Læserbrev

Den faktafri Bournonville-ekspert

Debat
16. januar 2017

Anne Middelboe Christensens dækning af Det Kongelige Teater tager begrebet ’nicheavis’ til helt nye højder, senest i lederen »Det Kongelige Teater smadrer sig selv« (12. januar).

I årevis har hun i spalterne forfulgt en særlig og stærkt indsnævret opfattelse af, hvad dans på den danske nationalscene skal levere – nemlig klassisk Bournonville i sin mest traditionelle aftapning. Og det må hun naturligvis gerne mene.

Vi mener omvendt, at dans er så meget mere, og det forsøger vi året rundt at demonstrere i vores repertoire og ved eksempelvis at etablere et eksperimenterende korps som Corpus.

Betyder det så, at vi ikke laver Bournonville? Nej, naturligvis gør det ikke det. Vi elsker Bournonville, og vi opfører det kontinuerligt både herhjemme og i udlandet.

I sin leder begræder Anne Middelboe i øvrigt, at der nu tages brugerbetaling for balletskolen, og at teatrets historiske arkiv er sparet væk.

Brugerbetalingen blev nødvendig som følge af vores mindre budgetter, men går altså til at dække omkostningerne for den privatskole, der er en del af balletbørnenes hverdag. Siden betalingen blev indført, har det ikke betydet noget fald i søgningen, og vores vurdering er også, at den sociale og demografiske spredning blandt ansøgerne er præcis, som den plejer at være.

For så vidt angår arkivet, så var beslutningen om at overdrage det til Rigsarkivet ikke begrundet i sparehensyn, men fordi det blev skønnet mest hensigtsmæssigt, at arbejdet med arkivering, udfærdigelse af metadata og formidling lå hos institutioner, som havde det som kerneområde.

Hvad angår de nye ansættelsesvilkår for ballettens karakterdansere, så er det rigtigt, at det er en forringelse af tidligere tiders faste ansættelser, men danserne vil stadig være tilknyttet balletten, og de vil også fremover kunne ses i vores produktioner.

Anne Middelboe Christensen skriver, at teatret er ude i en »kunstnerisk selvdestruktion, hvor kunsterne bliver fyret, mens administrationen går fri«.

Det er det rene ævl. Alle områder bliver tilpasset de stadig strammere økonomiske rammer, vi lever under, og udgifterne til administration er bestemt ikke løbet løbsk. Tværtimod er de blevet reduceret.

Dejligt er det også at kunne meddele, at der i modsætning til, hvad Anne Middelboe Christensen hævder, heller ikke kom til at ske afskedigelser i Kapellet, til trods for, at økonomien bliver stadig mere stram.

Også dét kunne Informations balletskribent have undersøgt fremfor at svæve rundt i sin faktafri verden af retningsløs indignation. Et sted at starte ville være at aflevere vreden på den rette adresse. Og det er ikke hos os, der dagligt knokler med at sikre Nationalscenen dens høje niveau.

Morten Hesseldahl er direktør for Det Kongelige Teater

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her