Læserbrev

Sprogvurdering er ikke kun for tosprogede børn

Debat
25. januar 2017

Vi er glade for, at vores udspil »Godt på vej – Dagtilbuddets betydning« er blevet debatteret flittigt. Det var meningen at sætte børns trivsel og udvikling på dagsordenen. I udspillet foreslår vi blandt andet at indføre obligatorisk sprogvurdering af alle treårige børn, hvilket har været mest omtalt.

Men udspillet er ambitiøst og omfattende og indeholder også en bred vifte af andre tiltag. Tiltag, der har det til fælles, at vi vil investere massivt i de mindste børn. For vi ved efterhånden alle sammen, at det betaler sig. Både menneskeligt for det enkelte barn, der har brug for professionelle og omsorgsfulde voksne, og for samfundet, der nærmest ikke har råd til at lade være. De unge, der ikke får en tidlig indsats i dag, indhenter nemlig ikke det tabte senere.

Vores forslag om sprogvurdering var temaet for fredagens leder i Information (»Fokuser sprogtest«, den 20. januar), men desværre har lederskribenten fået vores forslag galt i halsen: Forslaget er ikke primært møntet på tosprogede børn. Tværtimod.

Vi oplever i dag, at nogle børn har sprogvanskeligheder, som ikke bliver opdaget og dermed reageret på i tide i dagtilbuddet. Derfor er det netop vigtigt, at alle børn får foretaget en obligatorisk sprogvurdering. Der vil typisk allerede være forholdsvis stor opmærksomhed på de tosprogede børns danskkundskaber. Men i dag risikerer vi at overse etnisk danske børn, som også kan have store sproglige udfordringer.

Kort sagt er formålet ganske enkelt at sikre, at ingen børn efterlades på perronen uden at få den rette hjælp. Hverken dem, der er så heldige at vokse op med to sprog eller dem, der kun har ét sprog hjemmefra.

Når nu vi er i gang med at udrydde misforståelserne, vil vi gerne slå helt fast, at selve sprogvurderingen selvfølgelig ikke gør det alene. Det afgørende er naturligvis, at vi derefter har en klar plan for, hvordan vi hjælper barnet til at komme på omgangshøjde med kammeraterne, og at planen gennemføres af dygtige fagprofessionelle. Det er jo uholdbart, når forskningen tydeligt viser, at der i dag er hele to års forskel på jævnaldrende børns kompetencer, når de begynder i skole. Og det er den store ulighed, vi vil rette op på med vores udspil.

Anna Mee Allerslev er formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her