvor luksus blandes sammen med billighed for åben skærm.

Skulle nogle mangle noget åndrig fra medieelitens hånd, så er der altid "vores alle sammens" - Amalie til at fylde tilværelsens drømme op med.

- Vist tjener man ikke så meget på den slags prorammer, "for det er virkelige mennesker" der her er i "vores" TV, om deres liv, - det giver vi folket, som åndelig føde!

Brugerbillede for Sigrid Rosseau

Grundtvig - iflg regeringen: Thi da har i rigdom vi drevet det vidt når vennerne har for meget og de andre for lidt!
puf

Jens Erik Starup og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar