DR trænger til chokterapi

DR’s ledelsesstruktur er blevet stadig mere administrativ. Succeskriterierne er på god administrativ vis blevet målbare: Seer-, lytter- og brugertal bestemmer retningen. På generaldirektørens kontor er programindholdet trådt i baggrunden. Det skal ændres drastisk, hvis DR skal fremtidssikres
11. januar 2017
Delt 40 gange

DR skal have ny mediedirektør. Efter seks år på posten træder Gitte Rabøl tilbage. En af Danmarks på papiret mest magtfulde mediestole får om kort tid en ny indehaver. Mediedirektøren bestemmer over en pæn del af DR’s licensmilliarder, som hun og hendes omfangsrige og magtfulde gruppe af kanalredaktører og områderedaktører køber programmer for. Både fra DR’s andre direktører, fra det uafhængige produktionsmiljø ’ude i byen’ og fra udlandet.

Det er hos mediedirektøren, at flow-tv bliver organiseret, det er mediedirektøren, der er ansvarlig for at lægge det stadigt skiftende puslespil af programmer, kanaler og digitale tilbud, så det passer både til den store gruppe af lidt ældre flow-tv-brugere og til den voksende gruppe af stadig mere troløse yngre brugere, der selv vælger, hvad de vil se, høre og bruge.  

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for jørgen djørup
    jørgen djørup
  • Brugerbillede for Oluf Husted
    Oluf Husted
jørgen djørup og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for jørgen djørup
jørgen djørup

Radioen er kørt helt af sporet.
Jeg har førhen været flittig lytter.
Er på kraftig afvænning. Støder ofte på pludrende dobbeltværter, som bare snakker.
Kunne man ikke spare den ene?
Husk hvordan Poul Friis kunne lave debatprogram dagligt indtil for få år siden

Vibeke Rasmussen, Einar Carstensen, Oluf Husted, Flemming S. Andersen, Torben K L Jensen, Anne Eriksen, ole rasmussen, ole eising, Margit Tang, Torben Skov og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for jørgen djørup
jørgen djørup

Inden familien råber Muppetshow efter mig.
Der er også nyskabelser i radioen, der er værd at lytte til.
Baglandet er et eksempel på nysgerrige journalister, der vil vide noget om verden.

Brugerbillede for ole rasmussen
ole rasmussen

Det er ikke for tidligt hun forsvinder. Jeg har fuldstændig droppet DR på grund af nyhederne på tv, og programvirksomheden. Selv morgenfladen på DR 1 er også under afvikling, for man aner ikke hvad der kommer. Jeg hører stadig, men er kun DR bruger på grund af mangel på andet. Har overvejet at skifte nyheder ud med musik.

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen
Vibeke Rasmussen

Mon ikke de fleste tidligere(!) trofaste P1-lyttere kan henvise til programmer, de er blevet både underholdt og oplyst af, med programværter der tog både sig selv, eventuelle gæster og lytterne seriøst! Man var på lige fod og ikke som nu reduceret til passivt at blive talt ned til af infantilt pludrende, fnisende værtspar.

Hvis jeg dengang havde haft mulighed for at podcaste, tvivler jeg stærkt på, at jeg, som det nu er tilfældet, overhovedet ville have haft plads til programmer fra Radio24syv på min 'feed': Herreværelset, Koplevs krydsfelt, Nannas køkken, Mikael Bertelsens eksperimenter med mediet, litteratur, filosofi, sprog, politik, osv, osv. Men skridt for skridt har det altsammen måttet lade livet for ulideligt selvcentrerede parværters pludrende hærgen.

Og når jeg ser tilbage på, hvordan P1s kanalchef Thomas Buch-Andersen ændrede sit glimrende seriøse radioprogram Detektor til et poppet, lidt for oversmart tv-show, og jeg samtidig opdager, hvilke programmer han pt er i gang med at 'slagte', har jeg ikke store forhåbninger til, at han vil føre P1 tilbage på et mere seriøst, voksent spor. For: Tænk på børnene! (Ok: de unge.) Og ikke at forglemme … lyttertallene!

Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Vibeke Rasmussen
Hvis du nød de nævnte tidligere programmer, så vil du finde flere gode programmer på P1 i dag - prøv at hør fx. Skønlitteratur, Dokumentar, Baglandet bare for a t tage et par eksempler. Derudover er P1-morgen blevet et ganske godt program, hvor værterne ikke længere skal komme med dumsmarte bemærkninger .
Derudover skal du huske at Møllers radio/ Radio24syv får det dobbelte af hvad P1 har at gøre godt med - så alene her har Radio Møller fået en fordel fra politisk side.

Brugerbillede for torben morten lund
torben morten lund

P 1 er nedlagt af journalisme, afbrydelser med deltagerliste og uforberedt snak, så faglig formidling og skarpe vinkler er uønsket og ligegyldigt fyld proppes ind i de vildt dyre sendetider.