Regeringen vil skabe offentlig innovation. Her er den første opgave til den nye minister Sophie Løhde: Fri børnene fra styring, ensretning og firkantede undervisningskoncepter i børnenes første leveår.
Vi lærer nogle af de vigtigste ting i de første måneder og år af vores liv: tillid til verden, sproglige og kommunikative færdigheder samt evnen til fokuseret opmærksomhed og selvregulering. Vi lærer os selv at kende som medborgere i et demokratisk samfund.
Det er ikke noget, barnet kan undervises i. Små børn lærer dårligt gennem undervisning. Det er noget, barnet kun kan lære ved at deltage i dagligdagen sammen med betydningsfulde voksne og andre børn.
Derfor kommer der ikke noget godt ud af at trække undervisningskoncepter ned over vuggestuer og børnehaver. Koncepter kan virke forførende på Slotsholmen, fordi de tilbyder klare måder at måle og veje det pædagogiske arbejde.
Men de kvæler pædagogernes faglighed. Og endnu værre: De dræner børnenes motivation og nysgerrighed.
Så værsgo, minister: Hvis du vil skabe muligheder for alle børn, skal du fokusere på nærvær og nysgerrighed. Dyrk pædagogernes professionelle dømmekraft.
Ryd op i styring, mål og planer og sæt dig i spidsen for at få flere pædagoger, bedre pædagoguddannelse og mere forskning og efteruddannelse. Det vil vi gerne hjælpe med.
Morten Østergaard, politisk leder, og Lotte Rod, børneordfører, Radikale Venstre