Vigtig pædagoghjælp til asylbørn
Jeg har været pædagog i 12 år og arbejder til daglig som sprogstøttepædagog. Det indebærer, at jeg sprogstimulerer og underviser børn i en flersproget kontekst i børnehaver og indskoling.
I den forbindelse har jeg direkte kontakt med asylbørn og deres familier.
Lad mig fortælle jer om deres hverdag: Jeg oplever børn, der kigger væk, når de ser billeder af hav. Børn, som kommer i skole om morgenen efter en nat med mareridt og uden søvn. Og børn, som ikke kan rumme at være i en klasse på grund af angst.
Jeg har også mødt forældre, der ikke har råd til en ordentlig madpakke eller tøj til hverken sig selv eller deres børn.
Mit arbejde går som sagt ud på at sprogstimulere børnene og undervise dem i dansk; i sproget, normerne, værdierne og kulturen. Og ved I hvad? Det er deres lyspunkt i hverdagen, og de er dybt taknemmelige.
Vi pædagoger er dem, der skal uddanne og udvikle asylbørnene, skabe trivsel og relationer og ikke mindst lære dem om danske normer og værdier. Det er her, regeringens ressourcer skal prioriteres. Vores arbejde er vigtigt.
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »