Læserbrev

Vi ældre vil ikke kaldes en byrde

Debat
9. januar 2017

Desværre går det tilsyneladende aldrig af mode at tale om ’ældrebyrden’.

Senest er begrebet blevet brugt som argument for at hæve pensionsalderen.

Men vi ældre vil ikke som den eneste befolkningsgruppe hænges ud som en byrde for samfundet.

Det er da rigtigt, at vi koster samfundet penge på forskellige måder. Men det er der også andre grupper, som gør.

For eksempel de unge på gratis, videregående uddannelser. Ingen taler dog om en ’ungebyrde’. Og det skal man heller ikke.

Hverken ældre eller nogen anden befolkningsgruppe skal hænges ud som en byrde for samfundet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kurt Loftkjær

Politikerbyrde

Når jeg hører ordet "ældrebyrde" komme ud af munden på en politiker, afsikrer jeg min overbærenhed med politikeren og kalder ham en "politikerbyrde".

Det er sådanne politikere, som skaber uhensigtsmæssige skel i samfundet alene ud fra økonomiske betragtninger og som overser den positive betydning mange ældre kroppe med kvikke hjerner har og kan have for os alle.

Selv om man ikke bidrager direkte til den kvantitative udvikling af samfundet, så kan man godt bidrage med en væsentlig kvalitetsudvikling af områder, som bl.a. overses eller negligeres af pengetænkende politikere.

Især hvis man ikke diskrimineres pga. alderen.

Der er så meget så mange andre heller ikke vil kaldes – så kunne vi ikke også blive fri til en afveksling … ;-)