Læserbrev

Lærere mangler undervisning

10. januar 2017

I 2017 vender jeg og flere tusind andre lærerstuderende tilbage til vores uddannelse. Vi vender imidlertid tilbage til en lidt anden virkelighed end den, vi er vant til, for året byder på endnu flere besparelser.

Regeringen har fastsat reduktioner på to procent om året fra 2017 til 2020, hvilket på mit campus udmønter sig i færre undervisningstimer. Hvordan harmonerer det med den af Undervisningsministeriet definerede formålsparagraf for folkeskolen, som fordrer, at vi skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar og pligter i et samfund med frihed og folkestyre? Hvordan skal vi kunne undervise eleverne i deltagelse og medansvar, når vi i vores egen studietid kun har ganske få undervisningstimer, hvor deltagelsen faktisk er mulig?

Læreruddannelsen er en professionsbachelor og er derfor direkte stilet mod erhvervet som folkeskolelærer, hvor fællesskabet er et grundvilkår. At vi som unge studerende i Danmark har ansvar for egen læring, er jeg fuldstændig enig i, men at rammerne for det deltagende læringsmiljø løbende nedskæres, må stoppes. For hvordan skal vi, Danmarks kommende lærere, kunne undervise til frihed og folkestyre, når vi ikke selv er blevet undervist?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu