Da jeg fyldte 18, flyttede jeg fra Vestegnen til hjertet af speltsegmentet på Østerbro.
Jeg blev – som det så klichéfyldt hedder – forelsket i København. Selv den grimmeste, forladte butiksfacade blev en autentisk skønhedsplet på byens smukke ansigt.
Jeg læste Politiken og andre landsdækkende københavneraviser. Jeg købte macha-latte i Emmerys og gik på Bobi-bar for at skåle med Gauloises-rygende, langhårede, københavnske kunstnertyper.
Problemet med min forelskelse i København var bare, at jeg havde så travlt med at dyrke byen, at jeg glemte, at der fandtes et Danmark uden for hovedstadens grænser.
Københavnere har en tendens til at forskønne vores lille byverden i en sådan grad, at den bliver en selvforsørgende københavnermaskine, som stopper med at registrere, hvad der foregår andre steder i landet. Ja, for hvorfor skulle vi?
Vi bliver smittet af andre københavnere, der gør hippe københavnerting: køber genbrugstøj og økologiske madvarer, stemmer venstreorienteret, moderne og grønt og ikke mindst bryster sig af at være bæredygtige og verdensomfavnende. Men hvor verdensomfavnende kan man egentlig være, hvis man ikke evner at omfavne sin egen nation?
Hvor mange gange har du, kære københavner, tænkt eller sagt noget dårligt om Vestegnen? Mange af os elsker at se Prinsesserne fra Blokken på DR3. Vi fryder os og tænker: Godt, det ikke er mig.
Jeg skal ikke gøre mig selv til helgen. Jeg flyttede til København og glemte, hvor jeg kom fra: Vestegnen. For København var nok.
Og af samme grund er hovedstaden blevet den larmende, dominerende og egoistiske dreng i klassen, der fnyser en smule henkastet, hver gang han bliver afsløret i at negligere andre.
Meike Sørensen bor i København
Det hedder altsaa ikke speltsegmentet - men speltghettoen.
Nu bor der jo ikke så mange københavnere i København længere. Københavnernes bør har ikke råd til at bosætte sig i byen. For det meste er det folk fra provinsen som vil være københavnere, så byen har skiftet karakter og er præget af tilflyttere. Overborgmesteren er fra Nordjylland og han kan vel næppe have sine rødder i København heller.
Ja tænk og gys over at endnu længere borte , end den provinsielle Vestegn, der er den store ukendte, uforståelige og uopdagede verden,.....der betaler gildet for København.
Er det ikke Erasmus Montanus om igen?
@Flemming S. Andersen: Den påstand må du meget gerne dokumentere. I følge den kommunale udligningsordning sender hovedstads området godt 12.000.000.000 ud til resten af landet årligt. http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-09-13-34-hovedstadskommuner-stop-vil-...
@ Jesper Nielsen,
Kan Københavneriet kun ses i forhold til økonomi, eller er der også andre ting der gør sig gældende, såsom, at man ser ned på resten af Danmark, betragter sig som nærmest højerestående, rager det meste af kulturudbuddene til sig, de fleste offentlige arbejdspladser, mens man ynker resten af landet, som værende enfoldige?
@Lilliane Murray
Det synes jeg nu er at underdrive.
"Beregnet blot på de statslige institutioner overfører resten af Danmark reelt enorme summer til hovedstadsområdet hvert år. Det socialdemokratiske folketingsmedlem Kaare Dybvad har i bogen Udkantsmyten beregnet det til omkring 30 mia. kroner årligt - og det gælder endda kun direkte statslige arbejdspladser. Hvis man medregner overrepræsentation af regionale arbejdspladser og statsejede selskaber i Dybvads beregning bliver beløbet mindst fordoblet og kommer langt over 60 mia. kroner"
http://aoib.dk/artikel/borgmestre--vi-vil-hjlpe-hovedstadsomrdet
Pjat at skulle dokumentere det helt indlysende, at København snylter på resten af landet, noget enhver ved.
Værdier bliver ikke skabt på Kgs. Nytorv fordi de samles der.
København er hovedstad ! - så al den snak om snylteri og arrogance må stoppe. Hrmf !!!
;)
Jens Thaarup Nyberg
Som hovedstad burde København have interesse i rigets tilstand, ellers er København hurtigt et provinshul i forhold til mere tilgængelige, billigere og mere spændende rigtige storbyer.
Undskyld jeg lige dumper ind, men jeg morede mig meget, da snakken var om en "betalingsring".
Sådan én har der altid været for danskere udenfor Sjælland og Lolland-Faster.
..og Lolland-Falster.
@Flemming S. Andersen
Jamen, ta´du bare til de rigtige storbyer ude i verden. Hér er en del turister og tilflyttere, men sådan er hovedstæder jo.
@Flemming S. Andersen
Jamen vi giver hjertens gerne selvstændighed til alt hvad der ligger udenfor Sjælland og Amager. I kan sågar få navnet Danmark - så kalder vi bare det tilbageværende for StorKøbenhavn.
Henrik Brøndum
Du lover mere end du kan holde.
For det første er en hovedstad uden et rige bare en anden by, og København er ikke noget særligt i den forstand.
For det andet har jeg i sin tid spurgt guldsjakalen Corydon, om ikke vi herovre kunne få lov til at danne en regering, når den daværende helt åbentlyst ikke havde nogen form for interesse i andet end København, på trods af den allerede tilstedeværende borgmester fra samme parti.
Den selvudnævnte pave, gav ikke absolution.
Jeg tror han også godt vidste at en hovedstad uden indtægter ikke er det bare sjov.
Men det kan være din magt er større end hans var, så du kan give de jyske slaver fri??
@Flemming S. Andersen
"... så du kan give de jyske slaver fri"
Tænker du her på tilflytterne, som er her og bliver her frivilligt ?
Jens Thaarup Nyberg
Foreslår du en udvekling af fanger??
Jeg vil være meget imod, da jeg har fået mit liv og venner her
@Flemming S. Andersen
Fanger ?
Jens Thaarup Nyberg
Tja , desværre er der jo nogen der bliver "fanget" af "storbyens" fristelser, som det hedder.
Vi andre bliver jo mere fanget af natur og hårdt arbejde hvor overskuddet sendes til hovedstaden.
Og så selvfølgelig tåbelige love og regler begået i østzonen, f.eks. ødelæggelsen af realkreditsystemet, der gør i mange ikke kan få belånt deres for billige huse herovre i vesten.
@Flemming S. Andersen
Jeg ved endnu ikke om der er opbakning til forslaget - kun en forsigtigPer sælger ikke skindet før bjørnen er skudt.
Tror du det vil gå så dårligt - Singapore klarer sig da udmærket?
@Flemming S. Andersen
"Og så selvfølgelig tåbelige love og regler begået i østzonen, f.eks. ødelæggelsen af realkreditsystemet, der gør i mange ikke kan få belånt deres for billige huse herovre i vesten."
Og det tror du ikke kunne være sket i en regering, siddende i Jylland?
Storbyens fristelser: spekulation i ejerboliger - netop noget for Jydske kræmmere.
Som bosiddende i København, men født og opvokset i Vestjylland, kan jeg skrive under på, at København har nok i sig selv - fuldstændig ligesom Vestjylland har nok i sig selv, Og Fyn har nok i sig selv, osv. etc.
Hvad skal vi dog med København tænker man som vestjyde, og hvad skal vi dog med Vestjylland, tænker man som københavner.
Os tilflyttere er åbenbart de eneste, der kan se, hvor tåbelig læserbrevets overskrift er. Hjemmefødningene evner simpelthen ikke at se ud over deres egen næsetip.
@Niels Nielsen
Hov, hov - som indfødt blandt tilflyttere må jeg protestere, vestjylland har bragt os megt godt og er værd at gæste.
Tak Jens, ingen regel uden undtagelse.
:-)
Henrik Brøndum
Singapore erkender vistnok hvad den er, en slags bystat, og har ikke et stats apparat, velfærdsstat og kongehus at slæbe rundt på.
En anekdote fra dengang jeg var "Københavner"
Jeg var soldat, og påøvelse i Oksbøl, da Kong Frederik d. 9 døde og vi fik derfor fri lidt over middag til at sørge i.
Vi havde alle rigtig god tid til at søge ned til tutten ved aftenstid og stod i en meget lang kø og ventede på at komme ind til aftensmad.
En af mine delingskammerater, en meget slagfærdig type fra Herlev, Daffy, greb chancen og vendte sig om imod KFUM der flagede på halv stang i anledningen og sagde meget højt og undrene,
"Hva´Fanden flager de på halv for ovre ved KFUM for"
Selvfølgelig var der en jyde der slugte maddingen og venligt oplyste:
"Ve do it, a kong er død???"
Daffy så højt at alle kunne høre det:
"Hva´Fan`Er jeres konge osse død???"
Flere hundrede basse skraldgrinede og satte samtidig en stopper for flere åndede jyde/sjællænder vitser.