Klumme

Mediernes chefskifte viser den glidende magtforskydning

Martin Krasnik skriver sig som nyudnævnt chefredaktør for Weekendavisen ind i rækken af yngre, mandlige chefredaktører med journalistisk styrke. Men hvis ikke chefredaktørerne skaffer flere penge i kassen, er deres dage talte. Og det handler ikke udelukkende om journalistik
Martin Krasnik er udpeget som ny chefredaktør på Weekendavisen.

Martin Krasnik er udpeget som ny chefredaktør på Weekendavisen.

Martin Lehmann

4. januar 2017

En ny generation har i det seneste halvandet år sat sig – eller er blevet sat – i chefkontorerne på en lang række store danske medier.

Yngre og modne, men ikke gamle mænd. Ikke så meget meningsmagere eller markante debattører, men journalister, formet af papiraviserne.

Men den skærpede mediekonkurrence har også betydet, at de yngre indholdschefer i stigende grad har mistet den enevældige magt, som de gamle chefredaktører suverænt udøvede.

Moderne medieledelse handler ikke længere kun om indhold. Det handler i høj grad også om platforme, betalingsstrategier og digital omsætning. Ikke længere kun om journalistik.

Personudskiftningen er markant. De tre store, nationale dagblade har alle fået nye chefredaktører. Tom Jensen afløste Lisbeth Knudsen på Berlingske. Den engang så magtfulde Knudsen blev chefredaktør på Mandag Morgen, som for kort tid siden blev opkøbt af Altinget.

Forholdsvist upåagtet er Altingets grundlægger og ejer, journalisten Rasmus Nielsen, blevet en større og større magtfaktor i den danske medieverden. Han var den første, der fik øje på og tjente penge på nye digitale medier med nye forretningsmodeller.   

Bo Lidegaard blev fyret som ansvarshavende på Politiken og afløst af den yngre journalist og Information-chefredaktør Christian Jensen.

På Jyllands-Posten røg Jørn Mikkelsen og blev afløst af Jakob Nybroe fra TV 2.

Det lå i luften – ikke mindst på Jyllands-Posten og Politiken – at ingen af de fyrede var digitale nok. Nu skal digitaliseringen for alvor i gang. Med nye indholdschefer uden særlig digital erfaring, men med solid, traditionel journalistisk baggrund.

Næsten før de havde sat sig i chefkontorerne, skulle de løse en ikkejournalistisk opgave: De skulle svinge øksen og fyre folk. Mest på Politiken og Jyllands-Posten.

Mindst hos Berlingske Media, som for nylig var scene for en anden stor omvæltning: Fusionen af BT og gratisavisen MetroXpress. Det betød afsked med to BT-chefredaktører, Olav Skaaning Andersen og Karl Erik Stougaard. Det handlede heller ikke om journalistik.

Landets næststørste dagbladskoncern, Jysk-Fynske Medier, fik også en ny yngre journalistisk topfigur. Den respekterede Per Westergaard gik mere eller mindre frivilligt på delvis aftægt, og den flittige og allestedsnærværende 46-årige Troels Mylenberg overtog det chefredaktionelle ror på en række af koncernens mange dagblade.

Den jysk-fynske udfordring er gigantisk. Koncernen købte sig til sin andenplads ved at overtage Berlingske Medias besiddelser udenfor København. De fik dem ret billigt, men prisen for fusionen har været fyringer og besparelser over hele linjen med tilhørende faglig uro.

Den nyeste chefredaktør er Martin Krasnik, der mandag blev udnævnt som ny ansvarshavende chefredaktør på Weekendavisen efter Anne Knudsen. Endnu en yngre, moden mand i rækken af nye journalistiske (mandlige) chefer.

En suveræn dygtig journalist, men også en mand uden større digital baggrund. Det er værd at notere, at Anne Knudsen (ligesom Lisbeth Knudsen) både var redaktør og direktør. Det er Krasnik ikke, koncernchef Mette Maix (tidligere Føtex) har overtaget jobbet som direktør for Weekendavisen.

Hun var også drivkraften i opkøbet af MetroXpres og den deraf opståede fusionsplan mellem BT og MetroXpress. På Jysk-Fynske medier er den administrerende direktør Jesper Rosener (tidligere Jensens Bøfhus) først blandt ligemænd i direktionen.

Den reelle magt i danske medier bliver langsomt, men sikkert flyttet fra redaktion til direktion. I JP/Politikens hus er chefredaktørerne Jensen, Nybroe og den evige overlever Ekstra Bladets Poul Madsen i princippet ’direktører’ for hver deres avis, men reelt refererer de til JP/Politiken-koncernens magtfulde administrerende direktør, Stig Kirk Ørskov.

De mange chefskifter og den glidende magtforskydning er hverken chokerende eller epokegørende. Det spændende bliver, hvordan samspillet/magtspillet udvikler sig mellem de kommercielt orienterede direktører og de journalistisk forstærkede, men hierarkisk svækkede chefredaktører.

Det eneste nogenlunde sikre er, at der nu er kontant afregning ved kassen. Hvis ikke chefredaktørerne skaffer flere penge i kassen, er deres dage talte. Og det handler ikke udelukkende om journalistik.

Lasse Jensen er mediejournalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Stig Bøg
  • Niels Duus Nielsen
  • Anne Eriksen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Oluf Husted
Stig Bøg, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Maj-Britt Kent Hansen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Forglemmelse?
Er det ikke også noget med, at nærværende organ for nyligt har fået sig en ny ansvarshavende redaktør med digital erfaring - formodentlig og forhåbentlig …

Jakob Albrethsen, Jørn Andersen, Vibeke Rasmussen, Steffen Gliese og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Det bekymrende i udviklingen er vel forskydningen af tyngdepunkt - fra det journalistiske til det kommercielle. Næppe befordrende for den demokratiske debat.

Bjarne Bisgaard Jensen, Morten Blicharz Nielsen, Torben Skov, Britt Kristensen, Vibeke Rasmussen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Den ene avis, der fungerer godt digitalt, er faktisk den forhåndenværende. Politikens nye format er ikke meget af et fremskridt - og for tiden virker kommentar-funktionen ikke, hvis den nogensinde kommer til det, for vægten synes at være på selvbevidste skribenter, der ikke nødvendigvis har lyst til at blive analyseret og modsagt i realtime.

Ernst Enevoldsen, Arne Lund, Egon Stich, Torben Skov, Torben Siersbæk, Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Bruger 196134, Torben K L Jensen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Martin Madsen

Politikens nye format ligner l...!
Kæmpe reklamer blandet rundt i indholdet, visuelt forstyrrende og uæstetisk.
Er også stor fan af forhåndenværende, bliver abonnent den dag de (Information) begynder at forholde sig journalistisk til deres Ritzaus strøm.

Torben Siersbæk, Steffen Gliese, Per Klüver og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"Endnu en yngre, moden mand i rækken af nye journalistiske (mandlige) chefer."

Ja, og med fare for at løbe ind i en 'shitstorm' fra forurettede mandlige debattører for at påpege det, så finder jeg det også bemærkelsesværdigt, at så mange mænd, med en ofte ret ensartet baggrund: alder, uddannelse, bopæl mm, dominerer ikke kun journalistikken, men i det hele taget 'den offentlige mening'. Tag bare værter og gæster på Deadline, som nu omsider har ansat endnu en kvindelig vært, efter at den eneste anden i længere tid har været fraværende. Eller værter på Radio24syv.

Ikke at jeg mener, at mænd skal holde sig tilbage, hvad angår at ytre sig – hæ, uden jer ville der jo nok ikke være meget af en debat her på Information ;) – men hvadenten man vil indse det eller ej, er det en uheldig skævvridning af, hvordan verden bliver skildret, og hvilke indtryk man som læser, lytter, seer får af samme.

Jeg bebrejder ikke mænd denne 'tingenes tilstand', men undrer mig bare over hvor kvinderne er, eller rettere hvorfor der ikke er flere kvinder, der forsøger at gøre denne verdens – læs: det danske medielandskabs – omkring de fyrre, københavnske, journalistisk- eller universitets-uddannede mænd, rangen stridig som menings- og holdningspåvirkere?

Arne Lund, Morten Blicharz Nielsen, Hanne Ribens og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

At tendensen i medieverdenen er at magten forskydes fra chefredaktør til direktør/direktion, ihverfald for så vidt angår de landsdækkende dagblade, falder smukt i tråd med artiklen om den financielle magts tavshed og politiske ditto i dagens DK, godt beskrevet i dagens artikel her i e-avisen.
Et uskønt sammenrend af kapital, følgagtige politikere og værre endnu åbenbart dagspressen - den mindst ringe undtaget indtil videre og tak for det

Niels Duus Nielsen

Martin Madsen, jeg ville personligt blive ked af det, hvis Information stoppede med at bringe telegrammer fra Ritzau. Både fordi telegrammerne er et studie i moderne mediemanipulation og et godt eksempel på massemediernes generelle enøjethed, og fordi - især - at det er muligt at kommentere Ritzaus flovsere.

Der kommer telegrammer fra Ritzau i en lind strøm, og Informeren skal have en del flere ansatte, hvis avisen skal forholde sig kritisk til dem alle. Så det har avisen overladt til os læsere, hvilket er mindst lige så godt.

At MSM drives af kommercielle interesser har nogle af os vidst i mange år, og at chefredaktørerne sættes under administration er kun en naturlig følge af udviklingen.

Problemet er nok, at folk ikke gider betale for en avis, der afpasser sine nyheder efter annoncørerne. Så øvelsen med at koncentrere magten hos tidligere direktører for Føtex og Jensens Bøfhus er kun business as usual i en verden, hvor penge er eneste værdimål. Men folk med styr på pengenes logik skal åbenbart have det på den hårde måde, før de fatter, at penge ikke er alt. Jeg vil græde krokodilletårer, den dag Politiken og Berlingeren m.fl. ikke længere er iblandt os.

Henrik Brøndum

@Vibeke Rasmussen

Den mest latterlige - af alle latterlige professionelle roller - man kan påtage sig er da "meningsdanneren". Du burde da være glad på dit køns vegne - at kvinder fravælger de poster?

Bjarne Bisgaard Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Ha, Henrik Brøndum. :)

Men der er nu ikke så meget tale om 'på mit køns vegne' som på et ønske om større diversitet blandt de journalister, analytikere, kommunikationsfolk og hvadharvi, der, som sagt om vi vil det eller ej, medvirker til at påvirke os, mig, befolkningen.

Man kan mene, hvad man vil om meningsdannere, og om hvorvidt journaliststanden overhovedet fortjener eller lever op til beskrivelser som 'den fjerde statsmagt' eller 'demokratiets vagthund', men jeg ville nu meget nødigt være dem foruden.

Det med de meget ensartede omkring-de-fyrre mænd, der dominerer i 'påvirknings-industrien', fik jeg i øvrigt først for alvor øjnene op for, da den allestedsnærværende – eget radioprogram, fast medkommentator i DR2 programmet med den misvisende titel 'Jersild uden spin', jævnlig gæst i Deadline samt diverse debatprogrammer, fast repræsentant for venstrefløjen i Radio24syvs valgdækning, optag af artikler/indlæg i diverse dagblade – Lars Trier Mogensen for et års tid siden også blev chefredaktør. Da jeg 'googlede' de involverede i projektet 'Føljeton', opdagede jeg, at de havde stort set helt enslydende profil, alder, baggrund, bopæl … og køn, og efterfølgende begyndte jeg at lægge mærke til, hvor mange i det miljø, der egentlig matcher beskrivelsen.
Det kan godt blive lidt ensartet i længden, hvor dét, jeg godt kan savne er større variation og især andre synsvinkler. Ikke ulig den opfordring Robin Williams karakter kom med til sine elever i 'Dead Poets Society'.

Henrik Brøndum, Bjarne Bisgaard Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

I øvrigt angående WeekendAvisens angivelige planer om at ville udvide og styrke den 'digitale platform', siger Mette Maix i et pinagtigt klichéfyldt og lettere kryptisk interview med Journalisten, at Anne Knudsen blev fyret (et udtryk hun naturligvis ikke benytter!), bl.a. fordi

"… vi skal til at se mere på den digitale side af Weekendavisen, og derfor var det et godt tidspunkt lige nu."

"Der skal ikke ske ret meget, før Weekendavisen bliver mere present digitalt, end den er i dag. Derfor er der masser af muligheder digitalt for avisen, men mere vil jeg ikke løfte sløret for lige nu."

Til samme organ siger Martin Krasnik derimod:

"Vi er skam allerede digitale. […] Der kommer ikke til at være store armbevægelser med pludselige relanceringer, hvor vi bombastisk farer ud med nye versioner.

Weekendavisen skal selvfølgelig også være til stede digitalt, og det er vi allerede. Man kan læse os digitalt, og man kan høre os på vores lydavis, som er meget populær. En del af vores journalister er også meget aktive på sociale medier."

Sammenholdt med Lasse Jensens beskrivelse af Martin Krasnik som en mand uden større digital baggrund", havde det ærlig talt lydt mere troværdigt, om Mette Maix lige ud havde sagt, at hun ønskede yngre kræfter … og en mere magtfuld position, som direktør, til sig selv.

Er jeg den eneste, der undrer sig over hvor den solid Lotte Folke Karsholm er blevet af. Hun forsvandt fra Inf. da Lykkeberg vendte tilbage fra Pol. Det var vist meningen, at hun skulle være begyndt på Deadline, men hvor blev hun så af? Hun havde været et velkomment og nødvendigt afbræk i malstrømmen af salonfähige mandlige skriverkarle.

Ernst Enevoldsen

Information er klar den bedste for tiden. Bakket op af enorme mængder statskroner (en slags borgerløn som snakkeklassen giver til hinanden). Som den eneste har den også debatforum, og mangler bare at skære ned for alle offerhistorierne, og nøjes med sådan nogle nyheder.