Læserbrev

Gør Storebæltsbroen billigere for togene

Debat
23. december 2016

Gennem en årrække er den kollektive trafik blevet gjort dyrere, mens bilernes afgifter er faldet. Med dette årsskifte bliver registreringsafgiften tilmed sænket igen. Samtidig er personbilkørsel den eneste sektor i Danmark, der udleder mere og mere CO2.

Alligevel foreslår Lilli Wendt i sit læserbrev »Den store toldmur« (den 16. december), at det skal blive gratis at køre over Storebælt.

Det falder slet ikke Wendt ind, at lavere togtakster kunne gøre langt mere for miljøet og for de fattige, hvis sag hun påstår at gavne. Fattige har færre biler end de rigere og bruger i højere grad kollektiv transport.

I stedet for at afskaffe broafgiften for biler burde Bane Danmark gøre det gratis for DSB at passere Storebælt – på den betingelse, at besparelsen kommer passagererne til gode.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Gunnar Boye Olesen

Det er da en glimrende idé at fjerne broafgiften for offentlig trafik - ikke kun for DSB.

Ja, man burde som Gunnar Boye Olesen skriver, satse meget mere på lavere togtakster og gøre det billigere for togbrugere at komme over Storebælt. Bilerne og lastbiltrafikken favoriseres i forvejen, via alt for billigt brændstof og reducerede afgifter generelt (registreringsafgiften fx). Og man er naturligvis nødt til at medtænke klima- og miljødimensionen, når man snakker Storebælt. Noget, som ikke nævnes i den konkrete sammenhæng, er fjernbusserne, som p.t. er en alvorlig konkurrent for togtrafikken over Bæltet og generelt. Der er her tale om en skævvredet konkurrencesituation, når det gælder transportselskabernes betaling for benyttelse af infrastrukturen (typisk Storebælt), eftersom infrastrukturafgiften for tog – efter hvad jeg har fået oplyst – er ca. 13 gange højere end en tilsvarende broafgift for en dobbeltdækkerbus. Det betyder meget alvorlige udfordringer for jernbanetrafikken. Det kan ikke være rigtigt, at DSB skal betale store afgifter for benyttelse af infrastrukturen, over og under Bæltet, medens disse discount-busruter slipper markant billigere i form af særdeles beskedne broafgifter. Det er naturligvis helt uacceptabelt, og denne forskelsbehandling og urimelige favorisering af busselskaberne kræver et grundigt eftersyn fra politisk side.

Den påståede "forskelsbehandling" går i virkelighedens verden den anden vej: individuel transport er belastet med enorme afgifter, hvorimod offentlig transport er vildt subsidieret med statslige og regionale tilskud. Generelt betaler en passager, der anvender offentlig transport kun 50% af de faktiske transportomkostninger.