Læserbrev

Lektier er meningsløse

15. december 2016

Børn klager over mængden af lektier. Det er ikke noget nyt, hverken i Danmark eller andre steder i Europa. Senest har det medført, at forældrene i Spanien tog børnenes parti og i november indledte en strejke mod lektier i weekenden.

Strejken var iværksat af Den Spanske Alliance for Forældresamarbejde (CEAPA), et netværk, som dækker 12.000 offentlige skoler i Spanien. Det er mængden af lektier, der var det udslagsgivende. De 15-årige spanske elever laver lektier i gennemsnit 6,5 timer om ugen, og det er en lektiemængde, der overgår de fleste andre lande, viste en PISA-undersøgelse i 2012. Forældrene var frustrerede over, at de ikke kunne være sammen med deres børn, og at børnene ikke kunne få opfyldt deres behov for at lege i weekenderne.

Mange erfaringer fra skoleverdenen og forskningen i lektier peger på, at de ofte er meningsløse. Forsøg med lektieintegreret undervisning både i folkeskolen og i gymnasiet viser, at elevernes læring bliver bedre, når lektierne integreres i undervisningen.

På baggrund af erfaringen og forskningen i lektier har vi her i Danmark med folkeskolereformen 2014 fået en lovgivning om lektiehjælp. I lovgivningen lægges der op til, at lektierne kan integreres i undervisningen, og det er påbudt skolerne at udbyde lektiehjælp med det formål, at eleverne kan lave deres skolearbejde med hjælp fra kvalificerede voksne.

Håbet hos eleverne er, at alle lektier bliver lavet i skolen, og at de har fri hjemme. Men det er ikke tilfældet, og mange elever får stadig lektier for hjemme. På gymnasieområdet er der slet ikke lovgivet om lektier. Her råder anarki, og det er op til de enkelte lærere, hvor mange lektier de vil give.

Flere gymnasieelever efterlyser en debat om lektierne. De oplever lektierne som meningsløse. Derfor kan det undre, at organisationer inden for skoleverdenen ikke i tilstrækkeligt omfang sætter lektiespørgsmålet på dagsorden. Organisationen Skole og Forældre og gymnasiets elevorganisationer må komme ud af busken og iværksætte aktioner, der kan føre arbejdsformer ind i den nye tid, som vi befinder os i.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lennart Kampmann

Lektier er det middel der skal til for at lære at strukturere sin tid. Planlægning og rettidig eksekvering er nøglen og de er præcis det man skal bruge i sit fremtidige arbejdsliv. Som en bonus, får man også trænet det man gennemgik i timen.

Hvis man ikke kan lide lektier, skal man måske overveje noget andet end gymnasiet.

Med venlig hilsen
Lennart