Læsetid 1 min.

Tal med børnene i børnecentrene

Læserbrev
8. december 2016

Den 1. december var integrationsministeren i åbent samråd i udlændinge-, integrations- og boligudvalget.

Udvalget spurgte ind til Udlændingestyrelsens manglende tilsyn med børnecentre og om årsagerne til lukningen af Børnecenter Tullebølle på Langeland.

Kommentarerne under samrådet gav desværre det indtryk, at stort set ingen af udvalgsmedlemmerne kender til virkeligheden for de uledsagede asylbørn. Udvalget burde besøge et børnecenter og lytte til børnene.

Jeg gætter på, at børnene vil beskrive centeret som en tryg base og Udlændingestyrelsen som en frygtet autoritet, der med meget kort varsel kan forårsage dramatiske ændringer i børnenes hverdag.

Mange af de afghanske drenge venter i op til et år. Efter ti måneder får de resultatet af deres alderstest.

Typisk vurderes alderen til at være mellem 15 og 20 år, og derefter fastsætter Udlændingestyrelsen alderen til 18 eller 19 år. Som jeg selv har hørt én af drengene udtrykke det: Hvorfor er alle afghanere 19 år?

Få dage efter flytter Udlændingestyrelsen den aldersvurderede dreng til et voksencenter. Han rykkes op med rode og får afbrudt kontakten til det eneste netværk, han har kendt i Danmark: personale og andre børn på børnecenteret.

På den måde udflyttes i øjeblikket mellem én og otte drenge om ugen. Hvis man dertil lægger de daglange interview om flugthistorier, kan det ikke undre, at frustration og utryghed breder sig hos centrets tilbageværende børn.

Trods disse svære vilkår driver Langeland Kommune to velfungerende børnecentre på Ærø, som – omgivet af et meget engageret lokalsamfund – i relativ ubemærkethed har haft stor succes med integration og ganske få konflikter. Disse centre lukkes nu på grund af fejl og mangler i Tullebølle.

Jeg vil opfordre samtlige partiers udlændingeordførere til at besøge et børnecenter, nedtone jagten på de skyldige og åbne øjnene for de centre, der fungerer godt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu