Læserbrev

Her er Socialdemokratiets arbejdskamp!

Debat
29. december 2016

Information spørger, hvor Socialdemokratiets arbejdskamp er blevet af.

En lederartikel henviser til min egen afvisning af Enhedslistens forslag om at afstå fra lønstigninger i to årtier til gengæld for en 30-timersarbejdsuge. Hvor skal jeg næsten starte?

Jeg bekæmpede social dumping, før hovedparten af danske journalister overhovedet fattede, hvad der foregik. Det var en socialdemokratisk beskæftigelsesminister, der igangsatte den fælles myndighedsindsats imod social dumping.

Jeg har skrevet en af de mest succesrige debatbøger i dette årtusind, der satte politisk fokus på værdien af hændernes arbejde. Det var en socialdemokratisk undervisningsminister, der fik gennemført den længe ventede kvalitetsreform af erhvervsuddannelserne. Det er Socialdemokratiet, der har sikret de sidste forbedringer af dagpengesystemet. Det er Socialdemokratiet, der har varslet en større fingrene væk-reform af de offentligt ansattes arbejdsdag.

Det er socialdemokratiske politikere, der sikrer, at firmaer, som arbejder for det offentlige, skal have danske lønvilkår og huske lærlinge. Sådan kunne jeg blive ved og ved. Konkrete realiserede resultater. Så hvor er den socialdemokratiske arbejdskamp? Lige for næsen af redaktionen!

Det er desuden ikke sandt, at jeg har sagt, at de fleste 3F’ere ikke efterspørger mere fritid. Hvor har jeg sagt det? Ingen steder! Løgn og latin. Jeg håber tværtimod, fagbevægelsen kan sikre mulighed for kortere arbejdstid. Men jeg håber, at de prioriterer seniorårene, småbørnsfamilier og kolleger, der vil have tid til at læse videre, i stedet for at smøre arbejdstidsforkortelsen tyndt ud på alle, som Enhedslisten foreslår.

Det får avisen til at anklage mig for at ville presse mine tidligere kollegers nedslidte murerkroppe endnu mere. Jeg giver et 12-tal til samlingen for patos. Men sikke dog en omgang baljepis! Det ville da være et kæmpe fremskridt, hvis vi både kunne sikre reallønsfremgang for alle og en 4-dagesuge for en ældre nedslidt murersvend, i stedet for en ekstrem dyr arbejdstidsnedsættelse for alle og enhver. I sidste ende er det et spørgsmål om prioritering.

Her mener jeg, at Enhedslistens prioritering er temmelig asocial – den vil nemlig ramme de lavestlønnede og mest nedslidte hårdest og gavne lederskribenter på Information mest.

Mattias Tesfaye er medlem af folketinget

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anders Reinholdt

Mattias,
Hvori består forbedringen af dagpengesystemet? Forbedring for hvem? De arbejdsløse der er ramt af forkortet dagpengeperiode? Eller de dagpengemodtagere der skal slæbes gennem det ene 'forløb' efter det andet?
Hvori består 'fingrene væk' fra de offentligt ansattes arbejdsdag? Fingrene væk fra hvem? Sygehuspersonalet, hvis ressourcer er helt ude af trit med behandlingsbehovet? Eller skolelærerne, der fik deres arbejdstid 'normaliseret'? Eller pædagogerne, der igennem de sidste 30 år ikke har oplevet andet end nedskæringer og læringsmål dikteret fra oven?

Mattias, dit newspeak narrer næppe andre end dig selv og dine partifæller og er som sådan ganske harmløs. Værre er det imidlertid, at du ikke har forstået hvad det hele egentlig handler om. Du og dine partifæller kæmper den forkerte kamp. I ligger og roder rundt på gulvet og slås om de nedfaldne krummer fra storkapitalens bord. Det er hvad det kan blive til, når i kæmper på deres præmisser og når i accepterer den 'nødvendighed', der er defineret af magten selv.

Hvis du virkelig vil gøre noget for arbejderklassen - eller den brede befolkning om du vil - så skal du begynde at udfordre det herskende magtsystem og stille skarpt på de virkelige uretfærdigheder.
Til en start vil jeg anbefale dig at læse Jens Engbergs 'Det daglige brød'. Så vil du forstå hvilke umådelige lidelser og uretfærdigheder folket - almuen, arbejderklassen - har været udsat for. Og du vil også forstå, at forbedringerne af almuens levevilkår kun har fundet sted gennem hård kamp. Ligeledes vil du forstå, at overklassen altid har forsøgt at bilde almuen ind, at uretfærdighederne er rimelige, og at den eksisterende orden umuligt lader sig ændre. Og sluttelig vil du - forhåbentlig - forstå, at kampen mod de egentlige magthavere aldrig må slutte. Hvem magthaverne så end er.

Jens Erik Starup, Holger Madsen, Anders Graae, Lise Lotte Rahbek, Tue Romanow, Hans Larsen, Ejvind Larsen, Niels Duus Nielsen, curt jensen, Teodora Hansen, Randi Christiansen og torben - nielsen anbefalede denne kommentar

De lønstigninger der er givet på timelønsområdet op igennem 80'erne frem til i dag, har sammen med de private pensionsordninger været den vægtigste årsag til opdelingen i et A-hold og et B-hold på timelønsområdet. Et A-hold der stemmer Blå Blok og et B-hold der bliver relativt fattigere. Lønstigningerne skulle have været vekslet til fondseje, medejerskab og indflydelse i virksomhederne gennem Økonomisk Demokrati (ØD). Det mener jeg også burde være målet i dag. At Enhedslisten i stedet peger på arbejdstidsnedsættelse må skyldes tidens politiske modstand mod produktionens vækst.

Niels Duus Nielsen, Hans Jørn Storgaard Andersen, Ejvind Larsen og curt jensen anbefalede denne kommentar

Jeg har skrevet en af de mest succesrige debatbøger i dette årtusind

Denne påstand siger vel nok om de andre påstandes (vedr. socialdemokratiets arbejdskamp) troværdighed.

Mattias Tesfaye siger med andre ord at der i dette årtusindes resterende 983 år ikke vil blive skrevet en debatbog der kan være bedre end hans! Opblæsthed af ego'et er i hvert fald ikke noget Mattias Tesfaye synes at mangle.

Hans Jørn Storgaard Andersen

Bill Atkins: Det var godt nok pokkers - jeg synes om dit indlæg ;-)
Især den med Lønstigningerne skulle have været vekslet til fondseje, medejerskab ....

Bill Atkins, Niels Duus Nielsen og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Hans Jørn Storgaard Andersen

curt jensen skrev nogle forblommede bemærkninger om Tesfayes udmærkede bog: "Kloge hænder".

Mattias Tesfaye siger med andre ord at der i dette årtusindes resterende 983 år ikke vil blive skrevet en debatbog der kan være bedre end hans!

Du læser da artiklen, som Fanden læster Bibelen ;-)
Mattias siger ikke noget om fremtidige udgivelser - selvom jeg har luret ham. Han er ved at skrive flere bøger om håndens arbejde, vil jeg tro.

Næh du, Mattias er ingen spåmand, han er en unik politiker med hånden på hjertet - en barket hånd, der i 4.sals højde har fået et udsyn, som kun få politikere.

At snakke om opblæsthed må skyldes, at du aldrig har mødt Mattias i den virkelige verden.

Ole Lund Petersen

Det er sjovt at nogle af kommentarerne tager alene udgangspunkt i løn og arbejdsforhold og Anders Reinholdt kommer næsten med Enhedslistens program, men ingen taler om, at den største ulighedsskabende faktor i dette land er den manglende boligpolitik. Argumentet om, at det skal kunne betale sig at arbejde er noget sludder, det kan betale sig generelt at eje mursten og jo man kan godt spise mursten med alle de forskellige lånemuligheder som forefindes og som er fuldstændig uden for samfundets kontrol, for man ønsker ikke at begrænse bankernes og Kreditinstitutternes lånemuligheder til boligejerne. Det vil være mere interessant hvis venstrefløjen og jeg betragter S som en del af venstrefløjen, gik sammen om en fælles boligpolitik hvor man f.eks. fjerne rentefradragsretten, afskaffe afdragsfri lån, stoppede for Andelsboligerne som er låneklubber der ville stå bedre ved at være ejerlejligheder og indførte en transaktionsskat.
Desværre står S nogen gange alene for at lappe på de værste liberale huller, at S er igennem en proces efter Thorning er der ingen tvivl om og nødvendighedens politik er begravet under den jyske sandjord i Esbjerg. Fortsat god dag derude.

Hans Jørn,
du har selvfølgelig ret, jeg har aldrig mødt ham, og kan kun bedømme ham på hans offentlige optræden. Her må jeg dog sige at mine alarmklokker ringer når jeg møder selvros i en form som den Mattias Tesfaye tyr til. Jeg er heller ikke imponeret over Socialdemokraternes seneste bidrag til arbejdskampen og at forsvare en minister der roser iden om en konkurrencestat og som har solgt Dong på en måde som mest minder om metoder en vis italiens forbryderorganisation er kendt for gør det ikke bedre for mig.
Så undskyld at jeg ikke kan dele dine høje tanker om manden.

Den socialdemokratiske arbejdskamp var også at iværksætte en lock-out mod lærerne og lave et regeringsindgreb, hvor arbejdsgiverne fik det hele. Men det er måske kun privatansatte håndværkere, som socialdemokrater anser som folk værdige til en rigtig arbejdskamp?

Niels Duus Nielsen, Flemming S. Andersen og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
Poul Eck Sørensen

Mattias Tesfaye du burde se nedenstående video i stedet for at være så afvisende.
Det er 13 år siden de ansatte på Toyota værkstederne i Gøteborg er gået ned til 30 timers arbejdsuge, men stadig får løn for 40 timer. Martin Banck fra Toyota har været med fra starten og kender hele turen. Et af resultaterne har været at medarbejderne er blevet gladere og mere effektive.
Her fortæller han om alle fordelene ved en 30 timers arbejdsuge.
Han kommer også ind på ulemperne - men der er ikke rigtig nogen :)
Se video på dette link: https://arbejdsglaede.23video.com/video/11648159/martin-banck-30-timers-...