Læserbrev

Gode fængselsforhold er alles gevinst

2. december 2016

Danske fængselsforhold er nogle af de bedste i verden – og fængselsstraffene nogle af de korteste. Indsatte har eget værelse med fjernsyn – og den store TV-pakke. Et ophold i fængsel lyder for mange ikke så slemt – i hvert fald ikke slemt nok.

Måske derfor kaster politikere i disse år omkring sig med forslag om hårdere og længere straffe. Ingen tør foreslå forbedringer af forholdene.

Men forestil dig, at det var dig, der skulle i fængsel – afsone langt væk fra bopæl, familie og venner. Du mister dit job, måske også din bolig, og du får en kæmpe gæld for din retssag og en plettet straffeattest, der efterfølgende gør det svært at få et arbejde og betale gælden af. Herudover bliver du spærret inde sammen med en masse andre lovbrydere, der sætter rammerne for det miljø, du skal afsone i.

Ved at forbedre fængselsforholdene og sørge for, at indsatte ikke får fysiske og psykiske mén i fængslet, så kan vi give indsatte bedre mulighed for en frisk start efter endt afsoning.

Ved at hjælpe indsatte – og tidligere indsatte – med at blive kriminalitetsfri, vil vi få en kæmpe samfundsgevinst i form af en skattebetalende medborgere, vi vil undgå nye ofre for kriminalitet samt spare de enorme omkostninger, det er, at have folk siddende i fængsel.

Vil bedre forhold i fængslet betyde, at afsoningen slet ikke er en straf? Nej. Som en kvindelig indsat formulerede det forleden: »Jeg er ligeglad, om jeg afsoner på 7 kvadratmeter eller 4 værelser. Det er frihedsberøvelsen, som er min straf.«

Cecilie Agerlin Fuglsang er frivillig i Café Exit

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu