Læserbrev

Jeg mener ikke, at Cuba er demokratisk

Debat
15. december 2016

Frederik Vad Nielsen forvrider i sit læserbrev »Kom nu ud af sovjettiden, Enhedslisten« (den 5. december) min mening om Cuba. Han påstår med henvisning til mit facebookopslag om Castros død fra 26. november, at der ikke er et eneste ord fra mig om manglen på demokrati og frihed.

Jeg skriver imidlertid i kommentartråden under det pågældende facebookopslag: »Cuba lever ikke op til mine normer for demokrati og ytringsfrihed« og »(…) hvis jeg boede i Cuba, ville jeg slås for en friere ret til at danne partier og til at oprette medier«.

Det er godt at få det hele med, hvis vi skal have en debat om Cuba.

Christian Juhl er medlem af Folketinget for Enhedslisten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Christian Juhl

AV - det gjorde ondt; men du kom så på bedre tanker nede i kommentartråden.

Men det er for lidt og for sent.

Bjarne Bisgaard Jensen

Cuba er ikke et demokrati. Cuba er et dejligt land at besøge, smukke strande og landskaber, smukke gamle colonial-style bygninger i det gamle Havana, musik og et spændende gadeliv.
Er selv lige vendt hjem efter mit tredie besøg indenfor de seneste 15 til 20 år.
Var denne gang særligt optaget af hvorvidt der var sket mærkbare ændringer, bl.a. som følge at tilnærmelsen til USA.
Det er der for alle de cubanere, der har været så heldige, at skaffe sig ansættelse i servicesektoren, bl.a. på en kraftigt øgende amerikansk turisme oven i den der var der i forvejen.
Men "den almindelige" cubaner lever fortsat på et eksistensminimum på grund af en planøkonomi med lønninger der ikke dækker hverdagens leveomkostninger, så alle har gang i noget sort økonomi ved siden af, for at få tingene til at hænge sammen.
Det politiske system er det samme og vil efter min mening forblive sådan, så længe Raoul Castro er ved magten - først derefter kan der måske ske noget