Læsetid 1 min.

Illusionen om velfærdssamfundet

Læserbrev
7. januar 2017

Som kronisk smertepatient har jeg ofte kigget langt efter det velfærdssamfund, jeg ellers dagligt hører, vi lever i.

Det er, som om ordet er blevet en del af en frase, man bruger uden at tænke over det. Faktisk virker det mest af alt som et ord, især politikere benytter til at prise deres egen politik og gentager for at bilde alle os andre ind, at vi lever i et velfærdssamfund.

For eksempel har den Danmarkskanon, der blev offentliggjort sidste år, velfærdssamfundet på listen over de vigtigste danske værdier. Og statsministeren nævnte i sin nytårstale, at vi lever i et velfærdssamfund.

Hvis et velfærdssamfund bliver defineret ud fra, at vi gennem vores skat betaler for, at alle kan komme gratis til lægen, på sygehuset, i skole og så videre – ja, så er det jo rigtigt nok et velfærdssamfund, vi lever i.

Men hvis velfærdssamfundet betyder, at alle patientgrupper skal have en god, grundig og professionel behandling på plejehjem såvel som i jobcentre og ikke risikere at falde igennem det sociale sikkerhedsnet, så synes jeg godt, at man kan stille spørgsmålstegn ved, om vi lever i et velfærdssamfund.

Det afgørende spørgsmål må derfor være, om vi definerer velfærd ud fra nogle økonomiske kriterier eller ud fra et empatisk og værdigt menneskesyn?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Søren Roepstorff
    Søren Roepstorff
  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Carlo Karstens
    Carlo Karstens
  • Brugerbillede for Liliane  Murray
    Liliane Murray
Søren Roepstorff, Anne Eriksen, Carlo Karstens og Liliane Murray anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Anne-Marie Paul
Anne-Marie Paul

Hvor er det rigtigt set - der er ingen tvivl om at det er det økonomiske - jeg har flere gange været udsat for at læger/overlæger sørger for at henvisning og behandling ikke kommer til at skrives på deres regning ved simpelthen at sørge for at en anden afdeling/praktiserende læge kommer til at skrive henvisningen og sætte undersøgelse og behandling i gang - det koster os alle i den sidste ende, men ikke den enkelte afdeling lige nu og den professionelle gode empati kan man kikke længe efter....

Søren Roepstorff, Liliane Murray og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Eriksen

Den professionelle og grundige behandling har længe været et godt minde. Jeg kendte ikke til manipulationen af henvisninger, men det er da ikke overraskende. Læger er meget orienteret om økonomi i dag og om at skrive "det rigtige", det for dem rigtige - i journaler m.v.
Patienterne?, jamen de skal være glade for at blive undersøgt (for meget undersøgt?) og få noget medicin.
Dur det ikke, så finder vi noget andet...

Når man glædestrålende fra Regeringens side proklamerer at NU skal al behandling i hele landet være ens, så frygter jeg mere af det samme. Samlebånd, pølsefabrik og ikke specielt indsigt i problemet.
Den kedelige side er, at det koster dyrt, på flere måder end én idet både behandling/ undersøgelser, transport/ resultat og skatteborgernes penge kunne bruges bedre - mere menneskeværdigt!

Brugerbillede for John Christensen
John Christensen

Et velfærdssamfund bygger på tillid - Det gør vores nuværende samfund ikke længere. Derfor kan det ikke længere være et ægte velfærdssamfund.

Tillid er godt, kontrol er bedre - nakkeskud er dog det sikreste

Søren Roepstorff og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar