Læserbrev

Pyha, jeg nåede at skifte uddannelse

Debat
27. december 2016

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet vedtaget det såkaldte uddannelsesloft. Jeg behøver vist ikke opliste konsekvenserne. Historierne myldrer frem i disse dage.

Men jeg vil gerne fortælle min egen historie. For jeg er en af de heldige, som i sommer lige akkurat nåede at søge ind på læreruddannelsen, selv om jeg allerede har en bachelor i geografi fra RUC.

Jeg er sindssygt glad for, at jeg ikke var for sent ude. Og lige så ærgerlig er jeg over, at andre ikke får den samme chance for at handle, når de opdager, at de vil noget andet med deres liv.

På mit nye studie har jeg fået kendskab til folkeskolens formålsparagraf, som politikerne også pillede ved for nogle år siden. I dag begynder listen med, at folkeskolen skal forberede eleverne til videre uddannelse, hvorefter den opremser flere punkter. Og til sidst når man halvforpustet til formålet »den enkelte elevs alsidige udvikling«.

Men det er vigtigt at huske det formål, for ellers drukner det i støjen fra Excelarkene.

»Hvad koster det?« lyder refrænet. Åbenbart for meget, for da jeg gik på RUC, lukkede de små sprogfag, og vi blev stuvet så meget sammen, at det bekymrede brandvæsnet.

Jeg har kun gået fem måneder på læreruddannelsen og har desværre allerede – og igen – set alt for meget viden og erfaring sparet væk.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her